Üzleti tippek

Plazmatévé helyett könyvet veszünk karácsonyra?

admin
admin

2008. 12. 02. 11:27

A karácsonyi forgalmon múlik, hogy milyen lesz a könyvpiac idei és jövő éve. Egy optimista forgatókönyv szerint a válság akár még segítheti is a decemberi könyveladásokat.

Közel 67 milliárd forintos forgalommal zárta a tavalyi évet a teljes könyvpiac. Ez mindössze kétszázalékos növekedést jelent, azaz reálértéken már 2007-ben is csökkent a teljes szektor forgalma. Pedig akkor még se híre, se hamva nem volt a pénzpiaci válságnak, emiatt most okkal aggódhatnak a könyvkiadók vezetői.

Kevesebb tévé, több könyv

Akad ugyanakkor, aki optimista forgatókönyvet is elképzelhetőnek tart. A Kossuth Kiadót vezető Kocsis András Sándor egy rádióműsorban például azt fejtegette, hogy szerinte a szűkebb anyagi lehetőségeik miatt idén karácsonykor az emberek kevesebb plazmatévét és több könyvet fognak vásárolni. Valamit ugyanis venni kell, és a könyv még mindig stílszerű ajándéknak számít. Ezt mutatják az eladási adatok is: a karácsony előtti bő három hétben realizálódik a teljes évi könyvforgalom egyharmada.

„Amennyiben jó a karácsonyi forgalom, akkor az akár a teljes évet is korrigálni tudja” – vélekedik Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) igazgatója, aki szerint reális esélye van a fent vázolt optimista forgatókönyvnek.

Kedvezmény nélküli tervek

Az MKKE kezdeményezésére tavasszal megszületett egy törvénytervezet az úgynevezett fix ár kérdéséről. Ez egészen pontosan azt takarja, hogy az újdonságként megjelent könyveket fél évig csak a kiadó által megállapított fogyasztói áron lehetne értékesíteni. A tervezet 10 százalékban maximálná az adható kedvezmények mértékét, amit azonban az online vásárláskor vagy törzsvásárlói program keretében lehetne érvényesíteni. A javaslatra az MKKE szerint azért volt szükség, mert a hipermarketek és az online könyváruházak kedvezményeivel a kis független könyvesboltok nem tudnak versenyezni, és tönkremennek. A kritikusok szerint azonban ez nem segítene a kis üzleteken, viszont a kiadók pórul járhatnának a csökkenő nagyáruházi, illetve online eladások miatt.

Példaként azt hozza fel, hogy amikor a Medgyessy-kormány idején 50 százalékkal növekedett a közalkalmazottak bére, akkor nem nőtt jelentősen a könyvek eladása. „Miközben társadalomszociológiai összetételük miatt komoly könyvvásárló rétegről van szó” – mondja Zentai, aki szerint ennek az volt az oka, hogy a megnövekedett jövedelmüket akkor autóra, elektronikai cikkekre, vagy éppen lakáshitel kezdőrészletére költötték a közalkalmazottak. Most viszont erre nem lesz pénzük, illetve hitelt is nehezebben fognak kapni. Az MKKE-nél azt tervezik, hogy azért biztos, ami biztos, reklámkampányban is felhívják erre a lehetőségre a célcsoport figyelmét.

Jövőre nem olvasunk

kinek kedvez?

Egyesek szerint a kedvezmény eltörlése mögött az Alexandra, a Libri és a Lant lobbiereje áll, hiszen a triónak komoly veszteséget okoz az online eladás további térnyerése. Az Alexandra első embere, Matyi Dezső szinte minden nyilatkozatában igyekszik degradálni az online eladások jelentőségét és a fix árak szükségességét ecseteli. Más kérdés, hogy az Alexandra ugyanúgy 20 százalékkal olcsóbban adja könyveit online, mint a Bookline.hu. “Nem hiszem, hogy ez a tervezet ellenünk irányulna, bár valóban nem kedvezne nekünk” – mondja Dietrich Tamás, aki szerint az online könyvértékesítés mindenhol a világon jelentős kedvezményekkel működik. A Bookline vezetője szerint a jelenlegi – szabályozás nélküli – rendszer jó, hiszen megél egymás mellett az online és a bolti piac is.

Bár igaz az is, hogy még a fent vázolt optimista verzió sem ad arra választ, mi lesz 2009-ben. Az MKKE igazgatója szerint jelen pillanatban kiszámíthatatlan, hogy miként fog alakulni a könyvpiac forgalma.

„Akár 10-15 százalékos csökkenés is elképzelhető jövőre, amennyiben tényleg 3,5 százalékos reálbércsökkenés lesz” – becsüli a pénzpiaci válság várható hatását Dietrich Tamás, a Bookline vezérigazgatója. A pesszimista verzió szerint viszont akár a karácsonyi könyvforgalomra is rányomhatja bélyegét a bizonytalanság. A könyvvásárlás másodlagos fogyasztásnak számít, tehát recesszió idején, ha kevés az emberek elkölthető pénze, akkor ritkábban mennek színházba, moziba, valamint kevesebb újságot és könyvet vesznek.

Visszaeső forgalom, kisebb kínálat

Golubeff Lóránt, az Alinea Kiadó vezetője szerint kiszámíthatatlan, mi lesz jövőre. A pesszimista „vészforgatókönyv” szerint, ha a karácsonyi piac rossz lesz, akkor egyes kereskedők nehéz helyzetbe kerülhetnek, késve fizetnek a kiadóknak és megpróbálják növelni az árrésüket. A negatív hatások összeadódnak a kiadóknál, kevesebb eladott könyvből kevesebb pénzük marad és azt is késve kapják meg.

Emiatt lehetnek olyan kiadók, amelyek tönkremennek, mások kevesebb új címmel jelennek meg, ezért a hatalmas könyváruházakban kevés új könyv lesz, így a gyengébb kínálat miatt tovább esik a forgalom. „De ne legyen igazam” – teszi hozzá Golubeff Lóránt, aki szerint ezért a karácsonyi forgalmon áll vagy bukik minden.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.