Üzleti tippek

Egymásra licitálnak

Pár hónap alatt sokat erősödtek a kisebb aukciós oldalak, de a Vatera–TeszVesz páros pozíciói nem inogtak meg. A kicsiket egy kínai példa élteti.

Kreiter Tibor év elején úgy döntött, hogy már négy éve meglévő aukciós webáruházát, a Tibay.hu-t kissé gatyába rázza. Az oldalt az elmúlt években elhanyagolta, tele volt hibákkal és hiányos funkciókkal, s gyakorlatilag nem látogatta senki. A portál megújításával pont akkor végzett, amikor márciusban a két nagy piaci szereplő, a Vatera és a TeszVesz feltöltési díjat vezetett be. A kis licitoldal forgalma mindenféle reklám nélkül pillanatok alatt megugrott, a felhasználók rövid idő alatt ötezer terméket töltöttek fel rá.

Ez a példa is mutatja, hogy az említett feltöltési díj meglehetősen felkavarta az online aukciós site-ok piacát. A közös tulajdonban lévő Vatera és TeszVesz által a felhasználók felháborodása ellenére bevezetett újítás lényege az volt, hogy nemcsak az eladások, hanem az aukciós site-okra feltöltött termékek után is díjat kell fizetni.

A vaterások célja ezzel az oldalaikat elárasztó rengeteg filléres holmi, azaz a csetreszek visszaszorítása volt. A sok kis olcsó termék el is tűnt, ezt mutatja az, hogy amíg a két oldalon korábban olykor kétmillió termék is gazdára várt, addig most a Vatera esetén 700 ezer, a TeszVesznél pedig 365 ezer áru található, azaz megfeleződött a kínálat.

Néhány élelmes aukciós oldal egyből megpróbált lecsapni a listázási díj miatt felháborodott felhasználókra. A Boltamarson.com indulásához például pont ez adta az indulólökést, a két hónapja startolt licitoldalon jelenleg 10 ezer termék található, és havonta 60 ezer egyedi látogatójuk van. A kicsik között a legnagyobbnak a magát teljesen ingyenesként hirdető Zsibvásár számít, saját bevallásuk szerint jelenleg – a két-három hónappal ezelőtti duplája – 190 ezer feltöltött termék található az oldalukon. Más kérdés, hogy már jelezték a felhasználóiknak az eladási jutalék bevezetésének szándékát.

Kátai Sándor, a Boltamarson.com vezető fejlesztője szerint ott hibázott a Vatera–TeszVesz páros, hogy a sok apró holmi megjelenésére inkább a keresőrendszerük fejlesztésével, és nem egy újabb díjjal kellett volna válaszolniuk. Kátai úgy látja, hogy csak valamilyen pluszszolgáltatásért szabad pénzt kérni a felhasználóktól, hosszú távon ők is csak ilyen díjazásban gondolkodnak.

Gerő Viktor, a Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója szerint a feltöltési díj bevezetése után ugyan valóban csökkent a látogatóik száma, ám ezt inkább szezonális változásnak tudja be: a jó idő beköszöntével kevesebben ültek számítógép elé. Regisztrált tagjaik száma egyáltalán nem csökkent: ez a Vateránál 840 ezer, a TeszVesznél 730 ezer. Az átfedéseket figyelembe véve ez 1,3 millió egyedi felhasználót jelent, ezzel a kisebb oldalak nem tudnak versenyre kelni.

A Vatera ügyvezetője úgy látja, a feltöltési díj segített abban, hogy a portálon csak minőségi termékek maradjanak, és a várakozásaiknak megfelelően többszörösére nőtt a sikeres aukciók száma.

Nem tervezik, hogy a tavasszal megvásárolt TeszVeszt összevonják a Vaterával, ugyanis eltérő a két aukciós oldal látogatóinak a köre. A Vaterán inkább a műszaki cikkek és a gyűjtemények kelendők, a felhasználók túlnyomó része pedig férfi. A TeszVeszen ezzel szemben a divat- és a baba-mama kategória a legnépszerűbb, és inkább a fiatal nőket célozzák meg.

Úgy tűnik tehát, hogy a feltöltési díj miatti felháborodás ugyan hozott némi mozgást erre a piacra, ám a Vatera–TeszVesz páros pozíciói egyáltalán nem inogtak meg. Továbbra is nagyon nagy a szakadék a két nagy és a sok kicsi licitsite között, utóbbiak közül egyelőre a nagyobbak sem jelentenek komoly veszélyt a piacvezető párosra.

Kátai Sándor szerint ez a piaci helyzet nincs bebetonozva. Példaként azt hozza fel, hogy Kínában az eBayt rövid idő alatt kiszorította a piacról egy helyi aukciós oldal, a Taobao, amely a nemzetközi konkurenssel ellentétben ingyenesen kínálja a szolgáltatásait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik