Üzleti tippek

Kik segíthetnek?

Tanfolyamunk végére érünk. Útravalónak milyen tanácsot adhatunk még? Nos, hogy kik azok a szakemberek, akikhez ügyes-bajos gondjainkkal fordulhatunk. Mert ha valami, hát a kommunikáció az a terület, amelyen mindenkitől tanul az ember.

A kommunikációs szakértő
Vannak, akik kifejezetten erre a területre szakosodtak. Ha fáj a fogunk, fogorvoshoz megyünk, nem? Ha pedig kondiban akarunk maradni, hát felkeresünk egy edzőt…

A válságkezelési szakértő
Kimondottan problémamegoldással foglalkozik. Amiről nekünk sejtelmünk sincs, neki arra is van kész forgatókönyve. Ismeri a szakirodalmat – plusz a tapasztalat…

A médiaszakértő
Ha mindent nem is, de sokat tud a tévé, a rádió, a nyomtatott sajtó, az internet működéséről. És naprakészen tájékozott a pillanatnyi erőviszonyokban.

A pr-szakértő
A nyilvánosság működésének tudora. A mi szakmánkhoz nem ért ugyan, de sebaj: érvényes recepteket ismer.

A marketingszakértő
Tudja, hogyan lehet eladni az árut. Még a lehetetlent is megpróbálja: hja, ha profi, akkor ráadásul rutinos is…

A dizájner
Akár szögletes, akár kerek, akár kicsi, akár nagy, árunkat a lehető legjobban becsomagolja. Elvégre az sem mindig a legelőnyösebb, ha magunk vágjuk a hajunkat!

A beszédtanár
Kijavítani a hibáinkat: na, ez aztán végképp nem megy egyedül. Nagyon ajánljuk, hogy legalább egyszer „vizsgáltassuk ki” magunkat.

Az illemtanár
Róla mostanság meg szoktunk feledkezni, de valaha jobb körökben számítottak a szaktudására. Rendben, táncolni már nem feltétlenül érdemes megtanulnunk…

A jogász
Nélküle a mai világban már egy lépést se! Mindenképpen legyen a közelünkben, de legalább a telefonszáma a kezünk ügyében.

Végül maga az ügyfél
A lehető legjobb szakember. Lehet, nem képzett, de tud mindent. Ő a tükrünk. És, ha nem is szándékosan, de ő adja a legjobb ötleteket.

E záró fejezetben, Kedves Olvasó, még tartogatunk egy meglepetést. Járja végig A siker útját, és szerezze meg az Üzlet & Siker oklevelét arról, hogy tanfolyamunkat dicséretesen elvégezte. Az együtt töltött hónapokat pedig köszöni önnek

A siker útja

RAJT

(1. mező)

Tegyük fel, ön kutyát tenyészt. Szüksége van telephelyre, ahol a kutyusok nevelkednek, mindehhez megfelelő raktárra, irodára, kiegészítő helyiségekre, valamint megfelelő szállítóeszközre, hiszen nem csupán önt keresik fel üzletfelei, hanem bizony ön is jár piacra, bemutatókra.
Csakhogy válaszoljon tiszta szívéből: szereti ön egyáltalán a kutyákat? Vagy terméknek tekinti őket, másként szólva árunak, és ebből a bizniszből úgy-ahogy, de meg lehet élni?
Ha biznisz, ugorjon a 8. mezőre, a többivel felesleges bajmolódnia.
Ha szereti a munkáját, lépjen a 2. mezőre.

(2. mező)

Nézzen körül a saját munkahelyén, vagyis a kutyatelepen. Van-e rend és tisztaság? Van-e ázottkutya-szag? Mi a fontos önnek: hogy az állatok jól érezzék magukat, akár kicsit el is vadulhassanak, vagy az látszódjék, itt törődnek velük?
Ha csak a látszat fontos, lépjen előre az 5. mezőre.
Ha az a fontos, hogy a kutyák is boldogok legyenek, de a boldogság nem feltétlenül azt jelenti, hogy mindent szabad, akkor lépjen a 3. mezőre.

(3. mező)

Egy dolog a sok kutyus, de az esetleges vevő mégiscsak önnel tárgyal… Önnek viszont sok dolga van a telepen: etet, takarít, néha játszik is a kölykökkel. Szóval mikor fogad látogatókat: adott időben? Vagy önhöz bárki bármikor betoppanhat? Mos ön kezet, ha kijön a kutyáitól? És átveszi a munkaruháját, ha leül tárgyalni?
Ha az ön ajtaja mindig mindenki előtt nyitva áll, lépjen vissza a 2. mezőre, és gondolja át a dolgot még egyszer.
Ha az ön boltjának „nyitvatartási” ideje van, lépjen a 4. mezőre.

(4. mező)

Ön aztán tudja, hogy a kutyái „magukért beszélnek”! Talán nincs is szüksége arra, hogy ajánlgassa tenyészetét. Összeállított persze egy remek tájékoztatófüzetkét, abban minden említésre méltó benne foglaltatik. Számít egyáltalán valamit az ön rábeszélőkéje?
Ha most vállat vont, kezdje elölről A siker útja című társasjátékot. Lépjen a RAJT mezőre.
Ha nem, bátorkodjék az 5. mezőre fáradni.

(5. mező)

Van önnek egy előre összeállított „idegenvezetői” szövege, tíz-tizenöt perc az egész, miközben végigsétálnak a kutyafarmon, elmond ügyfeleinek mindent, amit tudni érdemes. Hagyja-e, hogy az érdeklődők közbekérdezzenek? Vagy inkább leinti őket, hogy a kérdéseket lesz alkalmuk föltenni, ha leülnek egy kis frissítőre az irodában?
Ha az „idegenvezetés” átalakulhat beszélgetéssé, lépjen a 6. mezőre.
De ha nem, ön egyszer kimarad. Addig gondolja át a válaszát.

(6. mező)

A potenciális vevő kérdéseket tesz fel önnek, ön pedig, ugyebár, válaszol. Ez idáig rendben is lenne. De mert ön szereti a kutyáit (ld. 1. mező!), ön is tesz fel kérdéseket, ugye? Hogy például milyen környezetbe kerül az állat, mert hiszen akárkinek nem adja oda…
Ha nincsenek kérdései a vevőjéhez, lépjen vissza az 1. mezőre, és válaszoljon őszintén!
Ha azonban van öt tuti kérdése, amelyeket akkor is feltesz, ha minden szakad, lépjen a 7. mezőre.

(7. mező)

Búcsúzik öntől a vevő, hóna alatt egy kutyussal. Ön máris a pénztárkönyvhöz fordul, és bejegyzi a bevételt? Netán könnyeit törölgetve elfordul, hogy meg kellett válnia attól az aranyos kölyöktől…
Ha ön tud uralkodni az érzelmein, és a kapuig kísérve a vevőt, megkéri, hogy forduljon önhöz bizalommal bármilyen problémájával, lépjen a 8. mezőre.
Ha nem, lépjen vissza az 5. mezőre, hogy legyen ideje megacélozni az idegeit.

(8. mező)

Havonta egyszer piacozni megy. Felüti a sátrát, a kocsiból kiemeli a ketreceket, és türelmesen várakozik, hátha valaki betéved önhöz. Van-e legalább egy cégére, amelyet kitesz a bejárathoz? Talált-e ki valami vevőcsalogatót? Rendez-e óránként háromperces bemutatót?
Ha mindezt felesleges vacakolásnak tekinti, akkor térjen vissza az 5. mezőre, és rövidítse le az „idegenvezetői” szövegét hárompercesre.
Ha többet is kifundált, mint amire rákérdeztünk, lépjen a 9. mezőre!

(9. mező)

Az ön kutyafarmján járvány ütötte fel a fejét. Azonnal kihívta az állatorvost, aki mindent megtett, amit csak kellett, ön most egyedül ül az irodájában, és imádkozik. Biztos abban, hogy helyesen cselekszik? Nem kellene például legalább az utolsó vevőit figyelmeztetnie, vigyék állatorvoshoz ők is a kutyájukat, nehogy gond legyen?
Ha most éppen nekik telefonál, az is egy lehetőség. De azért egyszer maradjon ki.
Ha most elővette a válságkezelési kézikönyvét, lépjen egyet előre.

CÉL

Ön, Kedves Olvasó, célba ért! Elvégezte hát az Üzlet & Siker kommunikációs tanfolyamát. Ha egy esztendő alatt a leckék jobb alsó sarkában talált tíz csücsökből összegyűjtött legalább hatot, és azokat névvel, címmel beküldi szerkesztőségünkbe (Üzlet & Siker – 1037 Budapest, Montevideo u. 9.), mi elküldjük önnek a nevére kiállított díszoklevelet.
Addig is sok sikert kívánunk!

Az Üzlet & Siker szerkesztősége

Ajánlott videó

Olvasói sztorik