Üzleti tippek

Kommunikációs taktikát vált Obama

Egyes jelek szerint Barack Obama megválasztott amerikai elnök Fehér Háza nem lesz olyan mértékben nyitott a sajtó számára, ahogy azt csapata sugallja - hangzott el az NPR közszolgálati rádió tudósításában.

Jennifer Psaki, Obama átmeneti csapatának szóvivője közölte: a kampányban az illinois-i szenátor “nagyon elérhető volt a média számára”, és ez a Fehér Házban is így lesz. “Azt szeretnénk, ha fennmaradna a nyitottságnak és átláthatóságnak ez a szintje” – mondta. Az NPR szerint a Psaki által jelzett nyitottságról azonban más tapasztalatai vannak egyes újságíróknak, például Christi Parsonsnak, aki a Chicago Tribune-t tudósította a kampányról.

Parsons kifejtette, az Obama-csapat megválogatja, mely újságírók kaphatnak interjút, a baráti orgánumok előnyben vannak. Obama “kiválasztja a megfelelő pillanatot arra, mikor beszéljen, és akkor nem kell más zavaró ügyekkel foglalkoznia”.

Más szelek fújnak

Ez nem mindig volt így. Az illinois-i szenátus tagjaként Obama még buzgón kereste az újságírók társaságát. “Egyszemélyes show volt (…), egyszerre volt a saját szóvivője, kommunikációs igazgatója és politikai stratégiai tanácsadója” – fogalmazott az egyik riporter, aki szerint Obama azután is kitárulkozó maradt a sajtó felé, hogy 2004-ben elnyerte Illinois állam egyik washingtoni szenátori helyét.

Azután viszont, hogy titkosszolgálati védelem alá került, megszűntek a csevegések a sajtóval, és Obama megválogatta szavait. A korábbi lelkészének gyújtó hangú, fajgyűlölő beszédei kapcsán őt ért vádakra már országos beszédben reagált. Abban pedig újságírói kérdések és szűrés nélkül fejthette ki nézeteit.

Új megoldások

Az NPR szerint az Obama-stáb később is nagyon leleményes utakat talált a média megkerülésére, például az internetes videoüzenetek révén. David Plouffe, Obama kampánymenedzsere rendszeresen ilyen úton tájékoztatott a választások fontos történéseiről. Obama legutóbb a YouTube videomegosztó portálon üzente meg az amerikaiaknak, hogy megválik szenátori posztjától.

Egyesek szerint Obama csapata briliáns módon használja fel az internetet, így előfordulhat, hogy az új Fehér Házból talán minden korábbinál több információ lesz nyilvános. “De azt is gondolom, hogy kevesebb lehetőség lesz a kérdésekre, valamint az elnök és újságírók közvetlen találkozóira” – tette hozzá Jeff Zeleny, a The New York Times munkatársa. Erre Jennifer Psaki, az átmeneti csapat szóvivője is utalt.

Megjegyezte, hogy bár még mindig számítanak az “ódivatú sajtóorgánumok”, mert sokan azokból tájékozódnak, “az amerikai nép arra vágyik, folyamatosan frissített hírekhez jusson, nyers alakban, vagyis az eredeti eseményről készült videó formájában”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik