Üzleti tippek

MediLine-titok

Mára Magyarország legnagyobb nyílt értékesítésű gyógytermék-nagykereskedése lett a MediLine Üzletház Kft.

A városrendező végzettségű Novákné Gergely Verának jogász volt az üzlettársa, ami ritka párosítás azoknál, akik gyógytermékekkel akarnak kereskedni. Üzlettársnője javaslatára 1992-ben elmentek egy privatizációs tárgyalásra, ahol a Rákóczi téri csarnok néhány üzletére lehetett licitálni. Éppen 300 ezer forintért hirdettek meg egy helyiséget, amire azonnal lecsaptak. Később derült ki számukra, hogy egy zöldség-gyümölcsös stand bérleti jogát szerezték meg. Előzőleg bécsifánk-sütödét üzemeltettek, s mivel nem tudtak éjszakánként az üzletben lenni, alkalmazottjaik sem hozták az elvárt nyereséget. A zöldséget és a gyümölcsöt azonban a hajnali nagybani piacon lehet beszerezni, ők pedig éppen az éjszakai munkából akartak kilábalni.

„A társam ekkor azt találta ki, hogy fűszer- és gyarmatáruval kereskedjünk, mert az közel áll a zöldség-gyümölcshöz – meséli. Két nagykereskedőhöz jártunk áruért, de egyre kevésbé voltunk elégedettek velük, így erősödött bennünk az érzés, hogy érdemes lenne átvennünk az irányítást.”

A gyógypiacon

Bennova Kft. néven hozták létre gyógytermék-nagykereskedésüket. Egy mindössze 53 négyzetméteres pincehelyiséget béreltek erre a célra. A VII. kerületi Rózsa utca sűrűjében voltak, parkolni a közelben nem lehetett, számítógépük nem volt. Az üzlet mégis beindult, s miután a szomszédban mindig találtak egy-egy pincét, a végén 360 négyzetmétert béreltek. Néhány évvel később megszerezték néhány termék hasznosítási, illetve licencjogát, és a termékeket elkezdték bérlaboratóriumokban gyártatni. Erre a célra és a disztribúcióra, továbbá az importtevékenységre alapították meg ekkor a MediLine Bt.-t, amely néhány év múlva kft.-vé alakult.

1998-ben nagy lépést tettek: felvettek 50 millió forint hitelt, és a Százados úton felhúztak egy 1500 négyzetméteres csarnoképületet a nagykereskedésnek. „A következő években egyre inkább azt éreztem, hogy többet veszítek az egészségemből, mint amit nyerek az üzleten, ezért 2001-ben azt javasoltam a társamnak, hogy próbáljuk meg inkább külön dolgozni – mondja Novákné Gergely Vera. Megállapodásuk értelmében a nagykereskedést egykori társa vitte tovább, nála maradt a gyártatás, a disztribúció és az import.

Familiáris viszonyok

A viszony később annyira elmérgesedett a volt üzlettársak között, hogy csak ügyvédek útján érintkeztek. Ekkor – 2001-ben – a Novák család megalapította a MediLine Üzletház Kft.-t. Bérbe vettek egy 250 négyzetméteres helyiséget, felvettek hét embert, és a saját termékeiket kezdték kínálni. „Semmivel sem voltam jobb, mint az akkor már működő 10–15 nagykereskedés. Ezért bő egy év múlva úgy gondoltam, hogy lépek egy nagyobbat” – emlékszik a nem is távoli múltra. Kibérelt egy 1200 négyzetméteres üzlethelyiséget azzal a feltétellel, hogy akkor is fizeti a bérleti díjat, ha nem megy a bolt. Néhány éven belül ott már 2000 négyzetméternyi helyet bérelt. Amikor beköltöztek, ki kellett találnia, miben lehetnek jobbak, mint mások. Előnyt jelentett számukra, hogy a nagykereskedések közül a legközelebb voltak a belvároshoz, és akik személyesen jártak be, nem pedig faxon vagy e-mailben rendeltek, azoknak ez fontos volt. Egy évre volt szüksége, mire felismerte, hogy a pincehelyiségben azért ment jól a bolt, mert az eladók barátságosak voltak, a légkör családias. Ezt nagyon jó személyzettel ismét sikerült megvalósítania.

Rizikós drogériapiac

Akkor havi hárommillió forint bérleti díjat fizettek, ami akár saját tulajdon törlesztőrészletének is megfelelt volna. Az összes többi pénzüket a vállalkozásba forgatták. „A mélypontra akkor kerültem, amikor féléves határidővel felmondták a bérleti szerződésünket” – meséli.

Mégsem adta fel. Megvettek és kibővítettek egy épületet a XIII. kerületben. Közel 500 millió forint hitelt vettek fel rá, ami újabb kockázat volt számukra. Mostanra a cég Magyarország legnagyobb nyílt értékesítésű gyógytermék-nagykereskedése lett, az egyetlen olyan vállalkozás a szakmában, amely a nagykereskedelmen kívül gyógytermékek, étrend-kiegészítők és kozmetikumok gyártásával, importjával és disztribúciójával is foglalkozik. Legfontosabb vásárlóik között tudhatják több mint 2500 kiskereskedésen kívül az ország valamennyi gyógytermék- és gyógyszer-nagykereskedőjét, valamint a legnagyobb drogérialáncokat és számos multinacionális kereskedelmi hálózatot is.

Mindig csak előre

A forgalom 2008-ban közel 5 milliárd forint volt, ami több mint 18 százalékkal haladta meg az előző évit. Korábban előfordult 30, sőt 33 százalékos növekedés is. „A dinamikus bővülés annak köszönhető, hogy 2001-ben a nulláról kezdtünk” – magyarázza Novákné Gergely Vera. A sokféle tevékenység miatt a területi képviselőkkel, gépkocsivezetőkkel együtt jelenleg közel 100 embert foglalkoztatnak. Novákné férje a műszaki tervezéssel és karbantartással foglalkozik, fia az import–export-felelős. Jelenleg Amerikából, Hollandiából, Dániából, Ausztriából, Szlovákiából, Ukrajnából importálnak, de exporttermékenységük erősödésével is számolnak.

A következő évekre nagy ívű fejlesztési terveik vannak. Szervezeti fejlesztést szeretnének megvalósítani, javítani a minőséget, továbbá gépesíteni; például bevezetni a vonalkódos összeszedő rendszert. Terveik között szerepel az is, hogy két éven belül bevezetik az e-kereskedelmet, először kereskedőpartnereiknek, majd a nagyközönség számára is, emellett külföldi pozíciójukat is erősíteni kívánják. Szlovákiában és Romániában már eddig is voltak nagykereskedelmi kezdeményezéseik, és hamarosan Szerbiát kívánják „feltérképezni”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik