Üzleti tippek

Újabb Google-rivális

Egy vadonatúj keresővel igyekszik a Microsoft minél nagyobb szeletet kihasítani az idén 54,3 milliárd dollárosra bővülő netes reklámpiacból. A Bing nevű szolgáltatás pontosabb és áttekinthetőbb találatokkal igyekszik megtörni a Google hegemóniáját.

Egyelőre megjósolhatatlan, milyen eredményt hoz a Microsoft legújabb próbálkozása a Google hegemóniájának megtörésére az internetes keresőszolgáltatások piacán, első pillantásra mindenesetre egészen ígéretesnek tűnik a Bing névre keresztelt „csodafegyver”. A világ vezető szoftvercége június elején mutatta be új keresőmegoldását, amelynek még csak a bétaverziója érhető el Európában és Magyarországon. Ez azonban nem azt jelenti, hogy félkész a nálunk is használható alkalmazás, hanem azt, hogy jelenleg valamivel alacsonyabb szintű szolgáltatást kínál, mint az Egyesült Államokban. Jó hír a hazai netezők számára, hogy a Google példáját követve a Bing is „beszél” magyarul, így az idegen nyelven nem értők is használhatják.

A felhasználók körében végzett kutatásra alapozva a fejlesztés során a szoftvergyártó mérnökei három célkitűzést fogalmaztak meg: a találatok legyenek pontosak, az információ átlátható formában jelenjen meg, a keresés pedig legyen egyszerű. Ezen célok elérésére számos újszerű megoldást építettek be a Bingbe, így például megtekinthető a találati listán szereplő oldalak előnézeti képe, a weblap baloldalán gyorslinkeket dob fel és csoportosítja az eredményeket. Az utazni vágyók igényeinek kiszolgálására megalkották a Bing Travelt, amely egy helyen mutatja meg a kiválasztott úti célnál elérhető szállásokat, azok árait, és még azt is kidobja, hogy mikor a legérdemesebb megvenni a repülőjegyet. Az új szolgáltatás azoknak is tartogat csemegét, akik a webes vásárlás előtt használják, ugyanis vásárlói tapasztalatokat és szakértők beszámolóit gyűjti össze a keresett termékről.

Azt majd az idő és a felhasználók döntik el, hogy az új alkalmazás a találatok pontosságában is felveszi-e a versenyt a Google-lel. A Microsoft részéről elhangzott nyilatkozatok arra utalnak, hogy a cégnél úgy érzik, sikerült új szintre emelniük az internetes keresést a Binggel. Ezt mutatja az is, hogy nem keresőként, hanem döntési motorként (decision engine) emlegetik az új megoldást.

Bár a Microsoft egyértelműen a Google vetélytársának szánja új megoldását, kérdéses, sikerül-e ledolgozni a kevésbé sikeres MSN-nel az elmúlt években felhalmozódott hátrányt a keresőmarketing-piacon. Az első negyedéves jelentések alapján a Google több mint 5,3 milliárd dolláros hirdetési bevételt ért el 2009. január és március között, míg a szoftvergyártó mindössze 721 millió dolláros reklámbevételről számolt be.

Pedig a keresésekhez kapcsolódó hirdetések egyre nagyobb hányadát adják a webes reklámpiacnak, és napjainkra az ágazat húzóerejének számítanak: az idén 2008-hoz képest várhatóan 8,6 százalékkal, 54,3 milliárd dollárosra bővülő netes hirdetési piacon a növekedés túlnyomó részét a keresőmarketing adja a ZenithOptimedia piackutató cég előrejelzése szerint. Az Egyesült Államokban például 9 százalékkal bővül ez a szegmens 2009-ben tavalyhoz képest, míg az apróhirdetésekben és a hagyományos, képalapú reklámokban is csak 1,8 százalékos bővülés várható.

A Microsoft helyzetét nehezíti, hogy nemcsak a hirdetések területén hatalmas a lemaradása, de a keresésekben is igen kicsi a cég részesedése a vetélytárshoz viszonyítva. Az áprilisi amerikai adatok szerint a Google-t használták a keresések 64,2 százalékánál, ez az egy évvel korábbihoz viszonyítva 2,6 százalékpontos növekedést jelent. Ráadásul a szoftvercég áprilisi részesedése az egy évvel korábbi 9,1-ről 8,2 százalékra zuhant a tengerentúli piacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik