Üzleti tippek

A Marketing&Média 01. számának hírei

admin
admin

2009. 01. 20. 12:00


Marketing

Hirdetők Obama-lázban
Több leleményes vállalat is megtalálta a módját, hogyan tartsa életben az amerikai elnökválasztás során kialakult Obama-lázat. Az olcsó és praktikus bútorairól híres svéd bútoróriás, az IKEA „Válaszd a változást ’09” néven indított kampányt, tisztelegve Barack Obama előtt. A cég ugyan nem a Fehér Házban, hanem Washingtonban, a Union Station állomáson építette meg a január 20-án hivatalba lépett elnök ovális irodájának mását, saját IKEA-bútoraival. Az enteriőr stílszerűen piros-fehér-kék, világos bútorokkal, fekete kiegészítőkkel. A billboardok mellett a kampány szlogenjével tömegközlekedési eszközökön találkozhatnak a vásárlók – írja a Brandweek. A beiktatás előtti napokban, január 15-én és 16-án pedig „elnökhöz illő bútor” feliratú járművek lepték el a várost, utalva Barack Obama és családja költözködésére. A rajongók a kampányhoz kapcsolódó microsite-on berendezhetik saját ovális irodájukat, a szerencsésebbek pedig 1500 dolláros vásárlási utalványt nyerhetnek. „Obama változásról alkotott elképzelései, valamint elkötelezettsége a pénzügyek rendbetételére teljesen összecseng az IKEA filozófiájával, amely praktikus és megfizethető bútorokat kínál” – mondta a vállalat PR-vezetője. Obama munkahelyét papíron már többen is megtervezték, így az USA 44. államfőjének bőven lesz miből ötletet merítenie, amennyiben igényt tartana rá. Az első fekete elnök megválasztását üdvözli az IKEA mellett a jégkrémjeiről híres Ben & Jerry’s. A fair trade egyik élharcosaként számon tartott vállalat januárban „Yes Pecan” néven árusítja üzleteiben pekándió ízesítésű desszertjét, így utalva a választás „Yes, We Can” szlogenjére.

Reklám

Vészjósló jelek a brit reklámpiacon
Soha nem látott visszaesést kénytelen elkönyvelni a brit gazdaság, az utóbbi száz év egyik legrosszabb éve jöhet – vélekednek a szakértők. A recesszió a reklámiparra is erős hatással lesz, állapítja meg egy frissen publikált elemzés. Az Institute of Practitioners in Advertising által kiadott jelentés szerint a korábban jelzett – szintén nem túl rózsás – várakozásokhoz képest is rosszabb lehet a 2009-es év. A megkérdezettek 75 százaléka állította, hogy az idén a tavalyinál rosszabb esztendőre kell számítani, és csupán az iparági válaszadók négy százaléka lát esélyt a növekedésre. Már 2008 negyedik negyedéve is rosszul végződött, az egész szektor szenvedett: a felmérés szerint nemcsak a hirdetési piac esett vissza, de gyakorlatilag az egész kommunikációs szakma. A kutatás adatai szerint – nem meglepő módon – visszaesés volt a rendezvények támogatásában, a kutatásban, de még a PR-ben is, miközben korábban ez a szegmens bizakodó volt. Az idei kilátásokat illetően rossz hír, hogy a statisztikák szerint a kommunikációs szektor eredményei és a gazdaság teljesítménye között igen szoros a korreláció. A múlt év végén publikált elemzések 2009-ben 1,5 és 3 százalék közé teszik a GDP csökkenését, így a kommunikációs és médiapiac is készülhet a nadrágszíj meghúzására. A jelentés szerzője, Chris Williamson szerint nem csupán az jelent problémát, hogy a társaságok – hagyományosan – a marketingbüdzséhez nyúlnak elsőként, amikor megszorításokról kell dönteni, a gazdaság többi szektorában tapasztalható visszaesés miatt a hirdetésekre költött fontok esetén sem látni esélyt az elvárt megtérülésre.

Média

Továbbra sincs MTV-elnök
Negyedik nekifutásra sem sikerült elnököt választani a Magyar Televízió (MTV) élére: a pár héttel a döntéshozatal előtt „hírbe hozott” kormánypárti favorit, Sztaricskai Tamás ugyan pont megkapta a jelöltséghez szükséges szavazszámot a pártdelegáltakból álló kuratóriumi elnökségben, de a civilszervezetek képviselőivel feldúsított nagykuratóriumban már nem vette a kétharmados akadályt: csupán 18-an álltak mellé a szükséges 23 helyett. A nagy nemzetközi cégeknél – a McDonald’snál, a Raiffeisen Banknál és a Vodafone-nál – megfordult sokdiplomás, több nyelven beszélő menedzsert információink szerint arra hivatkozva utasították el a civilek, hogy hiányzik a médiában szerzett tapasztalata, miközben a meghallgatáson nem került szóba, hogy milyen szakmai stábot választana „maga alá”, ha elnyerné a tisztséget. Mindemellett nem kizárt, hogy Sztaricskainak lehet még egy nekifutása, hiszen a szintén nem rádiós szakember Such Györgyöt elsőre elkaszálta a nagykuratórium, majd egy év múlva megválasztotta a Magyar Rádió elnökének. A két közmédium helyzete közötti lényeges különbség, hogy az MTV-nek sürgősen szüksége volna választott vezetőre, hiszen mihamarabb meg kellene kötni a digitális földfelszíni műsorszórási szerződést az Antenna Hungáriával, valamint döntést kellene hozni az új székház eszközbeszerzéséről. Ráadásul ez utóbbira – amit a korábbi elnök két évvel ezelőtti közlése szerint saját forrásból finanszíroztak volna – jelenleg nincs pénze a Magyar Televíziónak. A következő pályázat eredményhirdetése legkorábban áprilisra vagy májusra várható.

A Viasat összebalhézott a kábelesekkel
Az elmúlt hetekben 250 település 200 ezer háztartásában került ki a Viasat 3 a kábelszolgáltatók kínálatából. A kábelesek azt sérelmezik, hogy a Viasat Hungária Zrt. alapos ok nélkül és drasztikusan megemelte a Viasat 3 továbbításáért fizetendő előfizetési díjat. A két magyarországi kábeltelevíziós szövetség közleményben tiltakozott a csatorna áremelése ellen, amely ráadásul a kisebb kábelcégeket érinti a legérzékenyebben.
A kábelesek felemlegetik, hogy Viasat 3 műsordíja már egy évvel ezelőtt is jelentősen, 60 százalékkal lett magasabb. „Az utóbbi időben a csatorna relatív értékvesztése is tapasztalható volt, miután a Bajnokok Ligája-mérkőzéseket áthelyezték a TV6-ra” – áll a kábelszövetségek sajtóközleményében. A Viasat Hungáriánál éppen az ellenkezőjét gondolják. A kábelesek közleményére válaszul azt hozták fel, hogy jelenleg Magyarországon a Viasat 3 a legnézettebb kódolt csatorna. Közönségaránya többszöröse annak, amit a többi kábelen fogható televízió elér, ezért 40–65 százalék közötti áremelést tartanak szükségesnek 2009-ben. A Viasatnál a további érvek között megemlítették, hogy a TV6 együttes elosztása esetén jelentős kedvezményt adnak a kábelszolgáltatóknak. Megpendítették azt is, hogy egyelőre nem kívánnak részt venni a földi digitális rendszeren, távolmaradásukra – éppen a kábelszövetségi igények miatt – szerződésben is garanciát vállalnak (lásd cikkünket a 34. oldalon). A Viasat Hungária egyébként a legnagyobb kábelszolgáltatókkal már megállapodott a Viasat 3 idei továbbításáról, és a csatorna elérhető marad a műholdas és IPTV-szolgáltatóknál is. Mindeközben az IKO Kábeltévé bejelentette, hogy a Viasat 3-at lemondó kábelszolgáltatók többsége a Sorozat+-szal pótolja a televíziót. Ennek apropóján a Sorozat+ hazánkban elsőként sugárzott amerikai sorozatokkal bővíti műsorkínálatát.

Keserédes jubileumi hangulat az RTL-nél
Január közepén négyrészes jubileumi gálaműsorral ünnepelte alapításának 25. évfordulóját az RTL. A kereskedelmi csatorna első adását – akkor még RTLplus (Radio, Televisio Luxemburg) néven – 1984. január 2-án délután sugározták Luxemburgból, s az első évben mindössze 200 ezer háztartásban volt elérhető a műsor. 1985-től azonban már műholdon is lehetett fogni az adást, amely népszerű műsorainak köszönhetően a kilencvenes évekre Németország vezető kereskedelmi televíziója lett a 14–49 éves korosztály körében. A csatornánál 1992-ben következett be a nagy váltás, a logó- és névváltoztatásnak köszönhetően. Azóta nevezik RTL-nek, és nemcsak Németországban kezdte meg a terjeszkedést (VOX, RTL2), hanem több európai országban is. Napjainkban az RTL Group már Európa legnagyobb tévés, rádiós és produkciós cégcsoportjának számít, amelynek többségi tulajdonosa a Bertelsmann AG. A szórakoztatóipari konglomerátum jelenleg 11 országban 45 televízió- és 33 rádióállomást üzemeltet, Magyarországon 1997-ben indult az RTL Klub első adása. Az adó piaci részesedése 2008-ban Németországban 11,8 százalék volt, ezzel a negyedik helyen állt a tévécsatornák rangsorában. Több országban – köztük Magyarországon – piacvezető, ám a gazdasági válság valószínűleg érzékenyen érinti majd ezt a pozícióját is. Szakértők szerint ugyanis 2009-ben a kereskedelmi televíziózás egészét újra kell gondolni. Egyrészt, mert a tévés reklámbevételek 2,5–5,5 százalékkal csökkennek, másrészt mert a fiatalabb korosztályok egyre inkább elfordulnak a képernyőtől, harmadrészt pedig a tévéműsorok fogyasztása részben áttevődik olyan médiumokra, mint a DVD, az internetes letöltés vagy a mobiltelefon.

Online

Kínai szigor a weben
Pornográf és egyéb, az erkölcsre káros tartalmak terjesztése miatt 91 weboldalt betiltottak Kínában, és több jelentős nemzetközi internetes céget hasonló lépéssel fenyegettek meg a távol-keleti ország hatóságai, amennyiben nem változtatnak magatartásukon. A hivatalos kínai hírforrások szerint az érintett oldalakat január 8–10. között nem lehetett elérni.
Kína legutóbbi nagy támadása a nem kívánt internetes tartalom ellen több nagy webes tartalomszolgáltatót is érintett, többek között a Google-t, a Microsoft MSN szolgáltatását és a legnépszerűbb keresőportálnak számító Baidut is. Az erkölcsi tisztaság feletti őrkö¬dés jegyében elérhetetlenné tették a Bullog.cn kínai blogportált is, amelyen számos híres blogger, köztük több, a demokrácia mellett állást foglaló „08 Chartát” aláíró is publikál. A Google, a Baidu és több más, jelentős webportál azóta elnézést kért, és megtette a szükséges intézkedéseket a nemkívánatos tartalmak kizárására. A távol-keleti szuperhatalom kormányzó kommunista pártja igyekszik minél szorosabb ellenőrzése alá vonni az országban elérhető internetes tartalmakat is, mivel attól tartanak, hogy a világháló nyújtotta szabadság miatt gyengülhet az információ feletti kontrollja – olvasható a bejelentés kapcsán a Reuters összeállításában. A kínai hatóságok a múltban már több kísérletet tettek a webes tartalom szűrésére, ezek a lépések elsősorban a pornográfia, a politikai kritikák és a webes csalások ellen irányultak, de a hivatalnokok ezúttal szorosabbra fogták a gyeplőt.

Kutatás

A médiát okolják az amerikaiak
Az amerikaiak 77 százaléka szerint az USA médiumai is szerepet játszottak a jelenlegi súlyos gazdasági helyzet kialakulásában – derül ki az Opinion Research Corporation által decemberben végzett felmérésből. A megkérdezettek többsége úgy látja, a gazdasági sajtó azáltal, hogy a rossz hírekre összpontosít – és gyakran még el is túlozza azokat –, gyengíti a fogyasztói bizalmat, elbátortalanítja a befektetőket, ezzel tovább rontva az amúgy sem rózsás helyzetet. A felmérés során a demográfiai helyzetre és az anyagi körülményekre vonatkozóan is végeztek vizsgálatokat. Érdekes módon az afroamerikaiak körében vélik úgy a legkevesebben, hogy a médiumok felelősek a jelenlegi helyzetért, köztük 65 százalékos volt az állítással egyetértők aránya. Leginkább a 18–24 év közötti fiatalok érzik úgy, hogy a sajtó negatív kampánya tovább növelte a gondokat, s 85 százalékuk hibáztatja a helyzet súlyosbodásáért a médiát. A válaszadók anyagi helyzetét vizsgálva az derült ki, hogy nem a legszegényebbek a legtürelmetlenebbek a sajtóval szemben, hanem az egy kategóriával felettük állók. Míg az évente 25–35 ezer dolláros jövedelmű háztartások 79 százalékában vélték úgy, hogy a médiumoknak közvetlen szerepük volt a gazdasági helyzet romlásában, addig a 35–50 ezres jövedelműek körében kiugróan magas, 88 százalék volt ez az arány. Úgy tűnik, a jobb módúak toleránsabbak, az évente 50–75 ezer dollárt keresők 76, míg a 75 ezer dollár feletti bevételű háztartások 78 százaléka látta úgy, hogy a sajtó is hibáztatható a jelenlegi helyzetért.

Keresd a nőt!
Száműzhetjük azt a tévhitet, miszerint ez a férfiak világa, ugyanis az átlag amerikai párok, családok többségében egyértelműen a nők viselik a nadrágot – derül ki a Pew Research Center legfrissebb felméréséből. Arra a négy alapkérdésre ugyanis, hogy ezekben a válságos időkben ki kezeli a háztartás kasszáját, ki dönt a nagybevásárlásokról, ki választja ki a nézendő tévéműsorokat és ki állítja össze a hétvégi programokat, a megkérdezettek 43 százaléka válaszolta, hogy a nő, 26 százaléka, hogy a férfi, a párok 31 százalékánál pedig volt közös a döntés. A kutatók szerint a válságos helyzetekben a nők higgadtabban, racionálisabban gondolkodnak, praktikusan döntenek, jobban kezelik a pénzt. Ezt ma már a férfiak jelentős része tudomásul veszi, még abban az esetben is, ha sok esetben a pénzt ők teremtik elő. Bevásárláskor a párok csaknem fele (46 százalék) közösen dönt a szükséges fogyasztási cikkek beszerzéséről, de abban az esetben, ha a döntés az egyik személyen múlik, akkor 30 százalékban a nőké és mindössze 19 százalékban a férfiaké az utolsó szó. Ez az arány vonatkozik a családi kassza kezelésére is, hiszen a pároknak csak alig több mint negyede határoz közösen a pénzről, a többi esetben 38 százalékban a nő, 30 százalékban a férfié a döntés joga. Ez az arány annak tükrében érdekes, hogy a kétkeresős családok kétharmadában a férfi jövedelme még ma is jelentősen magasabb, mint a nőké. Mindebből szakértők arra következtetnek, hogy a recesszió idején a marketinget, illetve a pároknak és a családnak szóló kínálatot is érdemes a nemek háborújában megerősödött gyengébbik nem gondolkodásmódjához, ízléséhez, értékrendjéhez igazítani. „Keresd a nőt! És akkor nagy valószínűséggel csökkentheted a veszteségeidet” – a felmérés szerint az idén ez lehet az üzleti élet egyik jelszava.

Karrier hírek

MTV-s vezetők új feladatkörben
A Magyar Televízió (MTV) munkatársai közül többen új feladatot kapnak. Kósa Somogyi György (képünkön) vezeti a jövőben az MTV mindkét csatornáját. Az újságíró és közgazdász végzettségű Kósa Somogyi György 2004 óta műsorigazgatóként vezeti az M2-t. Az M1 műsorigazgatóságát eddig vezető Pusztay András új feladatot kapott, ezentúl producerként tévéfilmek készítésével foglalkozik a köztelevízióban. Két másik szakember is bekapcsolódik az M1 műsor-igazgatóság munkájába. A több mint negyvenéves televíziós tapasztalatot szerzett Czák Ferenc veszi át a január 2-án elhunyt Pintér Miklósnak, az M1 gyártási és gazdasági igazgatójának a feladatait. Az MTV-ben 2003 óta szerkesztő-műsorvezetőként dolgozó Nagy Tünde, aki korábban Németországban is tanult és három évig a bajor televízió munkatársa volt, Kósa Somogyi György helyetteseként folytatja munkáját. Ő eddig olyan közszolgálati műsorokat vezetett, mint a Főtér, a Készpénz vagy az Aranyág.

Slágertől a Danubiushoz
Márciustól Földes Ádám lesz a Danubius Rádió vezérigazgatója. A szakember tíz évvel ezelőtt a Slágernél kezdte pályafutását, 2002-től a rádió kereskedelmi osztályát vezette. Földes a közelmúltban az Emmis International Ltd. érdekkörébe tartozó bolgár Star FM vezérigazgatója volt. A kinevezésre azt követően kerül sor, hogy Bartucz László 2008. december 13-án távozott a Danubius éléről. Az operatív feladatokat jelenleg a Danubius Kereskedőház Vagyonkezelő Zrt. igazgatósági tagja, László Géza látja el, aki 1998-tól az Antenna Hungária Zrt. igazgatóságának volt az elnöke és a társaság vezérigazgatói posztját is betöltötte az elmúlt időszakban.

Főszerkesztőcsere a Marie Claire-nél
Január 5-től László Krisztina irányítja a Marie Claire szerkesztőségét. A szakember szabadúszó fordítóként és tolmácsként kezdte pályafutását, később televíziós szerkesztőként és riporterként dolgozott. 1997-től az Yves Rocher ügyvezető igazgatói posztját látta el, majd 2001-től az Elle csapatában a szépségrovat szerkesztőjeként tevékenykedett.

Marketingvezető a Budapest Banknál
A pénzintézet marketingosztályának átszervezésével januártól Nád-Kántor Marianna irányítja az osztály keretében működő marketingkommunikációs csoportot. A szakember több mint négy éve dolgozik a pénzintézetnél, előtte öt évig a Vodafone marketingkommunikációs menedzsere volt. Először a vállalati üzletág marketingkommunikációjáért felelt, majd az utóbbi másfél évben a Budapest Bank márkastratégiáján dolgozott. A teljes marketingszervezetet továbbra is Szabó Andrea marketingigazgató irányítja.

Távozik a FigyelőNet főszerkesztője
Január közepén távozott a Figyelő¬Net éléről Szabados Balázs. Kezdetben rovatvezetőként, később tartalomfejlesztési munkatársként dolgozott a hírportálnál, majd 2006 júniusától decemberéig megbízott főszerkesztőként folytatta pályafutását. 2007. januártól főszerkesztőként irányította a szerkesztőség munkáját, vezetése alatt 2008 januárjában megújult a site. Az új főszerkesztő kiválasztását hamarosan megkezdik.

PR-es csatlakozott a Sakkomhoz
A Sakkom Interaktív marketingkommunikációs és PR-ügynökség új munkatársa, Maros Judit az ügyfelek sajtókommunikációjának támogatásában és a keresőmarketing-kampányok menedzselésében vállal szerepet. A szakember 2007-ben diplomázott a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Karán, egyetemi végzettséget pedig az angliai Bournemouth University Public Relations szakán szerzett.

Kinevezés az Origónál
December 6-ától Komáromi Csilla Rita személyében új médiaértékesítési igazgató áll az Origo Adhouse élén. Az újonnan kinevezett vezető az RTL Klubtól érkezett és tagja az Interactive Advertising Bureau Magyarország kilenctagú elnökségének, amely segíti a hazai interaktív és digitális média, marketing növekedését. Munkáját helyettesként Pócsi Tamás segíti, aki 2001-ben került az akkori Axelero Rt.-hez. A korábbi igazgató, Somogyi Péter Pál majd egy évtizedet töltött az Origónál, s a jövőben is az online média közelében folytatja szakmai pályafutását.

Elköszön a Viasat 3 programigazgatója
Hámori Barbara 2009. április 1-jétől megválik jelenlegi programigazgatói pozíciójától, hogy új szakmai kihívásokat keressen. A döntés a Viasat 3 és a TV6 csatornát üzemeltető Viasat Hungária Zrt. közleménye szerint közös megállapodással született. Január 9-én távozott a cégtől egy másik kulcsember, Molnár András, aki különböző terjesztési és értékesítési pozíciókban, legutóbb üzletfejlesztési vezetőként dolgozott a vállalkozásnál. A kollégák pótlásáról a Viasat egyelőre nem hozott döntést.

Erősít a Neo
Ács Mihály szenior szövegíróként csatlakozott a Neo Interactive digitális ügynökséghez, hogy több mint tízéves ügynökségi tapasztalatával a Neo kreatívrészlegét erősítse. A szakember 1997-től két éven keresztül a Grey Worldwide szövegírójaként dolgozott, 1999-ben csatlakozott a Team Magyarország csapatához szenior szövegírónak, ahol számos díjat nyert. A Teamnél eltöltött kilenc év alatt felismerte, hogy a hagyományos reklámozás ideje lejárt, meggyőződése, hogy a fejlődés útja az online reklámozáson keresztül vezet, s ezért igazolt át a Neo Interactive-hoz.

Új igazgatók a Sanománál
Az év elején két új vezetőt nevezett ki a Sanoma Budapest újmédia-divíziója. Januártól Szemők Árpád irányítja a digitális produkciós osztályt, Szigetvári József pedig lapigazgatóként csatlakozott a médiavállalathoz. Kinevezését megelőzően Szemők Árpád a Malév Zrt. informatikai igazgatója volt. Korábban az Axelero Tiszanet Rt. marketingigazgatójaként dolgozott, 1998–2000 között pedig az Internetto és az Index.hu szerkesztőjeként tevékenykedett. Szigetvári József kezdetben a Kirakat.hu és a Hotdog.hu felügyeletét látja el, később azonban bővül a portfóliója. Szigetvári új pozíciója betöltése előtt szintén lapigazgató volt, az IDG Hungary Kft. számítástechnikai lapkiadónál.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.