Üzleti tippek

Vidékre tartó dugófigyelők

A nyár elejétől már a Balaton néhány forgalmasabb csomópontjának eseményeit is nyomon lehet követni a weben. Bár a szakértők szerint a közlekedési mozgókép-szolgáltatás vonzó mobiltartalom lehetne, a távközlési cégek még nem fordítanak rá elég figyelmet.

Országossá bővítjük a hálózatunkat – vázolja fel terveit Skultéti Péter, a közlekedési helyzetről a világhálón képet továbbító utv.hu weboldalt üzemeltető Mobilkép Kft. vezetője. Cégének kamerái a nyár elejétől a Balaton környékén több forgalmasabb csomópontról közvetítenek majd képeket az interneten. A Budapest 27 forgalmasabb pontján 88 kamerát üzemeltető társaság már meg is kezdte a vidéki terjeszkedést, az első készülékeket Siófokon és Balatonfüreden helyezték el, a következő hónapokban pedig Balatonalmádiban és Veszprém egy forgalmasabb csomópontjában telepítenek kamerákat. A Balaton környéki fejlesztések eredményeképpen a nyár eleji „éles” üzemre 16 forgalomfigyelő kamera pásztázza majd az utakat. A tervek szerint a következő években azokat a vidéki nagyvárosokat is bekamerázzuk, ahol a forgalom nagysága ezt indokolja – számolt be a további elképzelésekről Skultéti Péter.

Kíváncsi kamerák

A 2007. június eleje óta tesztüzemben működő forgalomfigyelő oldalt a Mobilkép Kft. vezetőjének becslése szerint havonta mintegy 80 ezren látogatják. Az oldalon közvetített kép nem alkalmas sem rendszám-, sem arcfelismerésre, így kielégíti a legszigorúbb adatvédelmi igényeket is – hangsúlyozta Skultéti Péter. Az oldal elindítása során egyébként a szükséges engedélyek beszerzése jelentette talán a legnagyobb feladatot – tette hozzá a Mobilkép Kft. vezetője. A forgalmi helyzetre kíváncsi autósok a megfelelő kamerára kattintva néhány másodpercen belül megtekinthetik az egyes csomópontokat mutató képet. A dugót ugyan ezzel a megoldással sem lehet megakadályozni, de amellett, hogy a még csak indulni készülő autósoknak hasznos információt nyújthat, a közlekedők közérzetét is javíthatja.

Tavaly az utv.hu üzemeltetői mintegy 150-200 millió forintot költöttek a szolgáltatás fejlesztésére, s az év egyik jelentős eseménye volt, hogy márciusban sikerült beépíteni a webes forgalomfigyelő oldal kínálatába a korábban a XI. kerületi önkormányzat által üzemeltetett újbudai kamerahálózatot. Az üzemeltetés átvétele mellett bővítették is az ottani rendszert. Korábban a megfigyelt csomópontokban csak egy-egy kamera működött, azonban az utv.hu üzemeltetői mindenhová kihelyeztek még egy készüléket, így most már mindkét forgalmi irányról rendelkezésre áll információ.

Képözön

A Mobilkép Kft. és a Magyar Plastiroute Kft. által közösen működtetett szolgáltatás hamarosan új elemekkel bővül. Így például a közeljövőben megújuló weboldalon a fejlesztéseknek köszönhetően lehetőség lesz arra, hogy az összes kamera képe egyszerre, egy képernyőn jelenjen meg. Emellett a felhasználóknak lehetőségük lesz saját profil összeállítására, azaz egyszerre megjeleníthetik az általuk gyakran használt útvonalakon elhelyezett kamerák képeit. Az utv.hu üzemeltetői a rendelkezésre álló információk felhasználásával egy valós idejű dugótérkép létrehozását is tervezik, így a kamerákat detektorként használva azonnal észlelhetnék, ha egy-egy csomópont bedugul.

A vállalkozás anyagi hátterét a tartalomszolgáltatókkal kötött megállapodások jelentenék, az ismertség növelése érdekében komolyabb marketingkampány beindítását is tervezik. Persze az igazi áttörést az jelenthetné, ha valamelyik mobiltelefon-szolgáltató a kezdeményezés mögé állna, hiszen így akár az autóban ülve, a főváros felé közeledve juthatnának valós idejű információkhoz az autósok. Annak ellenére, hogy a leginkább talán a mobilszolgáltatók használhatnák ki a Mobilkép Kft. és a Magyar Plastiroute Kft. forgalomfigyelő kamerái által kínált tartalmat, eddig ez a lehetőség nem nagyon keltette fel az érdeklődésüket – vázolta a helyzetet Skultéti Péter.
A közelmúltban megvalósított fejlesztések jelenthetik az alapját a webes forgalomfigyelő szolgáltatás szélesebb körű elterjesztésének. Az összes kamera képének megjelenítése egy képernyőn a nagy webportálok számára is komoly lehetőségeket rejt, hiszen sokakat érdeklő, vonzó tartalommal egészíthetik ki kínálatukat.

Bár a Mobilkép Kft. és a Magyar Plastiroute Kft. terveiben szerepel a tévécsatornákkal való együttműködés is, egyelőre nem értek el komolyabb sikereket ezen a területen. Skultéti Péter fejében már az is megfordult, hogy saját tévécsatornát is létrehozhatnának a forgalomfigyelő kamerákra alapozva, azonban egy ilyen vállalkozás finanszírozása kérdéses, így inkább mással próbálkoznak. Megítélése szerint az általuk kínált tartalom jó kiegészítő lehet a nagy kábelcégek kínálatában, ez ügyben már több kábeltársasággal felvették a kapcsolatot.
Az utv.hu-hoz hasonló kezdeményezésről Magyarországon nem tudnak az oldal üzemeltetői, és Európában sem nagyon jellemző, hogy az autósok az interneten keresztül, kamerák képe alapján tájékozódhassanak a forgalmi helyzetről.

Navis lépéselőny

Napjainkban már nem az internet az egyetlen olyan felület, ahonnan valós idejű információhoz juthatnak a közlekedők a forgalmi helyzetről. Tavaly augusztus óta már „élesben” is működik Magyarországon az úgynevezett TMC (Traffic Messaging Service) szolgáltatás, amely a megfelelő GPS-készüléket használó autósoknak nyújthat segítséget. A több nyugat-európai országban már évek óta elérhető szolgáltatást itthon a TrafficNav Kft., a Magyar Rádió Zrt. és a Navi-Gate Kft. üzemelteti, míg a műszaki infrastruktúra működéséért a Nokia Siemens Networks TraffiCOM Kft. felel.
A rádióhullámú technológia lehetővé teszi, hogy az egyre népszerűbbé váló navigációs eszközök használói ne csak a fix térképet és útvonalat érhessék el, hanem naprakész közlekedési információkról – így például dugóról, balesetről vagy útlezárásról – is értesüljenek. A közlekedési híreket tartalmazó digitális üzeneteket Magyarországon az MR2-Petőfi Rádió hullámsávján továbbítják.

Az ingyenes információs szolgáltatást olyan GPS-eszközzel lehet igénybe venni, amely alkalmas a TMC-jelek vételére is. A forgalmi eseményeket itthon mintegy 2300 úton és csomóponton tudja jelezni a rendszer – ebből nagyjából 800 a főváros nagyobb útjait és az elkerülést biztosító kisebb utcákat fedi le, a maradék pedig az egy és két számjegyű sorszámot viselő vidéki utakat, autópályákat és határátkelőhelyeket. A balesetekről, útlezárásokról, torlódásokról többek közt az Útinformtól, a Fővinformtól szereznek információkat, a dugók kialakulását egy ötezer darabos járműflotta pozíciójának elemzése, illetve a fővárosban működő kamerarendszerek segítik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik