Üzleti tippek

Múlóban a hollywoodi varázs

Alacsony nézettségi mutatók, visszalépő szponzorok, csökkentett hirdetési árak – kedvezőtlen előjelekkel folynak a 81. Oscar-gála előkészületei. A jelek szerint a nézők után a reklámozók érdeklődése is csökken az év filmes eseménye iránt.

Február 22-én, vasárnap este a hol¬lywoodi Kodak Színházban adják át az Oscar-gála díjait, s a filmes szakma az idén is szorongással tekint az esemény elé. A gazdasági válság ugyanis gyártói és nézői oldalról egyaránt sújtja a filmipart, ezért nincs sok ok az ünneplésre. Mindezek ellenére az esemény szervezőpárosa, Laurence Mark és Bill Condon megpróbálja emlékezetessé tenni a rendezvényt. Nincsenek könnyű helyzetben, mert az év filmes eseménye az utóbbi esztendőkben sokat veszített fényéből és hírnevéből. Ahogy az egyik kritikus fogalmazott: elmúlt az Oscar-láz, ma legfeljebb „hőemelkedésről” beszélhetünk. Ezt a véleményt a nézettségi adatok is alátámasztják: az Oscar-gála valamikor a Super Bowllal csaknem egy kategóriában, a második legnézettebb tévéműsor volt. Mára a sorrend megmaradt, de a nézettségi mutatók alaposan megváltoztak, hiszen az NBC által közvetített Super Bowlt az idén 95,4 millióan nézték (ez a műsor történetének második legmagasabb nézettsége), míg az ABC által vezényelt Oscar-parádéra tavaly már csak 32 millió néző volt kíváncsi, holott egy évvel korábban még 39,9 millióan kapcsoltak a díjátadóra.

Kasszasiker nélkül

A szervezők az idén szeretnék megállítani a csökkenő trendet, s ezért előzetesen nagy meglepetéseket ígértek a közönségnek. Sokan mégis kétségesnek tartják, hogy a jobb napokat is látott rendezvényt sikerül-e a gazdasági válság közepette a régi fényében megrendezni, vagy lehet, hogy azoknak lesz igazuk, akik az ilyen típusú show-műsorok további haldoklását jósolják.

Az Amerikai Filmakadémia természetesen igyekszik mindent elkövetni a gála sikere érdekében. Konferansziénak a közkedvelt ausztrál Hugh Jackmant választották, aki ezúttal kifejezetten humoros, laza összekötőszöveget mond majd, s a rendezvényt sem rongyrázós gálának, hanem vidám, bensőséges partinak képzelték el a producerek – kevés szöveggel, rövid beszédekkel, sok könnyel és még több nevetéssel. Kérdés, mindez elég lesz-e az érdeklődés felkeltéséhez és ébren tartásához, az Oscar-díjra jelölt produkciók között ugyanis meglepően kevés az igazi kasszasiker. Sőt, vannak olyan produkciók, amelyek legfeljebb néhány művészmozi nézőterét töltik meg, de sem témájuk, sem szereplőik nem tarthatnak számot tömegérdeklődésre. Jellemző az idei kínálat nézői fogadtatására, hogy a legjobb film kategóriájában jelölt filmek – Gettó milliomos, Benjamin Button különös élete, Milk, Frost/Nixon, A felolvasó – nézettsége együttesen sem érte el Batman – A sötét lovag nézőszámának a felét. Ugyancsak tanulságos a különböző kategóriákban jelölt színészek, rendezők listáját böngészni, hiszen azok egyértelműen jelzik, hogy őrségváltás zajlik Hollywoodban. Egyelőre sok az ismeretlen név, viszont kevés a nagy egyéniség, a tévénézőket érdeklő igazi sztár.

Szükséges váltás

Valószínűleg ez a gyenge filmes és sztárfelhozatal is szerepet játszik abban, hogy a gála elvesztette korábbi jelentőségét, bennfentességét, különlegességét. És noha a díjátadó továbbra is a művészvilág egyik legfontosabb eseménye, a tradicio¬nális show-t minden bizonnyal át kell fazonírozni, s hozzá kell igazítani az új moziközönség igényeihez. Az internet világában ugyanis a sztárvilággal kapcsolatos információmennyiség elképesztő méreteket öltött, így a gála alapkérdéseire – Kik nyertek? Mit mondtak? Milyen ruhát viseltek? – könnyen választ kaphatnak az érdeklődők a hosszú tévéműsor végignézésétől függetlenül. Hollywoodnak ma már nincsenek titkai, a filmes oldalakra, videómegosztókra feltett részletek szinte azonnal hozzáférhetővé válnak, az álomgyár világa a maga pőreségében látható a nézők számára.

Mint ahogy az Oscar-díjra jelölt filmek is régóta megtekinthetők a világhálón vagy beszerezhetők az illegálisan árusító helyeken. A 26 díjra jelölt produkcióból 23 hozzáférhető egyes oldalakon. Ez jó és rossz hír is a szakma számára. Jó, mert a filmek amerikai premierje és a kalózváltozatok megjelenése között 11 napra nőtt a távolság az előző évekhez képest (2007-ben öt, míg 2005-ben egy nap volt), ám rossz, mert a kalózverziók sokszor DVD-minőségűek. A korábbi években a filmek nagy többségét vetítőhelyeken kézi kamerával, a filmvászonról rögzítették, s így kerültek fel a világhálóra. Ez a módszer Nagy-Britanniában és az USA-ban annyira elterjedtté vált, hogy a premierek alkalmával nemcsak átkutatták a nézők hátizsákjait, de vetítés alatt – a kalózokat keresve – infrás messzelátóval figyelték a mozik nézőterét. Napjainkra a „kamerás kalózkodás” jelentősen visszaszorult (az idén már csak a filmek 30 százaléka került fel így a netre, míg az előző évben 55, 2007-ben pedig 70 százalékos volt ez az arány), de egyéb forrásokból meglepően könnyen be lehet szerezni az új produkciókat.

Csökkentett tarifa

A hollywoodi varázs tehát múlóban van, s ez a gála üzleti hátterére is kihat. A romló nézettségi adatokat és a csökkenő reklámozási kedvet figyelembe véve az ABC ezért kénytelen volt 1,7 millióról 1,4 millióra csökkenteni a 30 másodperces reklámspotok tarifáját, ám így sincs nagy tolongás a reklámhelyekért. A rendezvény hagyományos szponzorai közül többen (General Motors, FedEx) visszaléptek, akik pedig maradtak (Hyundai, Audi, Coca-Cola, J.C. Penney, American Express, McDonald’s), a korábbiakhoz képest jóval kevesebb reklámidő vásárlásával „támogatják” a rendezvényt, s ez komolyan veszélyezteti az esemény költségvetését. A General Motors például – amely az elmúlt 11 évben 110 millió dollárt költött hirdetésekre – az idén is 13,5 milliót szánt a rendezvényre, de végül visszalépett a gálától. Az autógyártó arra hivatkozott, hogy a rendezvény támogatása már nem fér bele a cég 2009-es terveibe.

A kieső bevételek pótlására azt találták ki a szervezők, hogy az Oscar-gálák történetében először, a filmstúdiók is reklámozhatják a már elkészült, s február végétől vetítendő mozifilmjeiket. A szervezők 20-25 rövid előzetes bemutatására adtak lehetőséget (az elképzelés szerint minden stúdió egy-egy rövid spotot futtathat, amely azonban semmilyen formában nem utalhat az Oscar-díjra), ám nagy meglepetésre az ajánlatért – lapzártáig – nem nagyon kapkodtak. Mindössze a Disney/Pixar jelezte, hogy él a lehetőséggel (az Up című remélt kasszasikerét reklámozza), ám a Paramount, a Warner és a többi filmműhely egyelőre kivár. Tartózkodásuk oka, hogy a felmérések szerint az Oscar-gálát elsősorban a középkorú és idősebb nők, házaspárok nézik, s ennek az otthon ülő, tévéző célközönségnek kevés filmet készítenek a hollywoodi stúdiók, amelyek napjainkban sokkal inkább a még moziba járó, fiatalabb korosztályokat és családokat célozzák produkcióikkal. Mindez megerősíti azt, amit a szakértők régóta suttognak egymás között a zsöllyéikben, hogy az Oscar-gála ebben a formában kifutó modell, szükség van az esemény radikális újragondolására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik