Üzleti tippek

Visszafogott vásárlási kedv

Jelentősen csökkent a fúziók és az akvizíciók száma az amerikai médiapiacon tavaly. A legnagyobb összegek a televíziós üzletágban cseréltek gazdát. A gazdasági recesszió miatt Európában is további visszaesés várható.

Rupert Murdoch 2007 egyik legnagyobb médiaberuházását tudhatta magáénak azzal, hogy ötmilliárd dollárt fizetett ki a The Wall Street Journalt is jegyző Dow Jones kiadóvállalatért.
Tavaly már jóval visszafogottabban vásárolt az ausztrál médiamogul, az idén pedig az időközben elhatalmasodó gazdasági válság miatt vélhetően még tovább csökken az aktivitása. Manapság egyre inkább azon fáradozik, hogy fiát, James Murdochot mind jobb helyzetbe hozza vállalatánál, a News Corporationnél, előkészítvén ezzel a teljes hatalomátvételt a világ egyik legnagyobb kiadóvállalatánál.

Nemcsak Rupert Murdoch vásárlókedve csökkent tavaly, hanem társaié is. A PricewaterhouseCoopers (PwC) legfrisebb adatai szerint pontosan ezer tranzakciót kötöttek 2008-ban az amerikai piacon, ez a szám pedig 17 százalékkal maradt el a 2007-es adatoktól. A PwC jelentésében megállapítja: mindez a gazdasági helyzet rosszabbodásának egyenes következménye.

A szórakoztatóipari ügyletekkel együtt azonban valamivel kedvezőbb képet festenek a tavalyi eredmények: ily módon ugyanis a tranzakciók és a fúziók összértéke elérte 150,8 milliárd dollárt, ez pedig a legmagasabb értéknek számít 2001 óta. Az egyes üzletágakat tekintve a legnagyobb összegek a televíziós piacon cseréltek gazdát 2008-ban: 36 milliárd forgott ezen a piacon, ez közel kétszerese a 2007-es adásvételi tételnek. A televíziózás után az online szegmens bizonyult a legkapósabbnak. Itt költötték el a befektetők a második legnagyobb összeget, közel 32 milliárd dollárt. Fontos megemlíteni azt is, hogy ezen a területen cserélt gazdát a legtöbb, 301 vállalkozás, ez ugyancsak kiemelkedő, 31 százalékos bővülést jelent.

A legnagyobb növekedést a kábelüzletág könyvelhette el 2008-ban. A 2007-es 1,5 milliárd dolláros költés után tavaly 28,2 milliárdot fizettek ki a különböző cégekért vagy érdekeltségek megszerzéséért.

Kevésbé számít sikeres területnek a lapkiadás. Az összegyűjtött adatok alapján ugyanis megállapítható, hogy tavaly 86 százalékkal, 5,6 milliárd dollárra csökkent az e területen megkötött ügyletek értéke. A visszaesés egyben azt is jelenti, hogy 38 százalékkal kevesebb, összesen 128 tranzakcióra került sor a 2007. évihez képest.

A jövőre vonatkozóan sem várható kedvező irányú változás. A PwC szakemberei úgy vélik, 2009-ben is folytatódik a negatív trend, amelynek eredményeképp az utóbb 1-2 év tranzakcióitól jelentősen elmarad majd az ügyletek száma és értéke.
Nem csak az USA-ban, Európában is jelentősen visszaestek a médiában megkötött üzletek. Amíg 2007-ben összesen 50 milliárd euró értékben írtak alá különböző ügyleteket a médiaiparban, tavaly 17 milliárdra rúgott az összeg, ez pedig igen jelentős, 66 százalékos csökkenést jelent. A gazdasági válság jelei már az év második felében megmutatkoztak, ennek eredményeképpen mindössze 35 tranzakcióra (3,3 milliárd euró értékben) került sor hat hónap alatt – jelezte Olivier Wolf, a PricewaterhouseCoopers LLP-médiáért felelős vezetője.

A legnagyobb európai médiapiacon, Nagy-Britanniában jelentősen, 43 százalékkal esett vissza a lezárt ügyletek száma. Közép- és Kelet-Európában viszont komoly befektetésekre került sor – emeli ki jelentésében a PwC. A hazai Viasat 3 tévé tulajdonosaként ismert Modern Times Group például 620 millió eurót fizetett a bolgár Nova Televisiáért az Antenna Bulgariának. A Ronald Lauder által alapított Central European Media Enterprises pedig 148 millióért vásárolt részesedést az ukrán Studio 1+1 televíziós társaságban.

Olivier Wolf úgy véli, a régióban tovább folytatódik az online üzletágban rejlő lehetőségek kihasználása, a gazdasági válság miatt csökkennek a szórakoztató- és médiaipari akvizíciók, a digitális termékek iránt viszont megnövekedhet a verseny.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik