Üzleti tippek

Alapismeretek nélkül vállalkozunk

Csaknem másfél ezer mikro-, kis- és közepes vállalat vezetője, munkatársa volt kíváncsi arra az egész napos konferenciára, amelyet a Marketing Commando tanácsadó cég szervezett „Fújd el az összes marketing hibát!” címmel. Az előadások rávilágítottak, hogy a magyar vállalkozók nagy része a marketing alapvető fogalmaival sincsen tisztában.

„Még a legalapvetőbbekkel sincsenek tisztában a kkv-k, így az egyszerű technikák is előrelépést jelenthetnek” – magyarázta Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója és szakmai vezetője a Figyelőnetnek, hogyan tud ekkora érdeklődésre számot tartani egy olyan egynapos konferencia, amely főként klasszikus marketingkérdésekkel és azokra adott, szintén klasszikus válaszokkal foglalkozik.

A kkv-szakértő elmondta, őszi konferenciájukon egy előadás erejéig pénzügyi kérdésekkel foglalkoztak, s abban a témában is hasonló hiányosságokra derült fény. Pedig a hazai gazdaság mozgatórugójaként aposztrofált kkv-knak mind a marketing, mind a pénzügy területén mélyíteni kellene ismereteiket, amennyiben sikeres vállalkozásra vágynak.

Mire költenek a kicsik?

Ugyan a prognózisok szerint az idei esztendőben a marketingbüdzsék lefaragásával, s ezzel párhuzamosan a PR felértékelődésével kell számolni, Wolf Gábor szerint a kkv-k szintjén erre nem fog sok kerülni, mivel zömüknél a PR még ismeretlenebb terület, mint a marketing. „Ahol nincs marketing, ott PR-ra sincs szükség” – tette hozzá a szakértő. Wolf Gábor úgy véli, a jelen gazdasági körülmények között „a csend egyenlő a halállal”, azaz eljött a cselekvés ideje, s nincs idő a marketing terén sem a várakozásra, noha azzal tisztában van, hogy a szektorban is sor kerül a nadrágszíj meghúzására.

Nem elég online-ul tudni

Az előadásokon olyan marketingeszközöket ajánlottak a hallgatók figyelmébe, amelyek kevés pénzből is könnyen megvalósíthatók. Ezek közé tartozott a kínált termékek előnyeit taglaló lista készítése, az elégedett vevők idézeteinek összeállítása, vagy a gyakran feltett kérdések megválaszolása a vállalat weboldalán. Az online marketing fontosságáról több szó is esett, noha annak kizárólagosságát Wolf Gábor hibának tartja a kkv-k esetében, mivel jelenleg már „mindenki” elérhető online. „Az online-t egyre szorosabban fogja a törvény is, így ideje offline is kommunikálni, hogy ne akkor kelljen megtanulni, amikor kötelező lesz” – mondta a szakértő.

Az online világ rejtelmeibe Damjanovics Nebojsa, online kommunikációs szakértő és főiskolai tanár vezette be az érdeklődőket. Az alapoktól, azaz a website jelentőségétől induló előadás olyan, egyesek számára misztikus kifejezésekbe torkollt, mint a webcast, podcast vagy a streaming media. Utóbbiakkal kapcsolatban Damjanovics Nebojsa elmondta, a megoldások még a hazai nagyvállalatoknál is gyerekcipőben járnak, pedig sok termékinformációt, illetve extra szolgáltatást, tartalmat nagyon jól meg lehet oldani ezekkel a lehetőségekkel.

Banner vagy kulcsszó alapú reklám?

A legaktívabb jegyzetelésre akkor került sor, mikor a szakértő számszerűsítve mutatta be a banner, az email és a kulcsszó alapú reklámok költségei és azok megtérülése közötti differenciát. Noha a számok tanúsága szerint a kulcsszó alapú reklám a legkifizetődőbb (12 ezer forintból elérhető 300 kattintás), hogy valóban el is érjük a kívánt eredményt mélyíteni kell az online ismereteket vagy érdemes olyan külső szakértőt megbízni, aki rendelkezik céges keresőspecialista minősítéssel. A hazai teljes körű médiaszolgáltatásokat nyújtó ügynökségek közül egyébként ilyen Google-minősítéssel egyedül az Omnicom Media Group rendelkezik, igaz, az ügynökség nem a mikrovállalkozásokra céloz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik