Üzleti tippek

Sikeres márkaparádé

Egyre több pénzt költenek a mozi- és tévéfilmek támogatói termékelhelyezésre. A legújabb James Bond-film, a Kvantum csendje is bővelkedik majd reklámokban.

Ha az Oscar-díjak között volna olyan kategória, amely az üzletileg leghatékonyabb szponzorációval dolgozó produkciónak járna, akkor az új Bond-film, amelyet egyébként 230 millió dolláros büdzséből készítettek, bizonyára joggal szerepelne a jelöltek listáján.

Bár a producerek ezúttal számos Bond-hagyománnyal szakítottak (ez legyen meglepetés a néző számára!), egy tradícióra mégis nagyon ügyeltek: az új – a hazai mozikban november 13-tól látható – filmben még a korábbiaknál is több termékelhelyezésre (product placement) került sor.

Légi bemutató

A nézők ezúttal sem maradnak le a száguldozó Aston Martin látványáról, igaz, az új Bond-lány egy kifejezetten nőknek kifejlesztett városi kiskocsiban, Ford Kában repeszt majd Panama utcáin. Ott lesz Daniel Craig kezén az Omega, mint ahogy asztaláról ezúttal sem hiányzik majd a Heineken sör vagy az új kiszerelésű Smirnoff vodka. De új termékekkel szerepel a filmvásznon a Sony és a Coca-Cola, mint ahogy számos már jól ismert brand is a filmet használja fel újdonságai piaci bevezetéséhez. Mindezért természetesen ezúttal is csinos summákat fizetnek. A legnagyobb, 100 millió fontnyi összeggel ezúttal az Ocean Sky brit légitársaság támogatja a produkciót, amely a forgatás idejére öt repülőgépet bocsátott a szereplők és a stáb rendelkezésére. Cserébe nyolc alkalommal kívülről és belülről is alaposan bemutatják a repülőgépeket. Vagyis ez a film is erősíti a hollywoodi trendet: a forgatókönyvbe beépített egyre több reklám növeli a bevételeket.

Előnyös házasság

A kasszasikernek ígérkező hollywoodi produkciókban az elmúlt években dinamikusan nőtt a termékelhelyezések száma. Szakértők ezt azzal magyarázzák, hogy a megasikerek nézettsége a különböző célcsoportok – családok, yuppie-k, tizenévesek – körében rendkívül hatékonyan segíti a márkákat újdonságaik népszerűsítésében, azaz ez a „házasság” kölcsönös előnyökkel jár. A brandchannel.com internetes szaklap szerint a toplistás produkciókban az ezredforduló óta filmenként átlag 24,1 látható termékelhelyezésre került sor. Egy másik összesítésből az derül ki, hogy a sikerfilmek természetes velejárója a termékelhelyezés: 2007 januárja és 2008 júniusa között ugyanis 52 olyan film vezette a jegyeladási listát az USA-ban, amelyek telis tele vannak termékreklámokkal, összesen 1251 márka szerepelt bennük.

Hatásos kapcsolat

Elsősorban nem a filmesek szorgalmazzák az együttműködést, a vezető márkák látnak egyre nagyobb üzleti lehetőséget Hollywoodban. Szakértők szerint ugyanis egy-egy karakter (James Bond, Iron Man, Batman), film és tévésorozat (Szex és New York, Transformers) ikonikus jelentőséget biztosít az adott márkának, s hatásos kapcsolatot – kommunikációs alapot – teremt a potenciális vásárlókkal. Ezért trendi és luxusmárkák is szívesen „használják” a filmeket új vagy sikeres termékeik megismertetésére, imázsuk növelésére.

Az előző évek üzleti tapasztalatai alapján a nagy hollywoodi stúdiók is felismerték a márkák erejét, valamint azt, hogy nemcsak a filmvásznon, de azon kívül is komoly szerepet játszhatnak egy-egy produkció népszerűsítésében – lapokban, tévéreklámokban, az interneten vagy az üzletekben –, s így a hagyományos filmes piacon kívül egyre szélesebb közönséghez lehet eljuttatni az újdonságokat. Ez a magyarázata, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt a nemcsak a mozifilmekben, hanem a televízióban, a rádióban és a videójátékokban elhelyezett termékelhelyezésekért kifizetett összegek nagysága. A PQ Media adatai szerint tavaly ezek a pénzek globálisan csaknem elérték a 4 milliárd dollárt. Három évvel ezelőtt az összeg 2,21 milliárd, 2006-ban 3,07 milliárd dollár volt, s az évtized végére akár a 7,6 milliárdot is elérheti.

S hogy a termékelhelyezésnek mekkora szerepe van már a filmiparban, bizonyítja az is, hogy a brandchannel.com az idén augusztusban is odaítélte a BrandCameo-díjakat, amelyeket a játékfilmes termékelhelyezésekért osztanak ki nem hivatalos Oscar-díjként. A fődíjat (immár harmadszor egymás után) a Ford kapta, amelynek különböző autótípusai 2008-ban 17 toplistás filmben tűntek fel, a legtöbb product placementtel pedig a Szex és New York készítői büszkélkedhettek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik