Üzleti tippek

Módosult az új reklámtörvény

Életszerűbbé vált az új reklámtörvény, miután kivették a direkt marketinget rendező szabályokból a hozzájáruló nyilatkozat kötelező elemei közül a lakcímet. Egyúttal változtattak egy tilalmazott kereskedelmi gyakorlat megfogalmazásán is.

A Közép Európai Média Csoport, az Origo Zrt. és a Sanoma Budapest a Magyar Reklámszövetség támogatásával a jogalkotókhoz fordult az időközben már teljes egészében hatályba lépett reklámtörvény legéletszerűtlenebb rendelkezéseinek módosítása ügyében. A szakmai érvekkel is alátámasztott kérés végül meghallgatásra talált, így a múlt héten az Országgyűlés elfogadta azt a javaslatot, amely a reklámtörvény két bekezdését is módosítja.

A törvényt pénteken kihirdették, nagy része július 1-jétől hatályos, az alábbi rendelkezés azonban már a kihirdetéssel hatályba lépett. A lakcím nélküli hozzájárulási nyilatkozatra vonatkozó új szabály így hangzik:

Grt. 6. § (1) Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (a továbbiakban: közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján
– a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.
(2) Hozzájáruló nyilatkozat bármely olyan módon tehető, amely tartalmazza a nyilatkozó nevét, illetve – amennyiben a reklám, amelyre a hozzájárulás vonatkozik, csak meghatározott életkorú személyek számára közölhető – születési helyét és idejét, továbbá azoknak a személyes adatoknak a körét, amelyek kezeléséhez a nyilatkozó hozzájárul, valamint a hozzájárulás önkéntes és a megfelelő tájékoztatás birtokában történő kifejezését.

Ezenkívül módosult a bizonyos esetekben (hozzájárulás hiányában is küldhető címzett reklámküldeményeknél) kötelezően mellékelendő, lemondást lehetővé tevő válaszlevél kiküldésének szabálya is: az új rendelkezés alapján egyazon reklámozó és egyazon címzett esetében csak egyszer, a 2009. október 1-jét követő első alkalommal kell ezt megtenni.

A direktmarketing-tevékenységet folytató vállalkozásoknak eredeti formájában mérhetetlen pluszköltséget okozó és értelmében erősen megkérdőjelezhető szabályozás így most már konvergál az életszerűhöz.

Egyúttal módosították a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) mellékletében szereplő automatikusan tisztességtelennek minősülő tényállások egyikét. A 28. pont a reklámozott áru megvételére való közvetlen felszólítást szabályozza, és eddig kiskorúak (0-18 év) tekintetében rendelte ezt tilosnak, most már azonban csak gyermekkorúakat (0-14 év) említ.

Az új szabályok apróbb módosításokat is hoztak, a vonatkozó Magyar Közlöny szövege megtalálható a Magyar Reklámszövetség honlapján (www.mrsz.hu), a Reklámjog menüpont alatt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik