Üzleti tippek

Webirodával erősít a Microsoft

Új front nyílik a Microsoft és a Google közötti háborúban. A szoftvergyártó irodai alkalmazásainak online verziójával vágna vissza a keresőcégnek. Nem lesz könnyű dolga, riválisa több éves előnyre tett szert ezen a piacon.

Fontos lépésre szánta el magát a Microsoft vezetése, a cég október végi Los Angeles-i fejlesztői konferenciáján jelentették be, hogy legnépszerűbb irodai alkalmazásaikat az interneten keresztül is elérhetővé teszik. A szoftvergyártó tervei szerint a Word, az Excel, a PowerPoint és a OneNote alkalmazás egyszerűsített verziója kerülne fel a világhálóra. Azt egyelőre nem árulták el, hogy mikortól lehet majd hozzáférni az irodai programok online verziójához, az Office Webhez és hogy mennyibe kerül majd a webes alkalmazások használata.

Kényszerpálya

A hírek szerint az új irodai szoftvercsomaggal, az Office 14-gyel együtt indítják majd el a netes szolgáltatást. Az InformationWeek által megkérdezett szakértők szerint már jövőre elérhetők lesznek a webes alkalmazások. Mivel az új termék árazásáról semmilyen információt nem tettek közzé, azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a dobozos terméket – Office 14 – megvásárlók ingyen használhatják-e a webes csomagot.
Elemzők szerint a Microsoft nem engedheti meg magának, hogy lemondjon az Office jelentette bevételekről, hiszen ez számít a cég egyik legnyereségesebb termékének. Jelenleg világszerte mintegy félmilliárd felhasználója van a cég irodai alkalmazáscsomagjának, és ez a termék adta a júniusban zárult 2008-as üzleti évben a teljes bevétel közel egyharmadát adó üzleti részleg 18,9 milliárd dolláros bevételének legnagyobb részét. Sokan elképzelhetőnek tartják, hogy a jelenlegi Office Live-nál használt árazási politikát alkalmazzák a Web Office-nál is, vagy¬is a hirdetésekkel teletűzdelt változat ingyenes lesz, ugyanakkor lesz egy előfizetéses verzió is. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a Microsoft kényszerpályán mozog az árazás vonatkozásában, hiszen a webes irodai alkalmazások úttörője és eddig legsikeresebb képviselője, a Google az egyéni felhasználók számára ingyen kínálja a Google Docs nevű netes programcsomagot. A keresőcég a vállalkozásokról sem feledkezett meg, az irodai alkalmazások mellett naptárfunkciókat és azonnali üzenetküldő lehetőséget is kínáló Google Appst egyszeri havi díj ellenében vehetik igénybe a társaságok.

Netes előny

A Microsoft a webes irodai alkalmazáscsomag piacra dobásával a Google hasonló szolgáltatása jelentette kihívásra reagál, és próbálja megvédeni legnyereségesebb termékeit. Azonban nincsenek könnyű helyzetben, mivel a világ legnépszerűbb internetes keresőjét üzemeltető Google a Google Docs révén több mint kétéves előnyben van ezen a területen, az egyéni felhasználóknak szánt online irodai alkalmazások pedig már mintegy két tucat nyelven érhetők el, köztük magyarul is. A cégeknek szánt webes alkalmazáscsomagot már tavaly bemutatta a társaság, és olcsósága, egyszerűsége, valamint a költségkímélőbb fenntartás több százezer kisvállalkozást vett rá annak használatára.

Az internetes alkalmazásoknak számos előnyük van a hagyományos, számítógépekre telepített szoftverekkel szemben. Az egyik legfontosabb, hogy az online megoldásokban létrehozott dokumentumok nagyon könnyen hozzáférhetővé tehetők a közös munkára. Ha a Microsoft Office nem lenne az egyik legszélesebb körben használt szoftver, valószínű, hogy a társaság már korábban kiadta volna a program webes verzióját, méghozzá egy további előny miatt: ugrásszerűen megnőhet a felhasználószám. Hiszen az elterjedéséhez mindössze olyan felhasználókra van szükség, akik meg akarnak osztani dokumentumokat, és arra, hogy az ezt lehetővé tévő alkalmazás ingyenes legyen. A fizetős, számítógépre telepített szoftverek esetén nyilvánvalóan van egy komoly korlát: az igen magas licencdíj.

Persze az online alkalmazásoknak is megvan a maguk hátránya, így például kevésbé robosztus funkciócsomaggal ellátottak, mint a telepíthető programok, vagyis nem tudnak annyit. A Microsoft már most bejelentette, hogy a webes megoldásokba nem építi be a telepített szoftverek valamennyi funkcióját. Bár sokan úgy tekintenek az online alkalmazások ezen jellemzőjére, mint előnyre – hiszen lényegesen egyszerűbbek, mint az asztali gépekre telepítettek –, ez a tulajdonságuk könnyen ellenük fordulhat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy akik csak most ismerkednek az irodai alkalmazásokkal, mint a szövegszerkesztő vagy a táblázatkezelő, könnyen elfogadják és megkedvelik a Google Docshoz hasonló megoldásokat, míg a már több éves Office-felhasználói tapasztalatot szerzettek számára jóval nagyobb erőfeszítést kíván a váltás.

Fokozódó verseny

Jókora eltérések vannak az online irodai alkalmazásokat használók viselkedésben is. Sokan Wordben vagy ahhoz hasonló alkalmazásban készítik el dokumentumaik többségét, és ezt követően importálják a Google Docsba, ha arra van szükségük, hogy megosszák azokat másokkal. Vannak, akik az internetre szánt anyagaikat készítik a Google Docsszal, de semmi másra nem használják. Elemzők szerint ez lehet az a piaci rés, ahol a Microsoft – jókora lemaradása ellenére – megtalálhatja a maga helyét. Ha a társaságnak sikerül olyan online alkalmazásokat létrehoznia, amelyek kiegészítik a telepített programokat, akkor megoldhatja a megosztott felhasználási modell problémáját, lehetővé téve a felhasználóknak, hogy az aktuális igényeknek megfelelően váltogathassanak a két lehetőség, a webes és a telepített program között. A telepített és a weben futtatott alkalmazások közötti szinkronizálás lehetséges, ahogyan a Los Angeles-i fejlesztői konferencián, a Web Office bejelentésekor bemutatták, vagyis a felhasználónak még arra sem kell figyelnie, hogy a neten vagy a számítógépre telepített alkalmazással dolgozik. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy a Microsoftnak nincsenek komoly tapasztalatai abban, hogyan kell egy meglévő telepített alkalmazás erős online verzióját elkészíteni. Az Outlook netes változata, az Outlook Web Access csupán szegényes rokona az asztali megoldásnak.

Bár a szoftvergyártó viszonylag későn szállt be a küzdelembe, vannak, akik szerint még nincs veszve minden. A Google már megteremtette az igényt az online irodai alkalmazásokra, azonban egyelőre rengeteg ember kötődik a Microsoft Office-hoz. A Web Office révén egy feltörekvő piacon jelenhet meg a Microsoft, amely színre lépésével várhatóan nagyon intenzív versenyt indít el, s ez végső soron a felhasználóknak kedvez majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik