Üzleti tippek

Fogyókúra a Pepsinél

A Coca-Colával folytatott versenyben alulmaradt, veszteséges magyar Pepsi egyes márkák gyártásának átadását fontolgatja - írja a Figyelő legújabb száma.

Többször tárgyaltunk, de még nincs pont az in – kommentálta Benedek Péter, az Aquarius-Aqua Kft. egyik tulajdonosa azt az információnkat, hogy a csoporthoz tartozó Buszesz Élelmiszeripari Zrt. átvenné a Pepsi egyes termékeinek gyártását. Benedek szerint, ha sikerül megállapodni, akkor a kapacitásokat sem kell bővíteni, mert a Buszesznek megvan a szükséges műszaki háttere. „Hamarosan eldől, csak ennyit mondhatok” – utalt a még folyamatban lévő tárgyalásokra.

Lemaradásban

A 2007-es 2,3 milliárdos mínusz után az előzetes adatok szerint a múlt esztendőt is negatív eredménnyel zárta a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. (PepsiAmericas FÁÜ Zrt.), amely évek óta csaknem folyamatosan veszteséges. Ennek egyik oka, hogy elvesztette a gyártáshatékonysági versenyt a Coca-Colával szemben, amely ultramodern üzemet épített Dunaharasztin.

A nagy rivális marketingben is jobban nyomul, aminek hatására termékeit többen keresik a forgalom zömét adó nagykereskedelmi és vendéglátó láncoknál, míg a kisebb boltok eladásait hűtők szorgalmas kihelyezésével erősíti. Így történt, hogy a Coca-Cola Beverages Magyarország 77,6 milliárd forintos forgalma csaknem háromszor akkora volt 2007-ben, mint a 27,7 milliárdot felmutató itteni Pepsié.

Utóbbi a veszteség ledolgozása érdekében most gyors szerkezetátalakításba kezdett. Csaknem 200 fős, mintegy 30 százalékos létszámcsökkentést mérlegelnek, miközben dolgoznak a szigorú racionalizálási programon. Úgy tudjuk, a Pepsi kivonulása nem merült fel, sőt az sem, hogy a gyümölcslevek és a jeges teák után újabb termékeket hoznának be külföldről. Az említetteket ugyanis egy ideje már a prágai Pepsi-gyárból szállítják hozzánk.

Nagy magyar

Az országos logisztikai rendszerrel és nagy töltőkapacitással rendelkező Aquraius-Aqua/Buszesz-csoport a volumen alapján becslések szerint már a második legnagyobb szereplő a magyar ásványvíz- és üdítőital-iparban. Az Aquarius-Aqua birtokolja a Veritas márkát, saját márkás termékeket gyárt a Tescónak és más láncoknak, s ezzel az ásványvízpiac negyedét mondhatja magáénak. Több mint 6 millió eurós beruházással néhány éve a duplájára, óránként 60 ezer palackra növelte a gyártókapacitását. Az Óbudai Gyémánt ásványvizet palackozó Buszesz önmaga is az élbolyba tartozó szereplő a szénsavas üdítőitalok piacán a Coca-Cola és a PepsiAmericas után, ráadásul a kóla-bizniszben is jártas. Így nem okozna számára nehézséget a paletta – Pepsi-Cola, Pepsi Light, Mirinda, 7Up, Schweppes, Kristály Keserű, Toma, Kristályvíz, Harmatvíz – egyik tagjának gyártása sem.

Fogyókúra a Pepsinél 1

A Pepsi ugyanakkor cáfolja még a tárgyalás tényét is. Azt viszont nem, hogy a rentábilis működés érdekében a vállalat különböző intézkedésekre kényszerül: a szervezeti átalakítás a teljes tevékenységi kört érinti. A létszámleépítés azonban nem akkora az üdítőital üzemben, hogy akadályozná a további termelést. Bencze Madlen, a PepsiAmericas FÁÜ Zrt. hr vezetője a Figyelő érdeklődésére közölte: nem zárható ki, hogy egy-egy márkát a cégcsoport másik tagja, vagy egy költséghatékony magyarországi „palackozási vállalkozó” gyártson, de az nem felel meg a valóságnak, hogy termékeiket a Buszesz fogja palackozni, e céggel semmiféle üzleti kapcsolatban nem állnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik