Üzleti tippek

Stratégiát váltottak az amerikai hírportálok

Megdőlni látszik a vezető amerikai hírportáloknál az a korábban kőbe vésett szabály, hogy kerülni kell a vetélytársakhoz vezető linkek elhelyezését oldalaikon, hiszen ezzel csak saját üzletükön rontanak.

Újságok, hírügynökségek internetes honlapjain minden korábbinál jobban terjed a hiperlinkek alkalmazása. Az új hitvallás szerint a hírportálok a versenytársakhoz utaló kapcsolatokkal nemhogy gyengítik, hanem javítják látogatottsági mutatóikat. Több portál nem titkoltan már arra törekszik, hogy hasznos kiinduló linkgyűjtemény legyen a hírvilág különböző forrásaihoz – olvasható a The New York Times elemzésében.

Linkgyűjtemény a konkurenciához

A The Washington Post a közelmúltban hozott létre egy olyan politikai oldalt, amely kimondottan a versenytársakhoz vezető linkeket kínál az olvasóknak. Az NBC televízió a napokban alakítja át helyi tévécsatornáinak honlapját úgy, hogy azokról kényelmesen el lehessen érni a térségbeli lapok, rádiók oldalait, videó- és egyéb hírforrásokat.

A The New York Times is hamarosan alternatív oldallal fog előrukkolni, kimondottan azzal a szándékkal, hogy a hírolvasók onnan kiindulva jussanak el egyéb forrásokhoz, amelyek sok esetben az újság versenytársai. Ezek a kezdeményezések a „link újságírás” példái – mondta a kifejezést megalkotó Scott Karp, a Publish2 webes hírportál vezetője, aki szerint egy alapvetően új szemléletmódról van szó.

A Google is ebből él

A korábbi általános gyakorlat szerint a lapok és tévék a lehető legkevesebb linket szolgáltatták honlapjaikon a versenytársaikhoz. Az érvelés logikus volt: a felhasználókat saját oldalaikon akarták tartani, mivel a több saját oldal böngészése több hirdetést, nagyobb bevételeket jelent. Karp azonban rámutatott: a Google sikersztorija ennek az elavult megközelítésnek a kudarcát mutatja, hiszen a kereső éppen az internetezők más helyekre küldéséről szól.

A portál azonban olyan jól látja el ezt a feladatát, hogy az emberek újra meg újra visszatérnek oda. Az új politika jegyében készülő híroldalak éppen ebből kívánnak profitálni: linkek gyűjtőhelyeivé, kiindulóponttá kívánnak válni. Az amerikai média egyik legsikeresebb, leglátogatottabb hírportálja, a Drudge Report évek óta ilyen elven működik. Mint Jeff Jarvis, a New York-i Városi Egyetem professzora rámutatott: a terjedőben levő linkezési kultúra új szerkezetű hírvilágot hoz létre az interneten.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik