Üzleti tippek

50 ezer embert rúghat ki a brit GM

"Titkos tárgyalásokon" kért állami garanciákat a csőd fenyegette amerikai General Motors autógyár brit leányvállalata, a Vauxhall. Állítólag a Ford és a Honda is megkereste a szakminisztert, de mentőövre nincs sok esélyük.

A cég a szombati The Times értesülése szerint Lord Mandelsont, a brit kormány üzleti ügyekért felelős miniszterét kereste meg a garanciavállalás érdekében. Ez az első eset a hitelválság kezdete óta, hogy egy olyan magánvállalat fordul a brit kormányhoz segítségért, amely nem a pénzügyi-banki szektorban tevékenykedik.

A Ford és a Honda is segítséget kért

A brit lap úgy tudja: a Vauxhall kezdeményezése után más, külföldi tulajdonban lévő járműipari cégek, köztük a Ford és a Honda képviselői is felkeresték Mandelson hivatalát, tartva attól, hogy a Vauxhall megsegítése esetén versenyhátrányba kerülnek.

A Vauxhallt, amely 1857-ben alakult szivattyú- és motorgyárként, 1925-ben vette meg a General Motors 2,5 millió – mai árakon számolva hozzávetőleg 380 millió – dollárért.
Az ötezer főt alkalmazó brit cég pontosan ugyanazokat a modelleket gyártja, mint az Opel – amely szintén a GM tulajdonában van -, de a brit piacra készülő, jobbkormányos modellek a Vauxhall márkanevet viselik.

50 ezer állás került veszélybe

A csődveszéllyel küszködő General Motors esetleges összeomlásával Nagy-Britanniában legalább 50 ezer állás veszne oda, tekintettel a Vauxhall-üzemek széles beszállítói körére.
A brit bankszektor megmentésére a kormány és a Bank of England – a brit jegybank – összességében 500 milliárd fontnak megfelelő, közvetlen tőkejuttatásokat és garanciavállalásokat tartalmazó programot hirdetett meg.

Ennek keretében, hosszú évtizedek óta először, bankállamosításra is sor került: nemrég költségvetési feltőkésítés fejében kétharmados állami tulajdonba került a súlyosan megrendült helyzetű Royal Bank of Scotland, az egyik legnagyobb brit lakossági bank.

Nem valószínű a mentőöv

Elemzők azonban az autóiparban nem tartanak valószínűnek ilyen szintű állami mentőprogramot; szakértői vélemények szerint az ágazat áthidaló hitelekben reménykedhet.
A brit gazdaság máris elkezdődött – elemzői előrejelzések szerint várhatóan súlyos – recessziójának legújabb látványos jeleként a Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetsége a héten közölte: novemberben 36,8 százalékkal zuhantak az autóeladások Nagy-Britanniában a tavalyi azonos hónap forgalmához képest.

Ez csaknem három évtizede a legnagyobb éves szintű visszaesés a havi járműértékesítésben.

Mélyponton az irányadó kamat

A Bank of England – a múlt havi, 1,50 százalékpontos rekord kamatcsökkentés után – a héten további 1,00 százalékpontos enyhítést jelentett be, 2,00 százalékra, hét évtizedes mélypontra szállítva le irányadó kamatát.

A recessziós környezetben a nagy londoni befektetési és elemző házak további meredek brit pénzügypolitikai enyhítést jósolnak. A JP Morgan pénzügyi szolgáltató csoport előrejelzése szerint a brit alapkamat jövő év közepéig 1,00 százalékra csökken.
Az 1694-ben létrehozott Bank of England eddigi történetében még nem volt példa 2,00 százaléknál alacsonyabb kamatra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik