Üzleti tippek

Hallgat a pénzügyi szektor a válságról

A pénzügyi szolgáltató cégek magas aránya (66 százalék) hallgat a gazdasági világválságról saját honlapjának nyitóoldalán. A vállalatoknak csupán 15 százaléka alkalmaz az ügyfelek megnyugtatását szolgáló üzeneteket, az európai vállalatok gyakrabban nyúlnak ehhez az eszközhöz. A magyar pénzügyi vállalatok honlapjain nem jelennek meg a válsághoz kapcsolódó üzenetek.

A Weber Shandwick október közepe óta heti gyakorisággal vizsgálta meg 55 amerikai és európai pénzügyi szolgáltató vállalat honlapját, milyen online kommunikációt folytatnak a szektor vállalatai a gazdasági válság alatt. A céges honlapok nyitóoldali kommunikációjának intenzitása október közepétől egészen február közepéig folyamatos emelkedést mutatott (27 százalékról 45 százalékra), ám a hónap utolsó hetében különösebb ok nélkül erősen visszaesett.

Domináns a cég stabilitás

Min változtassanak?

A Weber Shandwick azt ajánlja tegyenek közzé a cégek azonnal használható információkat, például Gyakran Ismételt Kérdések-szekció formájában. Az üzenetek fejezzenek ki megértést az ügyfelek aggodalmaival kapcso-latban, a cégek ismerjék el a nehéz piaci viszonyokat, a bizalomvesztés lehe- tőségét. Használják bátrabban a közösségi média eszközeit, mivel segítségükkel személyesebb és interaktívabb kapcso- latba léphetnek partnereikkel.

A közlékeny pénzügyi szolgáltatók üzenetei között három fő témakör volt meghatározó: általános gazdasági aktualitások és statisztikák (az október közepi 19 százalékról februárban 33 százalékra növekedve); a cég stabilitása és hosszú távú növekedése (19 százalékról 25 százalékra); végül pedig a legritkábban előforduló – de vitathatatlanul a legfontosabb üzenetet hordozó – olyan információk, amelyek a befektetőket és más látogatókat személyes pénzügyeik biztonságáról nyugtatták meg (12 százalékról 15 százalékra).

“Mivel egy vállalat pozicionálása, üzenetei és hírneve a vállalati honlapon érhető tetten a legkönnyebben, segítségükkel megnéztük, hogy egy, a figyelem középpontjában lévő iparág hogyan tud bizalmat építeni a nehéz időkben” – magyarázta Dr. Szűcs Ervin, a Weber Shandwick közép-kelet európai ügyvezető igazgatója.

A vezető pénzügyi szolgáltató cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy csupán sikeres időkben kommunikáljanak. A tanácsadó cég vezetője szerint a vállalatoknak honlapjukat bátrabban kellene használniuk közvetlen és személyes kommunikációra, hogy érdemben reagáljanak fogyasztóik és befektetőik aggodalmaira.

Élen az értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó cégek

Február végén szinte valamennyi értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalat közölt híreket a válsággal kapcsolatban honlapja nyitóoldalán, őket a kereskedelmi bankok késve és kisebb arányban követték.

Friss áprilisi adatfelvétellel vizsgált magyarországi tapasztalat, hogy a hazai pénzintézetek közül szinte kizárólag az értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok vettek át gazdasági válsággal kapcsolatos híreket a honlapjukra, illetve napi elemzésekben kommentálták a válság hatását az értékpapír-piacra. A vizsgált magyar kereskedelmi bankok kezdőlapjain egyáltalán nem szerepelt válsággal kapcsolatos kommunikáció.

A videóformátumok egyre elterjedtebbek

Munkahelyi hallgatás

A tanácsadó egy korábbi kutatásából kiderült, hogy a válság hatásairól a cégek munkavállalóik irányában sem kommunikálnak megfelelően. A megkér-dezett cégek dolgozóinak 54 százaléka szerint a magasabb beosztásban lévő vezetők egyáltalán nem kommunikálnak a globális pénzügyi válság megol-dásairól, noha a dolgozók igényelnék ezt.

A pénzügyi szolgáltató cégek leggyakrabban használt információközlési módjai a vállalati nyilatkozatok, kommentárok és riportok (az október közepi 19 százalékról februárban 34 százalékra emelkedve), illetve az audiocast és videocast formátumok (10 százalékról 14 százalékra). A legritkábban alkalmazott kommunikációs formák közé tartoznak a sajtóközlemények, hírlevelek és a vezetői beszédek.

Ritka a vezetői vélemény megjelenítése

A gazdasági válságot kommentálva a pénzügyi szolgáltató cégek néha a vállalatvezető szavait idézték (októberben ez az arány 13 százalék, februárban 24 százalék), bár néha más vezetőre is hivatkoztak. A vezérigazgatói / elnöki kommunikáció általában segített a válságot ember közelibbé tenni és általa sikerült arcot adni a vállalatnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik