Üzleti tippek

Nem folytatják a 4-es metrót: zsarol az építő?

A munkálatok folytatására szólította fel a Bamco konzorciumot a DBR Metró Projekt Igazgatóság, akik szerint megalapozatlan a cég többletkövetelése, és jogszerűtlen az újabb leállás, de van forgatókönyvük arra az esetre is, ha a francia kivitelező nem változtat álláspontján.

“Van más cég is, aki megépítheti az alagutat, sőt a BKV saját hatáskörében is megteheti ezt. A vállalkozónak a szerződésben foglaltak szerint minden eszközét itt kell hagynia, és szabályszerűen át kell adnia a munkát a következő vállalkozónak, vagy a DBR-nek. A pajzs és egyéb eszközök itt maradnak, és szerződésszegés, illetve – bontás esetén várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között” – vázolták ezt a forgatókönyvet.

Vagy új közbeszerzési eljárást ír ki az igazgatóság a hátralévő szakasz befejezésére, ami hozzávetőleg egyéves leállást jelentene az alagútépítésben, de a DBR saját hatáskörben is befejezheti a munkát, “joga van építeni” – tették hozzá.

Mint írták, a konzorcium esetleges levonulása mind jogi, mind technikai szempontból rendkívül bonyolult és komplikált helyzetet teremt, de egyáltalán nem lehetetleníti el a metróépítést, illetve nem veszélyezteti az EU-s támogatást sem.

Megerősítették egyben az Index hírportál azon értesülését, hogy a francia tulajdonú Vinci Construction által vezetett, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt is magában foglaló Bamco kedden ismét felfüggesztette az alagútépítést és az egyéb, általa végzett munkákat.

“Az ügy előzménye, hogy a konzorcium irreálisan magas, közel 35 milliárd forintos többletkövetelést nyújtott be a DBR-nek, miközben a teljes munkát a szerződés szerint hozzávetőleg 62 milliárd forintért kellene elvégeznie” – írták, hozzátéve, a DBR nem tartja jogosnak a követelést, ezért felszólítja a konzorciumot a munka folytatására, s ha ennek 14 napon belül nem tesz eleget a konzorcium, a DBR “kénytelen lesz felbontani a szerződést”.

A DBR hónapok óta folyamatosan vizsgálja az egyre szaporodó többletköveteléseket, melyekből eddig közel 190-et nyújtott be a konzorcium, ami több mint az összes többi kivitelező által eddig benyújtott követelés összesen.

A közlemény szerint a vitás kérdésekben a BKV és annak DBR Metró Projekt Igazgatósága többször kérte a Vinci vezette Bamco Kkt. vezetőit, hogy ne a fenyegetés és a riadalomkeltés kerüljön előtérbe, hanem a konstruktív tárgyalás, különös tekintettel az érintett több száz magyar dolgozóra.

“A Bamco mindezek ellenére április 14-én ismét leállt a munkával” – írták, megtoldva ezt azzal, hogy a konzorciumban legnagyobb befolyással bíró francia Vinci “más országokban is dolgozott már sajtóhírek szerint hasonló, a zsarolást súroló eszközökkel”.

Az Index keddi értesülése szerint a szerződésbontás előtti utolsó szakaszába érkezett a metróvita az alagútfúró Bamco és a BKV között: a kivitelező cég a nap folyamán kelt levelében hivatalosan is felfüggesztette a munkát. Bejelentette, hogy nem mennek tovább a fúrópajzzsal, mert azt olcsóbb és könnyebb a jelenlegi helyéről, a Gellért téri állomásról kiemelni, mint a Duna alól.

A cikk szerint a Bamco ezt azzal indokolta: nem látja biztosítottnak, hogy a megrendelő ki tudja fizetni őt. Ezt arra alapozza, hogy a fővárosi önkormányzatnak nincs még mindig elfogadott költségvetése és az ország hitelminősítése is romlott.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik