Üzleti tippek

Webbarát európai hirdetők

Ötödével, 12,9 milliárd euróra nőtt tavaly 2007-hez képest az európai netes hirdetési piac az IAB Europe adatai szerint. A legnépszerűbbek a keresésekhez kapcsolódó reklámok, amelyek a szegmens több mint negyven százalékát adták 2008-ban.

Tovább nőtt a kereső- és az apróhirdetések részesedése az európai internetes reklámpiacon az elmúlt évben – derül ki az Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) és a PricewaterhouseCoopers (PwC) közös tanulmányából. A felmérésben szereplő 19 európai országban 2008-ban az előző évhez viszonyítva 20 százalékkal, 12,9 milliárd eurósra bővült a netes reklámpiac, ebből a keresőhirdetések 43 százalékkal részesedtek. Az európai reklámozók tavaly 5,6 milliárd eurót költöttek keresőmarketingre, ez 26 százalékos növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. A netes apróhirdetések piaca közben az IAB által vizsgált országokban 3,8 milliárd euró volt tavaly, ez 17,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Bár összességében tavaly bővült az európai netes hirdetési piac, az adatokból jól látszik, hogy a többi platformhoz hasonlóan a világhálót sem hagyta érintetlenül a gazdasági válság. A legnagyobb európai webes reklámpiacok közül a növekedés mértéke több esetében elmaradt az átlagostól. Meglepően szerény eredményt ért el a szegmens Hollandiában, a mind az internet-hozzáférés, mind a webhasználat területén élen járó országban tavaly mindössze 9 százalékkal költöttek többet az interneten a hirdetők, mint egy évvel korábban. De többek között Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban is csak kevesebb mint ötödével bővült a szegmens. Emellett olyan, az internetelterjedtség szempontjából a világ élvonalába tartozó országokban, mint Belgium, Dánia és Norvégia is csak éppen hogy meghaladta a 20 százalékot a növekedés mértéke.

Miközben a legnagyobb piacok átlag alatti vagy azt éppen felülmúló fejlődést produkáltak tavaly, a kevésbé fejlett netes hirdetési piacú országokban látványos eredmények születtek. Lengyelországban például 60 százalékkal, 253 millió euróra nőtt tavaly 2007-hez viszonyítva az online reklámköltés, míg a legnagyobb fejlődést Szlovéniában mérték, ahol 77 százalékkal bővült ez a szegmens, igaz, értéke így is csak 19,6 millió euró volt a múlt évben.

Mivel a magyar piacot csak tavaly kezdte mérni az IAB, összehasonlító adatok még nem állnak rendelkezésre. A szervezet adatai szerint 2008-ban a hazai hirdetők 21,8 milliárd forintot költöttek el a világhálón. A Magyar Reklámszövetség 2007-es adataival összevetve ez 55 százalék feletti növekedést jelent. A legnagyobb mértékben itthon is a keresőhirdetések piaca nőtt az IAB adatai alapján, mintegy 240 százalékkal, igaz, ez a szegmens még így is csak 17 százalékát adja a hazai webes reklámköltésnek.

A keresőmarketing látványos megerősödésének egyik fő oka az lehet, hogy recesszió idején a hirdetők még jobban odafigyelnek arra, mennyire térül meg a befektetett pénz, és ennek mérésére ez a megoldás az egyik legalkalmasabb – mondta el a felmérés kapcsán Alain Heureux, az IAB Europe elnök-vezérigazgatója.
Kemény év lesz az idei a webes hirdetési szegmensben, az érettebb piacokon akár visszaesés is elképzelhető, míg azokban az országokban, ahol az idén is nő az online reklámköltés, a bővülés mértéke csökken – állítja Eva Berg-Winters, a PwC médiaszakértője. Ugyanakkor az internet még mindig jobban teljesít, mint a többi hirdetési csatorna, és ezzel növelni tudja részesedését a reklámpiacon, ezért a válság elmúltával ez a terület újabb gyors fejlődést élhet meg – tette hozzá a PwC munkatársa.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik