Üzleti tippek

Így kell rádióhálózatot építeni állami pénzből

Egy futballüzlet mellékszálaként államilag garantált hitelkeretből építhet országos rádióhálózatot az Advertum Kft., amelynek bevételi tervei irreálisnak tűnnek, tavaly eladott rádiói pedig kalózadóként működnek.

Február 19-én, csütörtökön a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szakemberei Nyíregyházán, az engedély nélkül sugárzó Gold FM székháza előtt kezdték napjukat. Megvárták, amíg megérkeznek a rendőrök, nélkülük ugyanis nem engedték be őket a rádióba. Amikor elindultak a parkolóból, még szólt a Gold FM, amikor viszont felértek az emeletre, leállt az adás. Az NHH szakemberei örömmel nyugtázták, hogy ezzel véget ért a törvénysértő állapot, miután azonban távoztak, tíz percen belül ismét elkezdte a sugárzást a rádió. Aznap ugyanez megismétlődött a miskolci és a debreceni Gold FM-nél is.

Rádióhálózat állami pénzből

A történtek érdekessége, hogy a Gold FM nevű rádiók ahhoz az Advertum Kft.-hez köthetők, amely egy kormányhatározat révén 2,1 milliárd forintnyi államilag garantált hitelkeretből az idén – sportközvetítéseivel a futballt népszerűsítő – országos rádióhálózat kiépítésébe kezdhet. Önbizalomhiányban biztosan nem szenvednek az Advertumnál. A Szerencsekerék révén ismertté vált Klausmann Viktor, az Advertum szóvivője például a fenti Gold FM-es történteket úgy kommentálta lapunknak, hogy az említett időpontokban nem az NHH érkezése, hanem a „szokásos éves karbantartási munkálatok” okozták a műsorszünetet.

A szóvivő állítása alapján teljesen véletlen, hogy az isteni gondviselés éppen ezekben a műsorszünetekben sodorta az engedély nélkül működő Gold FM-ek felé az NHH szakembereit. Klausmann egyébként az ez irányú további faggatózásunkat azzal hárította el, rendőrségi feljelentést tettek a hírközlési hatóság emberei ellen, mondván, jogtalanul léptek be a rádiók területére, a nyomozás érdekei miatt azonban nem kívánt további részletekről beszámolni.

Fociznak

Az Advertum-sztori megértéséhez a tavalyi év közepéig kell visszamennünk. Egy májusi kormányhatározat értelmében az Advertum Kft. 5,2 milliárd forintnyi hitel felvételéhez kapott állami kezességet. Ebből 3,1 milliárdot a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga (MHLL) tulajdonában lévő Profi Liga Kft. adósságának kifizetésére kell fordítania, a maradék pénzből pedig „országos elérésű médiarendszert” építhet ki.
A hitel futballt érintő részét a következő indokolja: még 2001-ben a Profi Liga 3,1 milliárd forint értékben bocsátott ki államilag garantált kötvényt, és vállalta, hogy ezt az összeget 2006-ig visszafizeti a kötvényeket kibocsátó Magyar Fejlesztési Banknak. A pénzt azonban felélték, nem tudtak fizetni. A bank lehívta az állami garanciát, a követelés pedig az APEH-hez került, amely tavaly végrehajtást kezdeményezett a Profi Liga Kft. ellen.

Az ügylet részeként tizenöt évre az Advertumhoz került a hazai futballbajnokság rádiós közvetítési joga, emellett minden NB I.-es stadionban elhelyezhetnek öt-öt reklámtáblát. A nyíregyházi székhelyű Advertum vállalta, hogy a médiás vállalkozásaiból származó forgalom húsz százalékát, de legalább évi 200 millió forintot a magyar futballutánpótlás támogatására fordít.

Sziky Gyula, az MHLL alelnöke egy korábbi nyilatkozatában azzal indokolta külső cég bevonását, hogy a liga a lejárt tartozása miatt nem kaphatott volna újabb kölcsönt. Egyébként Sziky Gyula 2007 szeptemberéig társtulajdonosa volt az Advertum Kft.-nek, amelyet jelenleg három magánszemély birtokol.

Arany nélkül

Az Advertum Kft. rendszeresen a legnagyobb vidéki médiavállalatként aposztrofálja magát. Vannak kelet-magyarországi közterületi reklámfelületeik, egy megyei hetilapjuk, övék a nyíregyházi városi televízió, továbbá a nyíregyházi futballklub, a Spartacus FC vagyoni értékű jogai. Honlapjuk szerint van egy ibizai diszkójuk is, ugyanakkor, amit ott a portfóliójuk részeként tüntetnek fel, nem feltétlenül az övék. Erre jó példa, hogy tulajdonképpen jelenleg nincs is rádiójuk. A Gold FM-eket működtető MTC-Jonathán Rádió Kft.-t eladták, az új szerzeményként bejelentett rádióik pedig még nincsenek a tulajdonukban.

Az MTC-Jonathán Kft.-től tavaly ősszel azért kellett megválniuk, mert az ORTT törvénysértőnek találta, hogy egyszerre van helyi rádiójuk és televíziójuk Nyíregyházán. A cég tulajdonosa Banka Zsolt lett, aki az előbb említett Spartacus FC elnöke. A rádiót viszont a gyakorlatban továbbra is az Advertum működteti, ők értékesítik a reklámfelületeit és a rádió nevében is ők nyilatkoznak.

A Gold FM-mel annyi a „bibi”, hogy tavaly – több mint 100 milliós díjtartozás miatt – mindhárom rádió műsor-szolgáltatási jogosultságát felfüggesztette a médiahatóság. A három adó azonban még a Fővárosi Ítélőtábla február eleji jogerős ítélete után sem szüntette meg a műsorsugárzást.

Az NHH-t meglepte a cég makacs ragaszkodása a frekvenciákhoz, ilyen mostanában nem fordult elő a praxisukban. „Minden létező hatósági eszközzel meg fogjuk oldani ezt a helyzetet” – nyilatkozta lapunknak Márton György, a hírközlési hatóság szóvivője. Következő akciójukat lapzártánk utánra tervezik, ekkor valószínűleg az adóberendezések lefoglalásával és a stúdió lepecsételésével próbálkoznak majd.

Úgy tudni, a Gold FM-ek – előbb-utóbb talán bekövetkező – veszte két okra vezethető vissza. Egyrészt anno igen magas, több mint húszmillió forintos műsor-szolgáltatási díjat vállaltak ezeknél a rádióknál, ami a piac ismerői szerint egy vidéki adónál szinte kigazdálkodhatatlan. Másrészt, egyelőre nem tudták lehívni a hitelkeretüket. A ragaszkodásuk viszont nem meglepő, mert a három Gold FM közül a miskolci és a nyíregyházi ugyanis piacvezető a 15–49 évesek körében.

Terjeszkedés országszerte

Az Advertum sajtóközleményei szerint már meg is kezdték az országos terjeszkedést, viszont úgy tudjuk, hogy egyelőre csak előszerződésük van három rádió megvételére. A tatabányai Rádió1 és az egri Rádió7 frekvenciáját egy érdekes párostól vásárolhatják meg, az eladó ugyanis ifj. Medgyasszay László és Weil Zoltán. Előbbi édesapja KDNP-s országgyűlési képviselő, utóbbi pedig az SZDSZ országos tanácsának a tagja. Szombathelyen pedig még fizikailag sincs rádió, ugyanis egy úgynevezett „talált frekvenciáról” van szó, amit az ORTT-nek kell megpályáztatnia.

Az Advertum tervei szerint megyeszékhelyenként 100-100 milliós reklámbevételre, azaz összességében közel kétmilliárd forintra tehetnek majd szert. Ennél a kalkulációnál az a bökkenő, hogy a becslések szerint jelenleg a 120 helyi rádióhoz összesen 2-2,5 milliárd forintnyi éves reklámbevétel folyik be.

Egy átlagos, százezer fős megye-székhelyen a mostani helyzetben már az is kimagasló eredménynek számít, ha egy régi piaci szereplő 70-80 milliós bevételt el tud érni. „Egy helyi rádiót nem akkora üzlet működtetni, mint sokan gondolják, többnyire a tulajdonosnak több vállalkozása is van, amit a rádió csak kiegészít” – említi Hauk Zoltán, a Rádió1 kereskedelmi igazgatója.

Amúgy pont a Rádió1 kapcsán derült ki, hogy az Advertumon belül nem teljes az összhang. A tatabányai rádiót ugyanis február végétől elvileg nem hívhatják Rádió1-nek, miután lejár a névhasználati joga. Ehhez képest Klausmann Viktor azt nyilatkozta lapunknak, hogy ezzel a befuttatott névvel szeretnék majd tovább működtetni a rádiót. Ezzel párhuzamosan viszont a Rádió1 tulajdonosát arról értesítette az egyik advertumos vezető, hogy Gold FM-ként üzemel majd tovább a tatabányai adó.

Amennyiben az Advertum nem bevezetett, jól működő rádiókat vásárol majd, nehézkes lehet a reklámértékesítés felfuttatása is. „A helyi piacon a klasszikus ügynöki értékesítés nagyon ritkán szokott jól működni, itt a kapcsolati tőke számít” – állítja Radetzky András, a Fehérvár Rádió tulajdonosa és a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke.

Veresre várnak

A rádiós szakemberek szerint a jelenlegi nehéz piaci helyzetben az Advertum mindenesetre gond nélkül tud majd néhány tízmillió forintokért helyi rádiókat vásárolni. A HVG értesülései szerint a tatabányai és az egri rádióért 75 millió forintot ígért az Advertum.

Valószínűleg ezt hamarosan ki is tudják fizetni. Klausmann Viktor a hitelkeretükkel kapcsolatban azt mondta, hogy a kezességvállalási okiratuk már csak Veres János pénzügyminiszter aláírására vár. Másként fogalmazva: a nyíregyházi központú médiacég az MSZP nyíregyházi megyei elnökének az aláírására vár.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik