Üzleti tippek

Berlusconi: Oroszország baráti

A Gazprom a Déli Áramlat gázvezeték építéséről megállapodásokat írt alá pénteken Szocsiban Bulgária, Görögország és Szerbia állami vállalataival, s az olasz Eni-vel megállapodott arról, hogy a Déli Áramlat tengeri szakaszának kapacitása nem 31, hanem 63 milliárd köbméter lesz évente.

A Szocsiban a Bolgár Energia Holdinggal aláírt megállapodás konkrétan a vezeték építését előkészítő s abban résztvevő vegyes vállalat létrehozását, az orosz-görög dokumentum a projekt beruházás előtti stádiumában való együttműködés feltételeit és a majdani vegyes vállalat működési mechanizmusát, az orosz-szerb dokumentum pedig szerb vonatkozásban ugyanezt rögzíti.

Putyin és Berlusconi is ott volt

Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója ugyancsak Szocsiban Paolo Scaronival, az Eni vezérigazgatójával második kiegészítést írt alá a Déli Áramlat gázvezeték építésében való együttműködésről korábban született szándéknyilatkozathoz Vlagyimir Putyin orosz és Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök jelenlétében.

A dokumentum előirányozza, hogy az eredetileg tervezett évi 31 milliárd köbméterről 63 milliárd köbméterre növelik a Déli Áramlat tengerfenéken haladó részének végső kapacitását. Olaszország mindeddig csupán a szándéknyilatkozattal, illetve annak két kiegészítésével kötelezte el magát a Déli Áramlat mellett.

Nem függ majd Európa az orosz gáztól?

Silvio Berlusconi és Vlagyimir Putyin egyaránt úgy vélekedett, hogy a Déli Áramlat nem teszi függővé Európát Oroszországtól a földgázszállítások tekintetében.

Berlusconi azt mondta, hogy Olaszország olyan baráti országtól kap energiát, mint Oroszország, amely soha nem szegte meg vállalásait. A Déli Áramlat az energiabiztonság megteremtése felé tett fontos lépés – tette hozzá az olasz kormányfő.
Vlagyimir Putyin szerint a Déli Áramlat kölcsönös függőséget teremt. “Amikor többmilliárd dolláros befektetéssel gázvezetéket építünk, akkor hozzá vagyunk kötve a fogyasztóhoz” – fogalmazott. Az orosz miniszterelnök arra szólított fel, hogy ezt a kérdést ne vigyék át a politika területére.

Legkésőbb 2015-ben indul

Alekszej Miller a tengeri szakasz kapacitásának növelését előirányzó dokumentum aláírását az egyik legjelentősebb eseménynek minősítette a projekt történetében. A ceremónia kapcsán újságíróknak elmondta: a résztvevő államok úgy döntöttek, hogy a vezetéket 2015. december 31-én üzembe helyezik, de nem kizárt, hogy a határidőt előbbre hozzák.

Elmondta, hogy a résztvevők a megvalósíthatósági tanulmányokat idén októberig készítik el, s hogy ezek alapján 2010. június 1-re készül el a teljes projektre vonatkozó tanulmány.

A Gazprom képviselői pénteken újságírók előtt elmondták: a Déli Áramlat építésében résztvevő országok az év végéig meghatározzák a vezeték legvalószínűbb nyomvonalát, s hogy a végső beruházási összeget a megvalósíthatósági tanulmány alapján határozzák majd meg. Korábbi eltérő közlések szerint a teljes össze 20-25 milliárd euró lesz, és a vezeték 2015-re felépül.

Nem akadályozzák az alternatívákat

Vlagyimir Putyin orosz kormányfő pénteken Szocsiban újságírók előtt megismételte: Oroszország nem szándékozik akadályozni, és nem kifogásolja a Déli Áramlathoz alternatívát jelentő vezetékek építését. Hozzátette azonban: mielőtt sok pénzt temetnek a vezetékekbe, tisztázni kell, honnan lesz hozzá gáz. “Ha az érdekeltek úgy látják, megvalósítják ezt a tervet, ám tegyék, mi nem emelünk kifogást és nem fogunk zavarni” – mondta.

A Gazprom illetékesei azt is hangsúlyozták: az (Oroszországot elkerülő) Nabucco vezeték körüli aktivitás nincs befolyással a Déli Áramlat megvalósítására. “Ezt az aktivitás többnyire főleg tengeren túli politikusok kezdeményezik, mivel a Nabucco politikai és nem gazdasági terv” – mondta az illető.

Hozzátette: a Nabucco fő problémája, hogy sikerül-e megtölteni földgázzal Oroszországon kívüli forrásokból. Végül elemzők adataira hivatkozva azt mondta, ahhoz, hogy a Nabucco a beruházás kifizetődő legyen, a vezetéken legalább évi 30 milliárd köbméter gázt kell szivattyúzni 30 éven át, ezzel szemben eddig csak évi 3 milliárd köbméter gáz a biztos.

Szakértők szerint azonban a Déli Áramlat aligha lesz jövedelmező beruházás, s csak akkor épül meg, ha a politikai akarat erősebbnek bizonyul a gazdasági érdeknél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik