Üzleti tippek

Nem lesz alkohol- és cigarettareklám Ukrajnában

Eltűnnek az utcákról és közterekről 2009. január 1-jétől az alkoholos italokat és dohánytermékeket népszerűsítő reklámok Ukrajnában, és erősen korlátozzák a vodka és cigaretta reklámozását a televízióban és rádióban is.

Az új ukrán reklámtörvény értelmében tilos az alkoholos italok és dohányáruk fogyasztására ösztönző külső reklámok elhelyezése, ami azt jelenti, hogy sem utcai óriásplakátokon, sem a metróban nem népszerűsíthetők ezek a termékek. Az alkoholtermékek és dohányáruk a televízióban és a rádióban csak este 11 és reggel hat óra között reklámozhatók, de a tévében csak “némán”, azaz a termék márkaneve nem hangozhat el, csak feliratként mutatható – írta online kiadásában a kijevi Gyelo című gazdasági napilap.

A cikk szerint a korlátozó intézkedés hatályba lépésével a kültéri reklámozással foglalkozó cégek évi 20-25 millió dolláros veszteséggel számolhatnak, 2007-ben ugyanis ekkora bevételük származott az alkohol- és cigarettareklámokból az Ukrán Külső Reklámszövetség adatai szerint. A gazdasági válság közepette meglehetősen nehéz év elé néznek a kültéri reklámokat elhelyező ukrajnai vállalatok, jóllehet már két éve készülnek a megszorításokra, s 2005 óta felére, 14 százalékra csökkentették az alkohol- és dohányreklámok arányát – írta a lap.

Ugyanakkor az új évben nem tűnnek el a köztéri sörreklámok, mivel Ukrajnában a sört nem sorolják sem az alkoholos, sem pedig a gyenge alkoholtartalmú italokhoz, jóllehet már a parlament előtt van az a törvénymódosító indítvány, amely – elfogadása esetén – a sört gyenge alkoholtartalmú itallá minősítené.

Nemcsak Ukrajna szánta el magát drasztikus lépésre reklám fronton. Kedden teljesítette a francia közszolgálati televízió igazgatótanácsa a kormány kérését: az új médiatörvény kihirdetése előtt elrendelte a reklámok (minden típusú reklám) fokozatos eltörlését január 5-től. Így 2011 december 1-jétől teljesen reklámmentes lesz a francia köztelevízió.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik