Üzleti tippek

„A dolgok oka, létrehozója és lényege”

Egyetemi oktatókat, kutatókat és diákokat állít csatasorba egy gyorsan fejlődő piacon az innovatív, mesterséges intelligenciával, távközléssel és internettel kapcsolatos kutatás-fejlesztésben meghatározó szerepet játszó AITIA, az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása 2008-pályázat fődíjasa. A siker titkáról Tatai Péter vezérigazgatót faggattuk.

A cég elődjét még 1995-ban alapította informatikus fiam, Tatai Gábor, aki az utóbbi években már inkább a kutatómunkának szenteli az idejét. Mivel jelenleg is stratégiai tanácsadónk, nekem kell többet vállalnom a cégvezetésből – avat be a családi munkamegosztásba Tatai Péter. Az AITIA vezérigazgatója 20 évig a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Távközlési és Médiainformatikai Tanszékén oktatott, és jelenleg is a Távközlési Jelfeldolgozási Laboratórium vezetője. Mint mondta, ennél a vállalatnál nem csak a cégvezetők között találunk egyetemi oktatókat és kutatókat, de azt lehet mondani, hogy a közel félszáz dolgozó szinte mindegyike kapcsolódik valamelyik felsőoktatási intézményhez vagy kutatóintézethez. Hozzájuk csatlakozik még átlagosan 15–20 fő, akik oktatók, PhD-hallgatók, illetve az alapképzésben részt vevő, tehetséges diákok.

Hogy hol találkozhatunk az AITIA termékeivel? Azt felsorolni is nehéz. A vezérigazgató csak néhány példát említ. Például, ha egy feltételes átirányítást használó mobil-előfizető külföldi hálózatban barangol, és éppen nem elérhető, a telefonjára érkező híváskor általános esetben két hívás épül fel – melyet jelentősen egyszerűsít a Free Divert To Voice Mail (FDTVM) szolgáltatás használata. Egy másik érdekes területre kalauzol a VOXenter Call Center, amely beszédfelismerés-alapú megoldásokat nyújt. Egyik alapfunkciója, hogy képes híváskapcsolásra kulcsszavak bemondásán keresztül. Magyarán, nem csupán arra képes, hogy egy géphang felsorolja a lehetséges mellékeket, vagy kapcsolja a kezelőt, hanem a telefonáló által bemondott nevek, munkahelyek, üzletágak, termékek alapján automatikusan a megfelelő helyre irányítja a hívást. De akkor is az AITIA termékei dolgoznak, amikor egy vetélkedőműsorban a nézők tömeges sms-szavazatait kell feldolgozni egészen rövid idő alatt.

A díj, az elismerés és az ezzel járó publicitás sokat számít a cég életében, mert nincs arra keretük, hogy óriásplakátokon népszerűsítsék magukat – mondta a vezérigazgató, aki a pályázatról és az audit tanulságairól szólva úgy fogalmazott: hasznosak az ilyen megmérettetések, amelyek visszajelzést adnak eredményeinkről, vagy jelzik, hol kell még javulnunk. Ugyanakkor minden cégnek fontos a reklám – akkor is, ha főként nem széles közönségnek, hanem egy szűk szakmai körnek dolgozunk.

A pénzügyi válság hatásait illetően Tatai Péter optimistán látja a cég piaci kilátásait, amennyiben nem tömegárukat gyártanak, hanem olyan egyéni célrendszereket készítenek, amelyek recesszió idején sem nélkülözhetőek. A nagy telekommunikációs hálózatok, a városi közlekedés forgalomfigyelő és analizáló rendszerei vagy a legkülönfélébb internetes megoldások a mai életünk nélkülözhetetlen alappillérei. Ezért kevésbé ár- és költségérzékenyek, mint a tömegszerűen előállított fogyasztási cikkek. Mint mondta, a megrendelőik az IT/Telekom-szektor nagy cégei, nagyvállalatok és minisztériumok. Elképzelhető persze bizonyos mértékű visszaesés, de egyelőre a megrendeléseken még nem érzékelik a válságot. A forint volatilitását természetesen megszenvedik, annál is inkább, mert ezeken a területeken már régen nincs magyar alkatrészgyártás, sőt általában még európai se nagyon. Ahogy fogalmazott, az öreg kontinensen a csomagolásra használt doboz többe kerül, mint amennyiért az ázsiai gyártók a csomagolt alkatrészt leszállítják.

A cég névjegye

Név: AITIA International Zrt.
Alapítva: 2005
Cégvezető: Tatai Péter, vezérigazgató
Profil: számítógépes programozás, szoftverek fejlesztése

Árbevétel: 355 millió 2006-ban, 416 millió 2007-ben

Alkalmazottak száma: 45 fő
Működési terület: informatika

Korábban indult-e az Üzlet & Siker pályázatán? Igen, 2007-ben kategóriagyőztes volt.

A hazai kkv-kat versenyképesnek tartja a nagy hozzáadott értékkel bíró és az egyedi, testre szabott igényeket kielégítő területeken a vezérigazgató. A multik ugyanis kizárólag azokat a piacokat keresik, illetőleg minden piacot olyanná akarnak formálni, ahol nagy sorozatban lehet uniformizált termékeket és szolgáltatásokat – lehetőleg globálisan – teríteni. Éppen ezért szerinte nem is a multik nehezítik meg elsősorban a kiemelten kutatással foglalkozó kkv-k életét, hanem az obligát közterheken, adókon túlmenően a pályázati bürokrácia. Mint mondta, néha úgy érzi, hogy a pályázatok kiírói nincsenek tisztában a hazai kkv-k működésével. Csak példaként említette, hogy a Pólus Program multimédia-klaszterében akkor pályázhatnak a cégek, ha projekttársaságot alapítanak, mégpedig legalább 3 céget. Ami rendjén is lenne. Igen ám, de a projekttársaság nem bízhatja meg a munkával a létrehozó cégeket. Jó kérdés tehát: ki fogja elvégezni azt a speciális szaktudást igénylő munkát, amire a projekttársaság létrejött? Mint mondta, jelenleg az tűnik az egyetlen járható útnak, hogy a projektmegvalósítás során a dolgozók megbízási szerződéssel végzik el a munkát, amit egyébként a munkabérükért csinálnának. Az már tényleg a non plus ultra – tette hozzá –, hogy a projektekhez szükséges kb. 300 milliós önrészt, amit az évek során munkabérként folyamatosan betennének, most az első napon készpénzben várják. Nem reális a feltételezés, hogy a hazai kkv-k könnyedén dobálózni tudnának 300 milliókkal.

A dolgok okát kutatják

Az innovatív, mesterséges intelligenciával, távközléssel és internettel kapcsolatos kutatás-fejlesztésben meghatározó szerepet játszó AITIA neve az angol Artificial Intelligence Information Technology és Intelligent Agents kifejezések kezdőbetűiből építkezik. Ez görögül „a dolgok oka, létrehozója és lényege” jelentéssel bír, s e meghatározás még Arisztotelésztől származik.

Kiemelt partnerek és ágazatok

A cég a távközlési és beszédtechnológiai kutatásokban évek óta szorosan együttműködik a BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszékén működő Távközlési Jelfeldolgozási Laboratóriummal (TSP Lab), a mesterséges intelligencia és az ágens alapú szimulációkutatás terén pedig az ELTE Informatikai Kooperációs Kutató Központjával (IKKK). Emellett a T-Mobile-lal közösen vettek részt a Nemzeti Kutatás-fejlesztési Program (NKFP) által támogatott „Alkalmazott beszédinformációs rendszerek” projektben, saját szoftvertechnológiájukat alkalmazzák a távközlési szektor számára fejlesztett SGA-termékcsaládban, VOXenter beszédfelismerés-technológiával foglalkozó divíziójuk pedig együttműködik számos külföldi kutatóhellyel.

Az AITIA közel félszáz kutatója és fejlesztője révén több mint 10 éve nyújt szoftver- és telekommunikációs megoldásokat 15 hazai iparág közel 50 meghatározó nagy- és középvállalati szereplőjének telekommunikációs megoldások, portáltechnológia, beszédfelismerés, szimulációs rendszerek és virtuális interfészek alkalmazása által. A kiemelt ágazatokban elért sikereik – államigazgatás, távközlés, kutatás-fejlesztés és oktatás – tették lehetővé, hogy a jelenlegi szintre fejlesszék cégüket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik