Üzleti tippek

RTL-vezér: az emberek a szokás rabjai

admin
admin

2009. 02. 10. 12:15

Gerhard Zeiler, az RTL-csoport vezérigazgatója a csatorna által sugárzott Celeb vagyok, ments ki innen! 80 százalékát látta. A vezető hisz benne, hogy az internet nem veszi át a hatalmat a tévé felett, s hogy versenyelőnyben vannak a pénzügyi befektetők kezében lévő versenytársaikkal szemben. (Az interjú eredetije a Frankfurter Allgemeine Zeitungban jelent meg.)


– Zeiler úr, elégedett-e a német Celeb vagyok, ments ki innen! című műsorral?

– A show nagyon sikeres volt és nagyon elégedettek vagyunk vele. A program átlagosan 6 millió nézőt hozott. Még Thomas Gottschalkot is megvertük az adott célcsoportban. És van még valami, aminek örülök: a valóságshow negyedik évada után még a tárcaírók/kritikusok is megjegyezték, hogy a show kultuszgyanús.

– Az RTL-csoport vezérigazgatójaként önnek meg kellett néznie minden show-t?

– Az RTL-csoport vezetőjeként természetesen nem tudom mindig megnézni mind a 45 csatornánk minden műsorát. De az őserdős show 80 százalékát láttam. A Celeb vagyok, ments ki innen! nem mindig az igazságról, szeretetről és a szépségről szól, de én szeretem nézni.

– Mivel magyarázza az ilyen típusú műsorok sikerét? A gazdasági nehézségek idején az emberek csak bevált programokat akarnak látni?

– Az emberek a szokás rabjai. De a televízióban már hosszú ideje szabály, hogy 80 százalékban bevált/megszokott műsorokat kell nyújtani a nézőknek, és 20 százalékban lehet újjal próbálkozni. Németországban ilyenek a hiteltanácsadós műsorok vagy a Runaway sorozat.

– Komolyabb tartalmak iránt érdeklődnek-e a nézők mostanában? Vagy még mindig csak szórakozni akarnak?

– A televízió sosem volt vagy csak játék és szórakozás vagy csak komolyság. A mi csatornáink mind a kettőt kínálják. De van olyan, hogy az emberek el akarnak menekülni a valóság elől. Minél nehezebbnek és keményebbnek tűnik az élet egy válság idején, annál inkább jellemző, hogy az emberek esténként stresszmentes szórakozásra vágynak. Ugyanakkor a tudásra is szomjaznak. A Wer wird Millionär (Legyen Ön is milliomos!) sikere ennek tökéletes példája.

– Tehát az RTL a Celeb vagyok, ments ki innen!-ből, Günther Jauchból (a német Legyen Ön is Milliomos műsorvezetője) és az amerikai sorozatokból él?

– … és a Deutschland sucht den Superstar (Németország szupersztárokat keres)(Idols), Bauer sucht Frau (A farmer feleséget keres)(The Farmer Wants A Wife), RTL aktuell c. műsorokból, és így tovább. Az RTL vezérigazgatója, Anke Schäferkordt, és csapata kiváló munkát végez.

– Tavaly a német RTL veszített nézőket. Ezt mivel magyarázza?

– Az RTL Television nevű csatornánkra gondol, amelynek megint erős éve volt, és amely a fiatal nézők körében a piacvezető csatorna. De számunkra a csatornacsalád az, ami igazán számít már 16 egymást követő éve. És e tekintetben szinte fenntartottuk a 2007-es rekord szintet, és a 14-49-es korcsoportban továbbra is nagy előnnyel vezetjük a piacot. A fokozódó fragmentáció miatt a nagy csatornák Európa-szerte veszítenek nézőket.

– Milyen lesz 2009?

– Senki sem bocsátkozhat komoly jóslásokba az egész 2009-es évet tekintve. Nem titok, hogy a rossz gazdasági helyzet minden iparágat érint. Minket is sújt, mivel a hirdetési bevétel nagyon fontos számunkra. Arra számítunk, hogy a hirdetések értékesítésének nettó értékében minden országban lesz csökkenés.

– Milyen mértékű lesz a hanyatlás a hirdetési üzletben?

– Ezen a ponton bármilyen előrejelzés találgatás lenne, és én nem akarok találgatni. 2008 nagyon jó év volt az RTL-csoport számára. 2009-ben arra számítunk, hogy nekünk is és a versenytársainknak is kevesebb lesz a bevétele. Árleszállítási háborúk lesznek, és nyomás alatt lesz az árképzés. De mi ebbe a helyzetbe nyugodtan és az erő pozíciójából lépünk be: nincs adósságunk, van viszont egy kiterjedt és biztonságosan működő szervezetünk. Tudjuk, mit kell tennünk, mit tudunk megtenni és mit nem szabad megtennünk.

– Ez mit jelent?

– Az egész csoportot tekintve felülvizsgáljuk a költségeket és a szervezeteket. De nem fogjuk elhamarkodott döntésekkel veszélybe sodorni versenyképességünket. Ez egy újabb előny, amit azokkal a versenytársainkkal szemben élvezhetünk, akik pénzügyi befektetők (private equity befektetők) tulajdonában vannak.

– Ön most a ProSiebenSat1 csoportra utal, amely pénzügyi befektetők kezében van…

– …Ön mondta, nem én. A mi részvényeseink hosszú távban gondolkoznak, és a részvényesi struktúránk stabilitást nyújt nekünk.

– … a Bertelsmann AG az RTL-csoport 90 százalékos tulajdonosa.

– Folytatjuk az optimalizálást, de nem fogunk elhamarkodott lépéseket tenni, csak azért, hogy csináljunk valamit.

—-Ázsiában is befektetne az RTL—-

– Egyik csatornájuk, a francia M6, már kért segítséget az államtól. Most is az adófizetőknek kell majd a TV-csatornákat megmenteniük?

– Az M6 vezérigazgatója azt a tényt kifogásolta, hogy a francia kormány különleges elbánásban részesíti a közszolgálati csatornákat, mialatt a kereskedelmi csatornáknak egy újabb adót kell fizetniük. Mi az RTL-csoportnál nem folyamodunk állami segítségnyújtásért. Egészséges cég vagyunk – és még akkor sem tennénk ilyet, ha rossz helyzetben lennénk.

– Több mint 550 millió eurós készpénztartalékot halmoztak fel. Mikorra terveznek felvásárlást?

– Néhány hónappal ezelőtt pont a készpénztartalékunkat kritizálták, most pedig valószínűleg irigység tárgya vagyunk miatta. Ami a kérdését illeti: elmehetnénk bevásárolni, de csak ha értelmes projektet látunk. Ilyen időkben a befektetésnek szigorúbb kritériumai vannak.

– Válság idején lemennek az árak. Nincs valami jó üzleti lehetőség kilátásban?

– Elővigyázatosak maradunk. Ha lesznek érdekes befektetési lehetőségek elfogatható áron, akkor belevágunk. Azonban ehhez még mindig túl korán van. A legtöbb eladó még nem eléggé kétségbeesett. Tehát érdemes a puskaport szárazon tartani.

– Milyen országok iránt érdeklődnek? A Benelux régióban, Franciaországban és Németországban már nem sok lehetőségük van a növekedésre.

– Nemcsak országokról van itt szó, hanem tartalomról, azaz a gyártó cégeink üzletéről. Az RTL-csoport tagja a FremantleMedia, a világ egyik legnagyobb produkciós cége, melynek éves bevétele egymilliárd euró. Ezt az üzletet szeretnénk bővíteni. És kisebb mértékben ugyan, de az internetes piacon is szeretnénk növekedni. Továbbra is figyeljük Közép- és Kelet-Európát, és nem zárnám ki kisebb ázsiai befektetések lehetőségét sem.

– Nem meglepő, hogy internetes vonalon növekedniük kell. Abban rejtőzik a veszély.

– Ez nem igaz. Még akkor is, ha az online üzlet tovább nő, a vezető médium a televízió marad. A televíziós fogyasztás nő, és nem csökken. Bármikor is akarnak az emberek tévét nézni, programjaink és márkáink elérhetők lesznek számukra. A digitális korszakban az emberek azt nézhetnek, amit akarnak, és ott és akkor, ahol és amikor akarják. Mi az „amit” üzletágban vagyunk.

– A fiatal nézők különösen sok időt töltenek az interneten. És amikor a Facebookon vannak, akkor nem tévéznek.

– A Google-lal és társaival nem versenyezünk. A mi üzletünk a tartalom és a márkák.

– A régóta fennálló televíziós márkák és az ismert műsortervek egyre kevésbé lesznek fontosak.

– Ellenkezőleg! Olyan lett a piac, mint egy elképesztő kínálattal rendelkező nagy szupermarket: kinek van ideje minden polcot végignézni és a termékeket egymással összehasonlítani? Ott is nagyon értékesek a bevált márkák. A vásárló azt veszi meg, amit ismer. Minél zsúfoltabb a piac, annál fontosabb a márka.

– Hogy megy az internetes üzlet?

– Az RTL Now havi több mint 10 millió letöltést generál. Ez 330 000 műsornak és filmnek felel meg, melyet az oldalunkon néznek meg naponta. Egy olyan weboldal számára, mely csak néhány hónapja él, ez sikernek számít. És mást is látunk: az, ami tévében közönségmágnes, az interneten is az. Például, amikor a Celeb vagyok, ments ki innen! vagy a Deutschland Sucht den Superstar (a német Megasztár) megy a televízióban, akkor ezeket a műsorokat az online platformokon is erőteljesen reklámozzuk – és a nézőszám az egekbe szökik.

– De a nézők nem akarnak fizetni ezért. Tehát önök bevételtől esnek el.

– A nézők addig nem akarnak fizetni érte, amíg ingyen elérhető. Az egész televíziós ipar folyamatosan próbál alkalmazkodni ahhoz a tényhez, hogy a televízió már nemcsak hagyományos képernyőkön lesz elérhető, hanem az interneten keresztül is. És egy dolog egyre világosabban látszik: azok a fogyasztók, akik on-demand oldalakat használnak az interneten, tévét is többet néznek általánosságban. Tehát több a néző. És meg vagyok győződve róla, hogy a hirdetési bevételek középtávon fel fognak zárkózni.

– Hogy néz ki pontosan a kereskedelmi televíziózás jövője?

– Interaktívabb lesz. Nem úgy, hogy a néző fogja eldönteni, ki legyen a gyilkos. De nagyobb kínálat kapcsolódik adott programokhoz, például az interneten. Általánosságban nézve, a műsorszóróknak olyan formátumokkal kell előállniuk, amelyek tükrözik az emberek szükségleteit. Olyan témákkal, mint az adósságrendezéses vagy gyermekneveléses tanácsadás, kombinálva egy kis kulcslyukon leselkedéssel és tanulási vággyal.

– Milyen programok sikeresek mindig országtól függetlenül?

– A kasszasikerek, mint pl. a Harry Potter vagy a Gyűrűk Ura mindig beválnak. Minden országban. Ugyanez vonatkozik az olyan formátumokra, mint a tehetségkutató műsorok, a Celeb vagyok, ments ki innen!, és a Legyen Ön is milliomos!. Általában minél keletebbre megy az ember Európában, annál népszerűbbek a férfiorientált akciófilmek. Európa nyugati részében különösen közkedveltek a nőorientált vígjátékok. A Született feleségek (Desperate Housewives) nagy siker volt Nyugat-Európában. Az Eltűntek – Lost (Lost) is jól teljesített. Kelet-Európában pontosan fordítva volt. Kelet-Európában a férfiak kezében van a távirányító, míg Nyugat-Európában inkább a nőkében.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.