Üzleti tippek

Visszaesést hoz a válság az autópiacon is

További visszaesés várható a hazai autóeladásokban, amely leginkább a prémiumkategóriás autókat érintheti – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke az FN-nek. A BMW már bejelentette, hogy átmenetileg leállnak, a Toyota zuhanórepülésben, a Volvo leépítést tervez, az Audi azonban köszöni, jól van.

Átmenetileg szüneteltetik a motorgyártást a General Motors Powertrain – Magyarország Kft. szentgotthárdi gyárában – tudta meg a távirati iroda. A General Motors több európai gyárát leállítja, így a GM Powertrain is kénytelen visszafogni termelését, hiszen ha kevesebb autót gyártanak, a Szentgotthárdon készülő motorokra is csökken a kereslet – mondta Légrádi Edit, a gyár szóvivője.

Magyarország nem tudja függetleníteni magát a világpiac változásaitól – mondta el a FigyelőNetnek Gablini Gábor. Míg eddig Európában jellemzően stabil volt az új autók forgalma, csak egy-egy ország tért el ettől pozitív vagy negatív irányba, addig jelenleg az egész térségben a piac szűkülése indult meg.

Spanyolországban például 40 százalékkal esett vissza a forgalom. Csak azokban az országokban maradtak szinten az eladások, ahol a kormány támogatólag fellépett, mint Franciaországban, ahol pozitívan diszkriminálják az alacsony károsanyag-kibocsátású gépkocsik vásárlását.

Leállás a BMW-nél

A csökkenő európai forgalomhoz az autógyáraknak is alkalmazkodniuk kell, ezért mérsékelniük kell a kapacitásukat, hogy ne halmozzanak fel nagy árukészletet. Ehhez még hozzáadódik egy belső szerkezeti átalakulás is, amely mind az amerikai, mind az európai piacokon megfigyelhető. A prémiumkategóriás autók irányából ugyanis a vevők inkább a kis- és középkategória felé fordulnak. Ezt a folyamatot a gyártók pedig nem tudják elég gyorsan követni, és ezt is az autógyárak ideiglenes leállításával oldják meg.

Visszaesést hoz a válság az autópiacon is 1

Ebbe a képbe illeszkedik a BMW bejelentése is. A cég ugyanis a pénzügyi válság okozta értékesítési problémákra hivatkozva állítja le a termelését október utolsó hetében, az eladásokat pedig stabilabb területekre irányítja át. A cég tájékoztatása szerint az intézkedés 40 ezer BMW-t érint, amelyeket az amerikai piacra szántak: 20 ezret egyáltalán nem gyártanak le, 20 ezret pedig egyebek mellett Kínába, illetve Oroszországba szállítanak.

A BMW szóvivője szerint jelenleg az Egyesült Államok, Olaszország és Nagy-Britannia a leggyengébb piacuk, de egyelőre nincs szükség további elbocsátásokra a már bejelentett 8100 fős leépítésen kívül.

A német autógyárak is leállást terveznek

Hasonló intézkedésekre készül az Opel, a Daimler és a Ford is németországi gyáraiban. Opelből az év végéig 40 ezerrel kevesebbet fognak előállítani, közölte kedden a vállalat szóvivője az eladási nehézségekre utalva. A bochumi gyárban már a múlt hét óta állnak a gépek, az eisenachi üzemben a jövő héttől három hétre áll le a gyártás, a Kaiserslauternben és Rüsselsheimben lévő üzemek egyelőre még nem érzik a kereslet gyengülését. Szakszervezeti források szerint az Opel összes európai érdekeltségénél tervezik a leállást a rüsselsheimi gyár kivételével. A Ford németországi cégénél azt közölték, hogy visszafogják az összeszerelést, és 204 részmunkaidős dolgozót bocsátanak el a saarlouisi üzemből. A kölni üzemben egyelőre változatlan marad a gyártás.

A stuttgarti Daimlernél kedden azt mondták, hogy alacsony szinten akarják tartani az összeszerelést, a kiigazítás németországi gyártó egységeket, illetve az alabamai Tuscaloosa üzemet érinti, konkrét számokat azonban nem közöltek. A Volkswagenhez tartozó cseh Skodánál hétfőn jelentették be, hogy október végén egy hétre leállnak. Ez mintegy 13 ezerrel kevesebb új autót jelent. Korábban csak kétnapos szünetet terveztek, 2500 autó mínusszal. A Skoda ugyanakkor azt tervezi, hogy akárcsak a korábbi években, karácsonykor az idén is leáll két hétre, de ez a szünet ezúttal lehet hosszabb is.

Zuhanás a Toyotánál, leépítés a Volvónál

A Toyota üzemi eredménye a csökkenő kereslet miatt mintegy 40 százalékkal 1,3 billió jenre (9,4 milliárd euróra) eshet a folyó pénzügyi évben, és ezzel jelentősen elmarad a tervezett 1,6 billió jenes eredménytől, írta a Nikkei című gazdasági napilap. A világ első számú autóipari konszernje kénytelen lesz jelentős mértékben leszállítani bevételi prognózisát a március végéig tartó pénzügyi évre szólóan. Ennek a hírnek a hatására a Toyota jegyzése mintegy 12 százalékkal 3280 jenre csökkent a szerdai tokiói tőzsdei kereskedésben.

A globális kereslet visszaesése, a bizonytalan gazdasági környezet miatt a Ford tulajdonában lévő svéd Volvo autógyár több mint 13 százalékos létszámleépítésre kényszerül, közölték a cégnél szintén szerdán. A Volvo a “hirtelen romló piaci helyzettel” indokolta a 3300 fős létszámcsökkentést. Kétezer fizikai dolgozó és 700 irodai alkalmazott állását Svédországban szüntetik meg, 600 alkalmazottól külföldön válnak meg, és rajtuk kívül 700 szerződéses alkalmazottnak is felmondanak. A Volvo Cars júniusban már bejelentett egy létszámcsökkentést, azzal együtt 6 ezer fővel csökken a vállalat dolgozóinak száma. A Volvo létszáma januárban 24 500 fő volt.

Itthon is visszaesés várható

A márkakereskedők szövetségének elnöke szerint a nagy kérdés az, hogy meddig és milyen mélységekig tart a válság. Ha pár héten belül véget ér, akkor nem lesz jelentősebb hatása a hazai forgalomra, bár a hitelnyújtási feltételek szigorodása így is várható. Ha azonban elnyúlik és elmélyül, akkor lehetséges egy komolyabb visszaesés.

Mindent összevetve Gablini Gábor arra számít, hogy Magyarországon folytatódik a visszaesés, így a tavaly 170 ezer eladott új autóhoz képest idén várhatóan 160-165 ezret értékesítenek, jövőre pedig ez a szám 150 ezerre csökkenhet. Jóslata szerint a prémiumautók visszaesése nálunk várhatóan nem a legkisebb gépkocsik megerősödését hozza majd, hanem inkább a középkategóriáét, azokét járművekét, amelyek elég nagyok ahhoz, hogy családi autónak lehessen használni, de a munkába járásra is megfelel.

Az Audi nem érzékeli a hitelválságot

A győri Audi Motor Kft. megrendelői oldalról nem érzékeli a pénzügyi válság miatt kialakult keresletcsökkenést – mondta Lőre Péter kommunikációs vezető kedden. A győri vállalat az idén is közel 2 millió motort gyárt, mint tavaly, s több autót szerel össze, mint az elmúlt évben – közölte a kommunikációs vezető. A gyár korábbi közlése szerint az első félévben több mint 1,023 millió motort gyártott. Az első hat hónapban összesen több mint 32 ezer jármű hagyta el a gyártócsarnokot, félezerrel több, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A Győrött összeszerelt kocsik közül a TT Coupé volt a legtöbb, ezt követte a termelési mennyiség sorrendjében az A3 Cabriolet, majd a TT Roadster. Az Audinál cégszinten eddig még nem került szóba csökkentés, hiszen a cég igen jól szerepelt szeptemberben: a gyenge évkezdet után a kilencedik hónapban Európában 68 ezer új autót adtak el, 13,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az első kilenc hónapban 540 ezret, 1,1 százalékkal többet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik