Üzleti tippek

A rendszergazda

Talán a címben megfogalmazottnál kevésbé súlyos a helyzet, de mindenképpen nagy kihívást jelent az olyan rendszergazda megtalálása, aki alkalmas a cég informatikai rendszerének hatékony és biztonságos működtetésére.

Ha egyedül vagy akár fejvadászcég segítségével próbálja megtalálni rendszergazdáját, nem árt, ha a kiválasztás előtt figyelembe vesz néhány egyedi, más munkaköröktől eltérő jellemzőt. Tapasztalatom szerint ugyanis ezekkel a szempontokkal sokszor a munkaerő-kiválasztó cégek sincsenek tisztában. Mondhatni, legalább annyira laikusok, mint az esetek többségében maguk a cégvezetők.

Az alapok

Vannak bizonyos dolgok, amelyeket minden rendszergazdának tudnia kell. Előnyös, ha ezekről a képességekről van valamilyen diplomája vagy tanfolyami oklevele a jelentkezőnek, de mivel az iskolákban informatika címszó alatt még ma is mást oktatnak, a legfontosabb a gyakorlati tapasztalata.

A hardveres, vagyis a gépparkot érintő feladatok megoldáshoz (javítás, újalkatrész-vásárlás stb.) minimum 1-2 éves munka során megszerezhető tapasztalat szükséges, míg a szoftverek használatában nyújtott szakszerű segítség megadásához 3-4 éves tapasztalat vagy egy ECDL-vizsga és többéves gyakorlat szokott elegendőnek bizonyulni.

A rendszergazda feladatköréhez – nagyvonalakban – öt különböző terület sorolható: irodai szoftverismeret, hardveres feladatok, rendszermérnöki tevékenység, helpdesk, vezetést támogató feladatok. A valódi munkájához azonban ezzel a felsorolással még nem jutottunk el, hiszen fő feladata a rendszer működtetése, így a szerver, a hálózat, a gépek és az emberek összehangolása.

Legalább 4-5 éves tapasztalattal kell rendelkeznie valakinek ahhoz, hogy a szerverháttér-átalakítás, -fejlesztés feladatait nyugodt szívvel rá lehessen bízni. Ők valójában már rendszermérnökök, akiknek a fejlesztés, a fejlődés gyakorlati feladatainak megvalósítása a dolguk, nem pedig a napi tűzoltó munka.

Több mint rendszergazda

Az igazság az, hogy egy közepes méretű, mondjuk, minimum 20 gépes rendszer esetén a rendszergazdának egészen más feladatokat is el kell látnia, mint 2-3 gép esetében. Ilyen nagyságú kkv-cégeknél a rendszergazdának már az úgynevezett IT-vezetői feladatkört is be kellene töltenie. A feltételes mód azonban nem véletlen, hiszen az IT-vezető és a rendszergazda ritkán található meg egyazon személyben.

Fussuk át röviden, mi a feladata az IT-vezetőnek! Leginkább az, hogy kigondolja, hogyan lehet költséghatékonyabb az informatikai rendszer, de foglalkozik stratégiai problémák megoldásával, költségvetés készítésével, valamint rendelkezik intézkedési csomaggal is „katasztrófa” esetére.

Legyünk optimisták, és vegyük azt a szerencsés helyzetet, amikor megtaláljuk a rendszergazdát és az IT-vezetőt egy személyben. Ekkor viszont azzal a kérdéssel szembesülhetünk, hogy meg tudjuk-e a fizetni, illetve érdemes-e egyáltalán megfizetni szolgáltatásait…

Eddigi tapasztalataim azt mutatják, hogy az IT-vezető kérdését a leghatékonyabban – a helyi rendszergazdával közösen együttműködve – egy külsős szolgáltató cég tudja megoldani.

Az informatikus is ember

A valóban fontos szakmai elvárások mellett vannak emberi tulajdonságok, amelyeket egy jó rendszergazda nem nélkülözhet, hiszen gyakran előfordul, hogy azért panaszkodnak munkájára, mert lekezelően viselkedik, miközben egy szavát sem értik.

Nem hagyható figyelmen kívül a kiválasztásnál az sem, hogy vannak olyan feladatok, amelyek csak a kollégák munkaidején kívül, hétvégén vagy éjszaka oldhatóak meg, így akit alkalmazni szeretnénk, annak ezzel tisztában kell lennie.

Elengedhetetlen, hogy a jelölt jól értsen és írjon angolul, hiszen a szakmai anyagok, a világhálón megszerezhető információk jelentős része ezen a nyelven íródik.

10 kérdés a jelölthöz: Ha objektív képet akarunk kapni a rendszergazda felkészültségéről, az alábbi kérdéseket mindenképp érdemes feltennünk neki az interjún:

  • Ön szerint mi az a napi rutin, amit mindenképpen el kell végeznie, ha nálunk dogozna?
  • Milyen tevékenységeket kell rendszeresen, negyedévente vagy évente elvégeznie?
  • Hol és mennyi ideig használta a nálunk lévő szerveralkalmazásokat?
  • Mennyire ért a Wordhöz/Excelhez/Outlookhoz? Azaz mennyit használja ezeket nap mint nap?
  • Ha felvennénk, hogyan kezdene hozzá a munkájához? Mit csinálna az első nap, az első héten, az első hónapban?
  • Milyen dokumentumokat tart fontosnak elkészíteni és folyamatosan frissíteni?
  • Miben gondolja magát erősnek, és miben gyengének az informatika területén?
  • Melyik platformhoz ért inkább: a Linuxhoz vagy a Windowshoz?
  • Előző munkahelyein az ügyvezetővel milyen viszonyban volt, miről beszélgettek, évente hányszor? Mit gondol erről a munkakapcsolatról?
  • Ha van egy új feladat, akkor hogyan kezdene neki, mit tenne, hogyan oldaná meg?
  • Higgye el, anélkül, hogy tudná a helyes válaszokat, összehasonlítva a jelentkezők által írtakat, tudni fogja, kit kell választania.

És a legfontosabb, ami rendszeresen kimarad: ne feledkezzen meg a jelölt felől érdeklődni előző munkahelyén sem!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik