Üzleti tippek

Ambient reklám

A kreatívok örülhetnek, a környezetéhez alkalmazkodó, a genius locit kihasználó reklám egyre nagyobb divat.

Az ambient reklám, marketing vagy média nem múló divat, kényszerből alakult ki a 90-es években – talán azért –, hogy a merészebb reklámozók kitörhessenek a hirdetések egyhangúságából.

Bár természetükből, esetleg helyhez kötöttségükből adódóan kevés embert érnek el közvetlenül, a közvetetten elért, lehetséges fogyasztók, vásárlók száma a szájmarketing (wom) vagy a vírusmarketing hatására megsokszorozódik. Mivel ezeket a reklámokat „fontos” megmutatni másoknak, ezért nemcsak a profitorientált cégek alkalmazzák, hanem egy-egy társadalmi célért lelkesen küzdő aktivisták, szervezetek is. Az elgondolkodtatás, megdöbbentés ereje óriási értékkel ruházza fel az eszközt, nem beszélve arról, hogy végre megint előkerült egy olyan „irányzat”, ahol a kreatív reklámszakemberek megmutathatják magukat.

Padlógáz

Nevéből adódóan az ambient (körülvevő, környező) reklám többnyire a környezetünkben megtalálható tárgyakat (hivatalosan terep- vagy műtárgyakat) és a környezet egyéb adottságait felhasználva valósítja meg önmagát, a reklámot. Alkalmazkodik környezetéhez, kiaknázza a benne rejlő kreatív lehetőségeket, és mindenféleképpen érintkezésbe lépteti szemlélőjét az eseményekkel.

Az első, úgynevezett klasszikus ambient reklámok a közterületi helyek várakozóit, mosdóit és illemhelyiségeit lepték el, de akkor még többnyire nem jelentettek mást, mint egy újszerű nyomtatott hirdetési felületet vagy padlóreklámot.

A fejlődés másik, mostani végpontja a minimalista ambient, amely az olvasás folyamatát teljesen megkerülve a szemiotika útvonalán juttatja el üzenetét a fogyasztóhoz. Vagy említhető a dark ambient, amely a morbidnak titulált megoldásokra helyezi a hangsúlyt (lásd: illusztráció, ahol a dohányzásra kijelölt hely „mennyezetén” a temetetlen sír felett gyászolók sorakoznak), vagy a martial (harcos) irányzat is, amely egy ügyben folytatott személyes harc átvételére buzdít.

A legkézenfekvőbb megkülönböztetés talán mégis az, hogy vannak szolgáltatásokat, termékeket és társadalmi célokat szolgáló ambient kezdeményezések, amelyek meglévő környezeti elemeket (tárgy vagy élőlény) vagy telepített elemeket alkalmaznak.

Vigyázat: hatásos!

Az új irányzat használata azoknak ajánlott, akik tökéletesen ismerik célcsoportjukat, és felkészültek arra, hogy a markáns megjelenés és az erős emlékezeti hatás épp ellenkezőleg, negatívan is jelentkezhet.

Nem mondható szerencsésnek az a helyzet sem, amikor kampány hatására a vevők leginkább azon kezdenek gondolkodni, nem lett volna-e szerencsésebb a tulajdonos számára, ha ezt az összeget bér- vagy termékfejlesztésre fordítja.

A kkv-k többsége számára egyelőre még nem egyértelmű, hogy az ambient reklámok piacán nemcsak mint hirdető, hanem akár mint médiafelületet biztosító szereplőként is fel lehet lépniük. Ennek felismerésére elegendő a buszmegállókra, közterületi eszközökre vagy akár a tojásokra elhelyezett reklámokra gondolni.

Magyarországon még nem volt olyan kiemelkedően figyelemfelkeltő ambient reklám, amelyben egyszerre testesült volna meg a jól választott helyszín, az újdonság, a kreativitás és az időzítés, de azzal is érdemes tisztában lennünk, hogy a szokatlanság illékony dolog, kétszer már nagyon nehéz kihasználni ugyanazt a lehetőséget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik