Üzleti tippek

Jól jöhet a válság

admin
admin

2008. 11. 25. 12:00

Szeptemberig jól teljesített a hazai online hirdetési piac, a megkérdezett tartalomszolgáltatók szerint az év utolsó három hónapja sem hoz komolyabb visszaesést. A jövő bizonytalan, de elképzelhető, hogy a gazdasági válság kedvezően hat majd a netes reklámköltésre.

Rekord hirdetési bevételt hozott a novemberi hónap a Habostorta csoportnál, és az előzetes adatok szerint a decembert is jó eredményekkel zárja majd a cég – tudtuk meg Weiler Pétertől, a Habostorta Kft. ügyvezető igazgatójától. Az eddigi adatok alapján az idén mintegy harminc százalékkal emelkedik a társaság webes reklámforgalma 2007-hez viszonyítva, ez azt jelenti, hogy lassulás helyett kismértékben nő a bővülés üteme. Rendkívül bizonytalan ugyanakkor, hogy mit hoz a jövő, Weiler Péter még óvatos előrejelzésre sem vállalkozott, ám elképzelhetőnek tartja, hogy a gazdasági válság kedvezően is hathat az internetes hirdetésekre. Elmondása szerint a jelenleg legnépszerűbb platformokhoz képest a webes csatorna olcsóbb megoldást jelent, ráadásul sokkal jobban mérhető egy-egy reklám eredményessége, illetve sokkal pontosabban lehet megszólítani egyes célcsoportokat. Így előfordulhat, hogy a marketing-költségvetések csökkenésével a vállalatok hirdetésekért felelős szakemberei nagyobb szerepet szánnak majd a világhálónak a reklámkampányok során.

Netes előny

Hosszú távon az online hirdetési piac lehet az egyik nyertese a jelenlegi helyzetnek, mivel a válságok általában felgyorsítják a strukturális változásokat – állítja Gerentsér Imre, a Sanoma Új Média Divíziójának vezetője. Kérdéses azonban, hogy mi történik az átmeneti időszakban. A New York-i ikertornyok elleni 2001-es támadáskor is kialakult egy kisebb válság, amely igen kedvezőtlenül érintette az internetes hirdetési piacot. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy akkor a marketingköltésekben az utolsó helyen szerepelt az internet – mutatott rá Gerentsér Imre. Napjainkra azonban előbbre ugrott ez a platform a prioritási listában, így a válság biztos, hogy kisebb hatással lesz erre a szegmensre. Ha sikerül megmutatni az ügyfeleknek, hogy az online hirdetés olcsóbb és hatékonyabb az egyéb platformoknál, átcsoportosulhatnak marketingforrások erre a területre – tette hozzá a Sanoma Új Média Divíziójának vezetője.

A tartalomszolgáltatók kreatív hirdetési megoldásokkal, új termékekkel segíthetik elő ezt a folyamatot. Nem szabad ugyanakkor illúziókat kergetni, elképzelhető, hogy a teljes reklámbüdzsé visszaesése olyan mértékű lesz, hogy még a marketingköltések átcsoportosítása sem lesz képes ellensúlyozni a válság hatásait, és lassulhat a korábban megszokott, évi 30-40 százalékos növekedési ütem.

Októberben kissé lassult a netes hirdetési bevételek növekedésének üteme a Sanománál, azonban novemberben már visszaállt a korábbi trend, és egyelőre úgy tűnik, december is hozza a megszokott fejlődést. A társaságnál az idén 2007-hez viszonyítva 30-40 százalékos bővülésre számítanak a webes reklámbevételekben. Gerentsér Imre szerint két meghatározó tendencia érezhető a világhálón, amelyre a tartalomszolgáltatóknak reagálniuk kell, hogy még vonzóbbá tehessék felületeiket a felhasználók és ezáltal a hirdetők számára. Egyrészt egyre hangsúlyosabbá válik a mobilinternetezés, amelyhez megfelelő tartalmakkal kell alkalmazkodni. A Sanoma portfóliójából több felület – Story Online, Figyelőnet, Kirakat.hu – mobiltelefonra optimalizálását végezték el. Emellett már évek óta érezhető és egyre erősödő tendencia a mobiltartalom iránti igény.

Válságcsomagok

Az Origo Adhouse esetén is érzékelhető a válság hatása azokban a szektorokban, amelyeket a krízis leginkább érint, vagyis az autós és a pénzügyi kampányokban – közölte Komáromi Csilla Rita, az Origo Zrt. ügynökségi értékesítési vezetője. A gazdasági helyzet romlása minden bizonnyal érinti majd a decemberi hónapot is, de ez nem feltétlenül jelenti a kampányok, kampányszámok csökkenését. Sőt, Komáromi Csilla Rita szerint a jelenlegi helyzetben kiemelt fontosságú lehet a kommunikáció, és erre fel is készültek. A kiemelt ünnepi időszakban stratégiai szempontból fontos, hogy minden nagyobb hirdető képviseltesse magát a vásárlás előtti döntések egyik legfontosabb forrásául szolgáló internetes felületeken.
Minden nemzetközi elemzés azt az előjelzést adja, hogy az online csatorna szerepe felértékelődik hatékonysága és mérhetősége miatt. Itt az a kérdés, hogy azok a szektorok, amelyek eddig Magyarországon jellemzően nem használtak online felületeket kampányaik során, felismerik-e ennek jelentőségét. Az Origónál olyan megoldásokat kínálnak a hirdetők számára, amelyek kihangsúlyozzák az internetes média más csatornákhoz viszonyított egyedi előnyeit, a magas hatékonyságot, az értékesítés közeliséget, az alapos mérhetőséget, a pontos célzást, a páratlan rugalmasságot, a kreatív felületek lehetőségét és a testre szabhatóságot – mutatott rá Komáromi Csilla Rita. A hirdetők számára válságkommunikációs csomagokat alakítottak ki, rugalmasan, a szokásos gondolkodásmódtól eltérően adnak választ a piac gyors változásaira.

Világtrendek

A hazai internetes hirdetési piacon az első három negyedévben a legfontosabb szereplők bevételei alapján összeállított Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) adatai szerint még nem éreztette hatását a globális pénzügyi válság. A január–szeptemberi időszakban az egy évvel korábbihoz képest 30 százalékkal, 6,68 milliárd forintra nőtt a MOHI-tagok netes reklámbevétele. Az év harmadik negyedében a MOHI-tag vállalatok 2,19 milliárdos hirdetési bevételt könyveltek el, míg 2007 hasonló időszakában a bevétel 1,74 milliárd forint volt. Az online hirdetési bevételeket 2003 óta összesíti a Szonda Ipsos. Az első években 50, de mostanában is több mint 30 százalékkal emelkedik a webes reklámra költött összeg – mondta el az adatokkal kapcsolatban Levendel Ádám, a Szonda Ipsos elnök-vezérigazgatója. Mint általános érvényű törvényszerűség megállapítható, hogy a legkisebb és a legnagyobb cégek fejlődnek a legdinamikusabban, s hogy az online szektor katalizátorként a teljes reklámtortát hizlalja.

A hazai szakemberekhez hasonlóan a nagy médiaügynökségek munkatársai is bizonytalanok a jövőt illetően. Jól mutatja ezt a ZenithOptimedia példája, amely az utóbbi 12 hónapban háromszor módosította a 2008-as globális reklámpiacra vonatkozó előrejelzését, legutóbb október elején. A társaság legújabb adatai szerint az idén 2007-hez viszonyítva 4,3 százalékkal, 506,4 milliárd dollárosra bővül majd a világ hirdetési piaca, míg júniusban még 6,6 százalékos növekedést jósoltak a cég szakemberei. Jövőre további lassulás várható, mindössze négyszázalékos erősödést várnak a ZenithOptimediánál. A válság főképp Észak-Amerikában és Nyugat-Európában érezteti majd a hatását, míg a leginkább érintett kategóriák a luxuscikkek, a szórakozás, illetve a turizmus lesznek.
A webes csatorna a nemzetközi előrejelzések alapján jól tartja majd magát a következő években is, sőt, ahogyan a hazai szakemberek is jelezték, részesedése fokozatosan nő a hirdetési piacon. Az idén világszerte 51 milliárd dollárt költenek majd el a hirdetők a világhálón, ez közel 25 százalékkal több a tavalyi webes reklámköltésnél. Az online platform részesedése az idei 10,2 százalék után jövőre 11,9, míg 2010-re már 13,8 százalék lesz a globális reklámpiacon.

A netes hirdetésekre szánt pénzből egyre nagyobb szelet jut a keresőmarketingre, a ZenithOptimedia adatai szerint ez az idén 44 százalékos lesz az első fél évben – 2007 hasonló időszakához viszonyítva – 24 százalékos erősödést elérő szegmens részesedése. A második helyen a displayhirdetések találhatók, a webes reklámköltés egyharmada jut rájuk, míg az apróhirdetéseknek 14 százalékos a részesedésük.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.