Üzleti tippek

Válságperspektívák

Különböző mértékben, de a kkv-k többsége máris érzékeli a gazdasági válság következtében a kereslet visszaesését. Régi bölcsességek segíthetnek a túlélésben – a több lábon állás és az új piacokra történő nyitás ismét nyerő stratégia lehet.

Tavalyi jó eredményeket is túlszárnyalta szeptemberi értékesítésünk – mondja Steigerwald Viktor, a dunaföldvári Autowelt gépjármű- és motorkereskedés egyik ügyvezető igazgatója. Októberre azonban minden megváltozott, az értékesítés jelentősen visszaesett. Az ügyvezető elmondása szerint a vidéki autópiacon a kereslet azóta sem élénkül, egyedül az egymillió forint alatti autóknál van némi „mozgás”. „A mobilitás kényszer: az embereknek közlekedniük kell, a 700–800 ezer forint körüli összegű autóvásárlás – egyelőre – nem ingatja meg a családok költségvetési egyensúlyát” – indokolja Steigerwald a kereslet átalakulását.

A fővárosi autókereskedésekben is csak egy fokkal jobb a helyzet: a megkérdezett szakemberek szerint a kereskedések egy hónap alatt legalább 30%-os visszaesést könyvelhettek el. A kereslet visszaesésében az is szerepet játszik, hogy a bankok és a lízingcégek informálisan tudatták a kereskedőkkel: vége a 0 és 10%-os önerővel elvihető használt autók korszakának, így a vételár 30%-ának befizetése a legalacsonyabb induló.

Hitel: holnap

Ennél is nagyobb zuhanás tapasztalható az ingatlan-, illetve a hitelpiacon.
A bankfiókokból gyakorlatilag eltűntek a vevők. „Vidéken, egyes városokban 90%-kal esett vissza a hitelek iránti kereslet, s hasonló mértékű visszaesés tapasztalható az ingatlanpiacon is” – mondja egy szakember. A fővárosban némileg jobb a helyzet, itt „csak” 50–60%-os a keresletcsökkenés. A vidék és a főváros közti különbségek nem új keletűek” – mondja Fitos Szilárd, a hitelközvetítéssel foglalkozó C&I Csoport ügyvezető igazgatója. „Lakásvásárlás esetén a megfelelő ingatlan kiválasztása a hitelek igénylése miatt lényegesen hosszabb tervezési idővel jár, mint egy gépjárművétel. Aki tehát most vásárol lakást, és vesz fel hozzá kölcsönt, az már feltehetőleg hónapok, esetleg évek óta tervezi ezt a lépést, és rendelkezik a megfelelő önerővel, de ezek a vevők viszont a szó szoros értelmében egyik napról a másikra tűntek el a piacról – hangsúlyozza Fitos.

Hiányzó célszámok

Gazdasági visszaesés esetén a cégek előszeretettel nyirbálják meg marketing-, pr- és hr-kiadásaikat. Ugyanakkor ennek hatása is csak később lesz érzékelhető, hiszen az ez évi hirdetési és kommunikációs terveket, büdzséket már egy évvel korábban elfogadták. A jövő évi kiadások tervezése pedig jelenleg folyik – már ha valóban zajlik. „A cégek nagy része egyelőre még nem határozott a jövő évi költségvetésről” – panaszkodnak a médiaügynökségek, pedig normális esetben november közepén már megadott célszámok alapján folyik a következő évi médiafoglalások tervezése. A megkérdezett médiaügynökségek vezetői sem vállalták a nyilatkozatot, hiszen ügyfeleik késlekedéseiről nem szívesen adnak tájékoztatást. Ami azonban már most látszik: a pénzintézetek máris visszafogták reklámköltéseiket, és a gépjárműszektor is jelentősen csökkenti a hirdetésre fordított keretet.

Szűkülő büdzsék

Leginkább a pénzügyi szektorban tapasztalták a hr-kiadások azonnali megnyirbálását a hr-tanácsadók. „Több bank is mondott vissza tervezett tréningeket” – erősíti meg Czinege Andor, az Ad Sidera Kft. ügyvezetője, aki szerint pedig óvatosabban kellene hozzányúlni a tréningkiadásokhoz. „Érthető, hogy az első reakció a nem sürgősnek tűnő kiadások csökkentése. A legjobb embereink viszont válság idején is fejlődni akarnak. Ha ez nálunk nem lehetséges, elmennek oda, ahol megtehetik” – vetít előre a tanácsadó.

A pr területén is csökkenő megrendelésekre lehet számítani. „Szinte biztosra vesszük, hogy partnereink az idei évhez képest nem fogják növelni a jövő évre vonatkozó pr- és marketingbüdzsék összegét” – mondja Ferling József, a pécsi székhelyű Ferling PR Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember elsősorban az állami és önkormányzati megrendelések csökkenését vetíti előre, ugyanakkor szerinte az sem kizárt, hogy a költségracionalizálás a nagyobb összegű reklámköltésekről a hatékonyabb pr-kommunikációs megoldásokra irányítja át a megbízók figyelmét.

Védőoltás

A megkérdezettekkel ellentétben nem számít nagyobb visszaesésre az IT-biztonsági programokat fejlesztő és forgalmazó Yellow Cube Kft. „A számítógép egyértelműen ma a legfontosabb munkaeszköz, a háttértárolók, levelezőrendszerek biztonságán nem lehet spórolni” – mondja a cég ügyvezetője, Bódis Ákos, aki inkább felfutó értékesítéssel számol. Az ügyvezető szerint a gazdasági visszaesés egy dologra biztosan jó lesz: mind a cégek, mind a magánszemélyek sokkal jobban megnézik azt, hogy mit kapnak a pénzükért. „Ha egy cég felismeri, hogy a jelenlegi vírusvédelme helyett kapna akár 30–40%-kal kedvezőbb áron nagyobb tudású terméket, könnyebben fog dönteni a váltás mellett” – mondja magabiztosan Bódis.

Előre nézz!

A megkérdezett kkv-k vezetői egy dologban azonos álláspontot képviselnek: nem szabad ölbe tett kézzel várakozni, hogy a piac megoldja a problémákat, a legtöbben az előremenekülést választják. A Ferling PR Kft. a regionális piacokon túl egy iroda nyitásával erősíti jelenlétét a fővárosban, és igyekszik belépni az EU bővülésével megnyílt kelet-közép-európai piacokra is.

A gazdasági krízisben egy pozitívumot lát szektortól függetlenül minden vezető: remélhetőleg kiszelektálódnak azok a vállalatok, amelyek kétes minőséggel „nyerték túl” magukat – vagyis gyenge termékkel vagy szolgáltatással jutottak nagyobb piacrészhez. A vevők ugyanis minden korábbinál jobban meg fogják nézni, hogy mit kapnak megmaradt pénzükért.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik