Üzleti tippek

MediLine-titok

Mára Magyarország legnagyobb nyílt értékesítésű gyógytermék-nagykereskedése lett a MediLine Üzletház Kft.

A városrendező végzettségű Novákné Gergely Verának jogász volt az üzlettársa, ami ritka párosítás azoknál, akik gyógytermékekkel akarnak kereskedni. Üzlettársnője javaslatára 1992-ben elmentek egy privatizációs tárgyalásra, ahol a Rákóczi téri csarnok néhány üzletére lehetett licitálni. Éppen 300 ezer forintért hirdettek meg egy helyiséget, amire azonnal lecsaptak. Később derült ki számukra, hogy egy zöldség-gyümölcsös stand bérleti jogát szerezték meg. Előzőleg bécsifánk-sütödét üzemeltettek, s mivel nem tudtak éjszakánként az üzletben lenni, alkalmazottjaik sem hozták az elvárt nyereséget. A zöldséget és a gyümölcsöt azonban a hajnali nagybani piacon lehet beszerezni, ők pedig éppen az éjszakai munkából akartak kilábalni.

„A társam ekkor azt találta ki, hogy fűszer- és gyarmatáruval kereskedjünk, mert az közel áll a zöldség-gyümölcshöz – meséli. Két nagykereskedőhöz jártunk áruért, de egyre kevésbé voltunk elégedettek velük, így erősödött bennünk az érzés, hogy érdemes lenne átvennünk az irányítást.”

A gyógypiacon

Bennova Kft. néven hozták létre gyógytermék-nagykereskedésüket. Egy mindössze 53 négyzetméteres pincehelyiséget béreltek erre a célra. A VII. kerületi Rózsa utca sűrűjében voltak, parkolni a közelben nem lehetett, számítógépük nem volt. Az üzlet mégis beindult, s miután a szomszédban mindig találtak egy-egy pincét, a végén 360 négyzetmétert béreltek. Néhány évvel később megszerezték néhány termék hasznosítási, illetve licencjogát, és a termékeket elkezdték bérlaboratóriumokban gyártatni. Erre a célra és a disztribúcióra, továbbá az importtevékenységre alapították meg ekkor a MediLine Bt.-t, amely néhány év múlva kft.-vé alakult.

1998-ben nagy lépést tettek: felvettek 50 millió forint hitelt, és a Százados úton felhúztak egy 1500 négyzetméteres csarnoképületet a nagykereskedésnek. „A következő években egyre inkább azt éreztem, hogy többet veszítek az egészségemből, mint amit nyerek az üzleten, ezért 2001-ben azt javasoltam a társamnak, hogy próbáljuk meg inkább külön dolgozni – mondja Novákné Gergely Vera. Megállapodásuk értelmében a nagykereskedést egykori társa vitte tovább, nála maradt a gyártatás, a disztribúció és az import.

Familiáris viszonyok

A viszony később annyira elmérgesedett a volt üzlettársak között, hogy csak ügyvédek útján érintkeztek. Ekkor – 2001-ben – a Novák család megalapította a MediLine Üzletház Kft.-t. Bérbe vettek egy 250 négyzetméteres helyiséget, felvettek hét embert, és a saját termékeiket kezdték kínálni. „Semmivel sem voltam jobb, mint az akkor már működő 10–15 nagykereskedés. Ezért bő egy év múlva úgy gondoltam, hogy lépek egy nagyobbat” – emlékszik a nem is távoli múltra. Kibérelt egy 1200 négyzetméteres üzlethelyiséget azzal a feltétellel, hogy akkor is fizeti a bérleti díjat, ha nem megy a bolt. Néhány éven belül ott már 2000 négyzetméternyi helyet bérelt. Amikor beköltöztek, ki kellett találnia, miben lehetnek jobbak, mint mások. Előnyt jelentett számukra, hogy a nagykereskedések közül a legközelebb voltak a belvároshoz, és akik személyesen jártak be, nem pedig faxon vagy e-mailben rendeltek, azoknak ez fontos volt. Egy évre volt szüksége, mire felismerte, hogy a pincehelyiségben azért ment jól a bolt, mert az eladók barátságosak voltak, a légkör családias. Ezt nagyon jó személyzettel ismét sikerült megvalósítania.

Rizikós drogériapiac

Akkor havi hárommillió forint bérleti díjat fizettek, ami akár saját tulajdon törlesztőrészletének is megfelelt volna. Az összes többi pénzüket a vállalkozásba forgatták. „A mélypontra akkor kerültem, amikor féléves határidővel felmondták a bérleti szerződésünket” – meséli.

Mégsem adta fel. Megvettek és kibővítettek egy épületet a XIII. kerületben. Közel 500 millió forint hitelt vettek fel rá, ami újabb kockázat volt számukra. Mostanra a cég Magyarország legnagyobb nyílt értékesítésű gyógytermék-nagykereskedése lett, az egyetlen olyan vállalkozás a szakmában, amely a nagykereskedelmen kívül gyógytermékek, étrend-kiegészítők és kozmetikumok gyártásával, importjával és disztribúciójával is foglalkozik. Legfontosabb vásárlóik között tudhatják több mint 2500 kiskereskedésen kívül az ország valamennyi gyógytermék- és gyógyszer-nagykereskedőjét, valamint a legnagyobb drogérialáncokat és számos multinacionális kereskedelmi hálózatot is.

Mindig csak előre

A forgalom 2008-ban közel 5 milliárd forint volt, ami több mint 18 százalékkal haladta meg az előző évit. Korábban előfordult 30, sőt 33 százalékos növekedés is. „A dinamikus bővülés annak köszönhető, hogy 2001-ben a nulláról kezdtünk” – magyarázza Novákné Gergely Vera. A sokféle tevékenység miatt a területi képviselőkkel, gépkocsivezetőkkel együtt jelenleg közel 100 embert foglalkoztatnak. Novákné férje a műszaki tervezéssel és karbantartással foglalkozik, fia az import–export-felelős. Jelenleg Amerikából, Hollandiából, Dániából, Ausztriából, Szlovákiából, Ukrajnából importálnak, de exporttermékenységük erősödésével is számolnak.

A következő évekre nagy ívű fejlesztési terveik vannak. Szervezeti fejlesztést szeretnének megvalósítani, javítani a minőséget, továbbá gépesíteni; például bevezetni a vonalkódos összeszedő rendszert. Terveik között szerepel az is, hogy két éven belül bevezetik az e-kereskedelmet, először kereskedőpartnereiknek, majd a nagyközönség számára is, emellett külföldi pozíciójukat is erősíteni kívánják. Szlovákiában és Romániában már eddig is voltak nagykereskedelmi kezdeményezéseik, és hamarosan Szerbiát kívánják „feltérképezni”.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.