Üzleti tippek

A Marketing&Média 04. számának hírei

Online

Lassul a széles sáv terjedése

A következő öt évben világszerte közel 280 millióval nő a széles sávú internetkapcsolatok száma – derül ki a Point Topic piackutató cég előrejelzéséből. Míg tavaly év végén a társaság adatai szerint globálisan 409 millió gyors világhálós hozzáférés volt, addig ez 2013-ra meghaladhatja a 680 milliót. Mindez évente átlagosan 10,8 százalékos növekedést jelent, s ez jókora visszaesés a 2004–2008 között mért 27,7 százalékhoz képest. A lassulás egyik oka, hogy a legfejlettebb országokban kezd telítődni az internetes piac, nehéz új felhasználókat találni és meggyőzni őket arról, hogy vegyék igénybe a netszolgáltatást. Ugyanakkor a szegényebb országok, mint Kína vagy India, már átmentek a kezdeti gyors növekedési szakaszon, itt inkább visszafogott bővülés várható. Öt év múlva Kína jócskán megelőzi a világ többi részét a széles sávú kapcsolatok számát illetően, a Point Topic jóslata szerint 153 millió gyors világhálós hozzáférés lesz az országban 2013-ra, míg a második helyen lévő Egyesült Államokban „csak” 117 millió. A rangsor elején lévő tíz ország közé tartozik majd India és Brazília, ugyanakkor az előrejelzés szerint Oroszország kiesik az elitklubból, csak a 11. lesz 2013-ban a széles sávú webkapcsolatok számát vizsgálva. Egészen más a helyzet, ha a lakosság és a gyors netkapcsolatok arányát vizsgáljuk. Ezen a területen Svédország, Németország és az USA lesz a legnagyobb nyertes a következő években. A Point Topic tanulmánya Magyarországot is említi, mégpedig azon országok sorában, amelyekben a recesszió hatására visszaeshet a széles sávú webhozzáférések terjedésének üteme.

Budapesten tesztelik a villámgyors mobilnetet

A magyar főváros is szerepet kapott a másodpercenként akár 60 megabites adatátviteli sebességre is képes LTE (Long Term Evolution) technológia tesztelésében – jelentették be a Vodafone és a Verizon képviselői a barcelonai Mobile World Congressen. Az Egyesült Államokban közösen tevékenykedő két mobilszolgáltató Európában Budapest mellett Madridban és Düsseldorfban teszteli az új, szupergyors mobil-adatátvitelre képes rendszert, míg a tengerentúlon Minneapolis, Columbus és New Jersey a kísérletek helyszíne.

A Vodafone magyarországi leányvállalata a mobilinternet területén különösen aktív a cégcsoporton belül, ezért választották ezt a részleget a belső tesztelésre – indokolták a döntést a vállalatnál. Az LTE mellett a Vodafone HSPA+ terepteszteket is folytat Budapest területén, ezzel a technológiával 20 Mbit/s-os letöltési sebességet értek el. Az Egyesült Államokban már korábban megkezdett tesztelés során 50 és 60 Mbit/s sebességet sikerült tartósan elérni, de a végleges átlagos letöltési adat csak közvetlenül a kereskedelmi bevezetés előtt lesz nyilvános. Ez azonban csak töredéke lesz a tesztek során mért adatnak, mert a kereskedelmi szintű mobilinternetben az egy adótorony által nyújtott sávszélességen több előfizetőnek kell osztoznia. Ha a jelenlegi próbák sikerrel járnak, a Vodafone és a Verizon közös amerikai leányvállalata, a Verizon Wireless dinamikus terjeszkedésbe és fejlesztésbe kezd, hogy olyan területeket is lefedhessen az Egyesült Államokban, ahol eddig nem volt széles sávú mobilinternet. Az új, szupergyors mobilnet magyarországi bevezetésére 2011 előtt nem számíthatunk.

Média

Győrben terjeszkedik a Népszava
Hetente 54 ezer példányban megjelenő ingyenes közéleti lapot indított Győrben a Népszava. A 24 oldalas, tabloid méretű lap a kiadó tájékoztatása szerint témáiban felöleli Győr közéleti, ifjúsági, kulturális, gazdasági, sporttémájú eseményeit, emellett kitekintést ad az ország és a világ legfontosabb dolgaira. „A jelenlegi gazdasági helyzetben nagyon nehéz a fizetős újságok eladása” – mondta a lap indításával kapcsolatban Rajosné Bujnik Éva, a Népszava Lapkiadó Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint azért éppen Győrt választották, mert itt jó fogadtatást remélnek, és itt találták meg azokat a kollégákat, akikkel együtt tudnak dolgozni. A termék 80–85 százalékát helyi tartalom teszi ki, emellett a kiadó portfóliójának más lapjaiból, a Népszavából, a Képes Újságból és a Korhatár című kiadványból tallóznak anyagokat. „A Győri Tükör a győriek újságja lesz, s minden véleményt meg fogunk jeleníteni benne, legyen az jobb- vagy baloldali. Ami a Népszava szellemiségét illeti, mi mindannyian felvállaljuk a szociáldemokrata szellemiséget” – mondta Dusza András főszerkesztő. „Nem titkolt szándékunk, hogy ha a lap sikeres lesz, más városokban is megpróbáljuk majd elindítani. Természetesen csak akkor, ha sikerül megfelelő számú hirdetőpartnert találni a terveinkhez” – tette hozzá Muzslai Katalin, a Népszava lapigazgatója, aki úgy véli, körülbelül negyedév múlva már látják, hogy az elképzelésük működőképes-e. A Győri Tükör csütörtökönként jelenik meg és a Magyar Posta terjesztésében jut el a postaládákba.

Nem tetszik a tévéknek az új médiatörvény
A tizenkét hazai televíziós társaságot tömörítő Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) hivatalos állásfoglalást nyújtott be az Országgyűléshez az új médiatörvény-tervezettel kapcsolatban. Indokolatlannak tartják például a korhatáros piktogramok további fenntartását. A nemzetközi példák szerint ezt elég lenne a műsorszám elején feltüntetni, pláne, hogy a terjedő digitális műsorszórás esetén az elektronikus műsorújság segítségével ezekhez az információkhoz folyamatosan hozzá lehet férni. Értetlenkedik a MEME azon is, hogy egy új korhatáros besorolást is bevezetnének, „nyolc év alatti nézőkben vagy hallgatókban félelmet kelthet” elnevezéssel. A tervezet ugyan legalizálná a termékelhelyezést, a televíziós szervezet szerint viszont a „nem kaphat indokolatlan hangsúlyt” túl tágan értelmezhető definíció. „Így a termékelhelyezés a médiahatóság szubjektív jogértelmezése esetén igen könnyen értékelhető burkolt reklámként” – fogalmaz a beadványban Málnay B. Levente, a MEME elnöke. A tervezet szerint duplikálódna a nézettségmérés, ugyanis a médiahatóság is fenntartana egy szervezetet. A MEME szerint ez veszélyeztetné a reklámértékesítést, kettős hivatkozási alapot teremtve, ráadásul többletköltséggel is járna, amit a médiahatóság a piaci szereplőkre hárítana. A televíziók sérelmezik azt is, hogy az egész tervezetet áthatja annak az igyekezete, hogy az országból „elmenekült” szolgáltatókat is hatálya alá vonja, ahelyett, hogy a visszacsábításukat tűzné ki célul. A MEME szerint például a környező országokban a műsor-szolgáltatási díj általában egyszeri és szimbolikus mértékű. Ezzel szemben a tervezet még a jelenleginél is tovább növelné a különböző címen fizetendő díjakat.

Eladhatják a Playboyt
Tavaly minden negyedévet veszteséggel zárt a Playboy Enterprises Inc., s bár a cég létszámleépítésekkel, átszervezésekkel és üzleti profiljának átalakításával megpróbál talpon maradni, úgy tűnik, hogy Hugh Hefnernek 2009-ben mégis el kell adnia a Playboy magazint. A kiadó évek óta komoly nehézségekkel küzd, mert radikálisan csökkentek a „nyuszis magazin” előfizetései, egyre kevesebb lap fogy az újságárusoknál és folyamatosan olvadnak a reklámbevételek is. Szakmabeliek szerint a Playboy alapvető problémája, hogy mindazt, amit kínál, a potenciális olvasótábor ma már megtalálja az interneten, videó-kon, a kábelcsatornákon vagy a konkurencia lapjaiban. A magazin összpéldányszáma – 21 nemzetközi kiadásával együtt – 15 millióra, részvényeinek értéke pedig 90 százalékkal csökkent. A cég bevételei a tavaly év utolsó negyedévében 19 százalékkal, 69,8 millió dollárra zuhantak az előző év hasonló időszakához képest, miközben a veszteség 2008 utolsó negyedévében 145,7 millió dollárra nőtt, és ez szintén jelentős veszteség a 2007-es 1,1 millió dolláros mínuszhoz képest. A Playboy Enterprises Inc. az elmúlt években folyamatosan veszteséges volt, csak a licenceladások, valamint az alapító lánya, Christine Hefner igazgatói tevékenysége jelentette a mentőövet a társaság számára. Ő ugyanis remekül felismerte, hogy a cég kiadói és szórakoztatóipari profilja közül utóbbit érdemes erősíteni. Ma már azonban az üzleti eredmények nem képesek pótolni a veszteségeket, ezért a társaság megszabadulna a kiadói részlegtől vagy akár a vállalat stratégiai irányítását is átadná másnak, amennyiben akadna olyan „kérő”, akinek az elképzeléseit a Hefner család is támogatná.

Rosszul áll az amerikai magazinpiac
Nincs sok okuk az örömre az amerikai kiadóknak, szerkesztőségeknek, legalábbis a tengerentúli magazinpiac 2008 második féléves adatai alapján. Az utcai eladások száma az előző féléves 6,3 százalékos csökkenéshez képest tovább süllyedt. A veszteség legérzékenyebben a sztár- és életmódmagazinokat érintette. Az Audit Bureau of Circulations adatai szerint a korábban népszerű és kelendő magazinok közül a US Weekly 21, az O, The Oprah Magazine 25,2, a Reader’s Digest 28,6, az In Touch 29,3, a Life & Style 30,7, a Better Homes and Gardens pedig 39,1 százalékos példányszámesést volt kénytelen elkönyvelni. Ugyanakkor meglepő növekedésről számoltak be a konyhai magazinok, amelyek eladott példányszáma 6-8 százalékkal emelkedett. Vegyesen zárták az évet a hír és gazdasági lapok is. A Time megőrizte 3,3 milliós, az Economist 9,2, a The Week pedig 7,5 százalékkal növelte olvasótáborát, ugyanakkor a Newsweek és a US News & World Report visszaesése 13,1, illetve 22,3 százalékos. A jelentés szerint az utcai magazineladások összességében 43,37 millió példányra csökkentek, s ez „történelmi” mélypontot jelent. Az előfizetők megtartása és újak toborzása annál is inkább érdeke a lapoknak, mert a második fél évben 12, ezen belül az utolsó negyedévben 17 százalékkal csökkent a hirdetési oldalak száma. Ez azt jelenti, hogy a kiadóknak a megemelkedett előállítási és gyártási költségek mellett egyre nagyobb veszteségeket (eladások, hirdetési bevételek) kell elkönyvelnie, s így 2009-ben csak a legerősebb márkák maradhatnak életben.

Racionalizál az AS
A kedvezőtlen gazdasági-pénzügyi környezetre és a csökkenő hirdetési bevételekre hivatkozva az Axel Springer (AS) AG-nál is „racionalizálnak”: a kiadó nemrég bejelentette, hogy minden 2009-re tervezett nagyobb rendezvényt, partit lemondanak, így nem kerül sor a Goldene Kamera rendezvényre, elmarad a Bild által szervezett Osgar-gála, a népszerű Ein Herz für Kinder és még számos hasonló esemény. „Mi a partikon és a rendezvényeken takarékoskodunk, így próbáljuk megőrizni a munkahelyeket” – nyilatkozta Edda Fels, a kiadó szóvivője. Ugyanakkor a médiakonszern 310 millió euró értékben ad el részesedést regionális lapjaiból. A cég nemrég bejelentette azt is, hogy történetének legnagyobb eredményét könyvelte el tavaly. Az AS 571 millió eurós nettó eredményt ért el, a bevétele pedig 5,8 százalékos emelkedéssel, 2,73 milliárd euróra nőtt. Az Axel Springer szóvivője szerint ezeknek a tranzakcióknak a célja, hogy az anyavállalat a válságos piaci környezetben még inkább saját lapjaira koncentrálhasson, és tovább bővíthesse nemzetközi érdekeltségeit.

Biogáz a McDonald’sból
A McDonald’s éttermeiben keletkező élelmiszer-hulladékból és a nem értékesített selejtből biogáz készül. A budapesti és környékbeli éttermektől éves szinten 117 tonnányi élelmiszer-hulladékot vesz át az arra jogosult begyűjtő cég, a Biofilter Kft. Az ételmaradékot előkezelést követően a Fővárosi Csatornázási Művek biogáztelepére szállítják, ahol környezetbarát energiaként, biogázként a telep belső technológiai épületeinek fűtéséhez használják fel. A sütőolajat is újrahasznosítja a McDonald’s. Magyarországon a hálózat közel száz éttermében évente 715 tonna elhasználódott olaj keletkezik sütés közben, s mivel hazánkban a jövedékiadó-szabályok miatt a McDonald’s beszállítói nem tankolhatnak bioüzemanyagot, az éttermekben keletkezett sütőolajat összegyűjtik, és Ausztriába szállítják, ahol biodízelt gyártanak belőle. A hazai éttermekben keletkező használt sütőolaj üzemanyagként való felhasználása évi 1500 tonna szén-dioxid megspórolását eredményezi, ez megegyezik 975 hektár erdő éves szén-dioxid-megkötő képességével.

Marketing

Kampányarc lett Koltai
Rubik Ernő és Kemény Dénes után Koltai Lajos filmrendező is szerepel a Szerencsejáték Zrt. „Hiszünk a szerencsében” szlogennel futó imázskampányában. A két alkalommal is Oscar-díjra jelölt művésszel készült hirdetések elsősorban a Szerencsejáték Zrt. kulturális rendezvényei-hez és a művészetekhez kapcsolódó megjelenéseiben kapnak szerepet.

Rögbizik a MasterCard
A MasterCard Worldwide és a Nemzetközi Rögbiszövetség (IRB) bejelentette, hogy a kártyatársaság lesz a 2011-es IRB rögbi-világbajnokság hivatalos szponzora és pénzügyi partnere. A sportesemény nagy nézettséggel számolhat, a tornát 2007-ben a világ több mint 200 országában sugározták, így csaknem 4,3 milliárd néző kísérhette figyelemmel.

Divattervezés a kólával
Hello You Collection néven online divattervezési programot indít a nagyközönség számára a Coca-Cola Light a USE – unused divattervező csoporttal karöltve Magyarországon. Április elejétől két hónapon át bárki egyedi női felsőt alkothat a www.helloyou.hu oldalon. A közönség a szakmai zsűrivel együtt választhatja ki a boltokba kerülő nyertes kollekció darabjait.

Romániába megy az Unilever
Délkelet-európai terjeszkedése során Romániában is piacra lép jégkrémeivel az Unilever. A döntés értelmében a cég hazánkban is ismert jégkrémmárkái, a Magnum, a Carte d’Or, a Cornetto és a Vienetta is kapható lesz keleti szomszédunknál. A társaság Romániában is az Algida ernyőmárka alatt forgalmazza majd jégkrémjeit, beleértve a helyi Napoca márkát.

Média

Jótékonykodik a Marie Claire
Országos nőnapi akciót indított a Marie Claire, amelynek keretében a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen (NANE) Egyesület munkáját támogatja. Március 2–8. között a magazin az ország számos pontján különleges csomagot kínál: egy negyedéves lapelőfizetést és mellé egy mini cserepes rózsát, hogy a bevételből a NANE szervezet munkáját segíthesse. A jótékonysági akcióban a Marie Claire partnerei az Avon és az Oázis kertészetek.

Leépítés a HVG-nél
Megszorítási intézkedéseket vezettek be a HVG-nél. Az Index információi szerint több embert – fotósokat és a dokumentációnál dolgozókat – küldtek el az elmúlt hetekben. A HVG munkatársainak az idén kötelező lesz egy hónapos fizetés nélküli szabadságra is elmenniük, azaz csak 11 havi bérüket kapják meg.

Ügynökség

Megújul a Maksz
Négyhetes, intenzív kampányba kezdett a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége. Az aktivitás célja a szervezet piaci súlyának, befolyásának szemléltetése statisztikai adatokon keresztül. Az új logót és az arculati elemeket a Young & Rubicam készítette, a médiatervezést az MC Media Company végzi. A kampány a sajtóban, interneten és a közterületen fut.

Interaktív partnerrel a UPC
Hét meghívott ügynökség közül az Arcus Interactive Group nyerte el a UPC Magyarország interaktív ügynökségi megbízatását. Együttműködésük komplex interaktív tervezésre és megvalósításra terjed ki, összhangban az offline kommunikációs stratégiával.

Nevet váltott a Theam
Februártól új arculattal folytatja munkáját a Theam Communication. Az ügynökség neve mostantól Addict Interacive, amellyel a dinamizmust és az ügyfelek, illetve a szakma iránti elkötelezettséget kívánja kifejezni a társaság. A cég 2008-ban a Deloitte Technology Fast 50 versenyében a közép- és kelet-európai régió technológiai vállalkozásai között a 14. helyezést érte el, a magyar mezőnyben pedig a 4. helyet szereztek meg.

PR-ügynökséget választott a TUI
A Human Telexet kérte fel 2009-es PR-stratégiájának kreatív kidolgozására és megvalósítására a TUI Magyarország turisztikai társaság. A cég PR-divízió csapata a jövőben a free the line filozófia jegyében dolgozik majd, nagy hangsúlyt fektetve az innovatív megoldásokra.

Új ügyféllel a B&D ComMedia
Teljes körű sajtókommunikációjának elvégzésére együttműködési szerződést kötött a Gallicoop Zrt. a B&D ComMediával. Az ügynökség elsődleges feladata februártól a húsfeldolgozó társaság és márkái sajtójelenlétének erősítése, valamint a cég életében történő változások közvetítése lesz.

Technológia

Skype-ol a Nokia
A Skype és a Nokia együttműkö-dést kötött, hogy az internet-kom-munikációs cég szolgáltatásai elérhetők legyenek a Nokia legújabb mobiltelefonjain. A Nokia N97 lesz az első készülék 2009 harmadik negyedévében, amelyen a felhasználók ingyenes Skype–Skype hanghívásokat bonyolíthatnak le, vagy Skype-on keresztül hívhatnak vezetékes és mobilszámokat.

Karrier

Ismét Cselényi a Duna Tv elnöke
Megkezdte második elnöki mandátumát a Duna Televízió élén Cselényi László. Tavaly szeptember 26-án – a szükséges 24 voksnál eggyel több szavazattal – döntött úgy a társaságot felügyelő közalapítvány kuratóriuma, hogy nem ír ki pályázatot az elnöki tisztségre, hanem mandátumának lejárta után újabb négy esztendőre bizalmat szavaz a vezetőnek. Cselényi László Kolozsváron született, ahol a hetvenes években pszichológiát, majd Bukarestben rendezést tanult. A kolozsvári bábszínházban kreativitáskutató volt, 1977-től négy éven át Bukarestben, a román televízió magyar adásánál tevékenykedett rendezőként. 1983-as áttelepülése után tizenhárom éven keresztül ugyanilyen beosztásban dolgozott a Magyar Televízióban. 1996-tól a Duna Televízió szerkesztője, majd a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínház Kht. ügyvezetője.

Változások az MTV-nél
Várkonyi Attilát kérte fel a Magyar Televízió (MTV) szórakoztató főszerkesztőségének vezetésére Medveczky Balázs ügyvezető alelnök. Várkonyi mostanáig a Művészetek Palotájának vezérigazgatói tanácsadója, könnyűzenei koncertjeinek rendező-szerkesztője volt. A távozó főszerkesztő, Román Péter 2005 szeptembere óta irányította a szórakoztató főszerkesztőség munkáját.
Az MTV jelenlegi brüsszeli tudósítója, Nika György lesz az Este műsorvezetője március közepétől, miután Krizsó Szilvia, a hírháttérműsor korábbi vezetője A szólás szabadságában folytatja munkáját. Nika utódját belső pályázat alapján választja ki a köztévé.

Új vezetők a Dolphinetnél
Az Arcus Interactive-tól két munkatárs is vezető pozícióba igazolt át a Dolphinet online kommunikációs ügynökséghez. Barátfalvy Sándor operatív igazgatóként csatlakozott a cég csapatához. Feladata a társaság vállalati stratégiájának tervezése, a projektek szakmai összefogása lesz. A szakember korábban az Arcus Interactive-nál volt projektmenedzser, csakúgy, mint a Dolphinnethez szintén most érkezett Kozla Gábor. Ő új munkahelyén is projektmenedzserként dolgozik, feladata elsősorban a technológiai projektek menedzselése, információs portálok, internetes megoldások tervezése és felügyelete.

Étteremalakítás Giannival
Gianni Annoni lesz a házigazdája a Viasat 3 március 6-án induló saját gyártású műsorának, amelyben az olasz vendéglátós és csapata 12 hazai éttermet alakít át azzal a céllal, hogy az adott hely az eddigieknél sikeresebben működjön. A csapatnak egy hete van a változtatások megtervezésére és kivitelezésére. Gianni segítője lesz többek közt Lang Viktória belsőépítész, Fabio, a Pomo d’Oro főszakácsa, Megyeri Szabolcs kertész és Segal Viktor sztárséf.

Kinevezés a HP ProCurve-nél
Bolla Szilárd az év elejétől erősíti a HP ProCurve networkingüzletágát. Feladatkörébe tartozik az üzletág bővítése, képzett viszonteladói hálózat kiépítése és a HP ProCurve márka képviselete a hazai informatikai piacon.
A szakember korábban az izlandi OpenHand Software Limited londoni leányvállalatánál dolgozott, ahol legutóbb a társaság kelet-európai terjeszkedési stratégiájának kialakításában vállalt vezető szerepet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik