Üzleti tippek

Nincs megállapodás a vasútnál

Nem született megállapodás a vasutassztrájk követeléseiről és az április 30-ára meghirdetett munkabeszüntetés idején a még elégséges szolgáltatásról a keddi kollektív munkaügyi vitán a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV-társaságok képviselői között.

Nem született megállapodás a vasutassztrájk követeléseiről és az április 30-ára meghirdetett munkabeszüntetés idején a még elégséges szolgáltatásról a keddi kollektív munkaügyi vitán a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV-társaságok képviselői között.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke, a szakszervezet tárgyalódelegációjának vezetője elmondta: követelik, hogy a kormány a fekete gazdaságban keletkezett jövedelmeket – amely becslés szerint 6.000 milliárd forint körül lehet – derítse fel, és a be nem fizetett adókat, járulékokat vonja el az érintettektől, ami akár 2.000-3.000 milliárd forinttal növelhetné a költségvetés bevételét.

A VDSZSZ követeli továbbá a mintegy 1.000 milliárd forintra tehető korrupciós bűncselekmények elleni hatékony fellépést.
Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője az egyeztetés után az MTI-nek elmondta: a vasúttársaság meg kíván állapodni a még elégséges szolgáltatásról, hiszen április 30-án növekvő forgalommal kell számolni a ballagások és hosszú hétvége miatt.
A kollektív munkaügyi vita keretében az egyeztetést április 27-én folytatják. Bárány Balázs elmondta: a kormánnyal szembeni újabb követeléseiket kedden levélben juttatták el Bajnai Gordon miniszterelnöknek.

A kormányé a felelősség?

A kollektív munkaügyi vitán Bárány Balázs úgy vélekedett: a kormány megsértette a sztrájktörvényt azzal, hogy nem jelölte ki a öt napon belül tárgyaló megbízottját a megszorító intézkedések visszavonására vonatkozó eredeti sztrájkkövetelésük ügyében.

Bárány Balázs elmondta: a VDSZSZ szerint a kormányt terheli a felelősség, hogy nincs tárgyalás a sztrájkkövetelésekről a szakszervezet és a kormány között. Kínosnak és elgondolkodtatónak nevezte, hogy a kormány a programjában hallgat a feketegazdaság felszámolásáról, a korrupcióról, holott ha ebben eredményt érne el a kormány, akkor – a szakszervezet szerint – nem lenne szükség megszorító intézkedésekre.

A mellékvonalakat követelik

A VDSZSZ alelnöke megismételte korábbi kijelentését, hogy a vasúttársaságokkal szembeni főbb követeléseiket továbbra is fenntartják, azaz kapjon minden vasutas 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, továbbá illesse meg 10 százalék kiszervezési pótlék visszamenőleg a MÁV-leányvállalatok dolgozóit. Követelik a korábban bezárásra szánt mellékvonalak fejlesztését, valamint azt, hogy munkáltatói érdekből ne legyen létszámleépítés a társaságoknál.
Bárány Balázs kifogásolta, hogy a MÁV a szakszervezet képviselőit nem vonja be a válságkezelő intézkedések kidolgozásába.

A korábbi egyeztetésen a MÁV-START ajánlatot adott át, amely legalább 466 vonat közlekedtetésére vonatkozott az április 30-ai sztrájk idején, ezt a szakszervezet nem fogadta el, mert soknak tartotta. A MÁV-START képviselője bejelentette, hogy javaslatukat hétfőn 12 óráig fenntartják, utána visszavonják.
Siguliszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője elmondta: az április 30-án 0 óra és 18 óra közötti sztrájk idejére ajánlott 466 vonat közlekedtetése az ebben időszakban menetrend szerinti forgalomban kijelölt vonatok 15 százalékát teszi ki. Ez a vonatmennyiség minimálisan szükséges a kiszámítható forgalom lebonyolításához, de korántsem elégséges a jelentkező utasigények kielégítéséhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik