Üzleti tippek

Médiás vezetők

Alapvetően szabad kezük van a médiás topmenedzsereknek a cégautójuk kiválasztásában, igaz, van olyan vállalat, ahol egyáltalán nincs szolgálati autó, máshol hirdetésekkel fizetnek a gépkocsikért.

Audiból számíthatnánk a legtöbbre, ha hirtelen ötlettől vezérelve autós találkozóra invitálnánk a cikkünkben szereplő médiaszakembereket. Más kérdés, hogy a többség egy ilyen lehetőségtől nem jönne lázba. A Maximize médiaügynökség, a Ringier Kiadó és a Viasat Hungária első emberén kívül mások vélhetően nem várnának minket fagyoskodva a megbeszélt helyen, rajtuk kívül ugyanis a többi megkeresett médiás vezető nem autómániás. A többség mindenfajta érzelem nélkül, egyszerű használati tárgyként tekint az autójára.

Ügyféltől függ

Ahány ház, annyi szokás. Ezzel a közhellyel lehetne összefoglalni a médiavállalatok cégautóval kapcsolatos gyakorlatát. Többé-kevésbé minden megkeresett társaságnál más logika szerint választják ki a kocsikat. A média- és reklámügynökségekre mindenesetre általában jellemző, hogy ha van autós ügyfelük, akkor igyekeznek annak a kínálatából vásárolni.

A Mediaedge:ciára ez jelen pillanatban igaz is, meg nem is. Az autós cégek közül ugyanis a Mercedes az ügyfelük, ám Simon Zsolt ügyvezető elmondása szerint nem engedhetnék meg maguknak, hogy ebből a márkából álljon a komplett flottájuk. A Mediaedge-nél jelen pillanatban a nyolc igazgatónak jár cégautó, méghozzá Toyota. Ennek oka, hogy a japán márka hosszú éveken át az ügyfelük volt. Simon Zsolt magának is a Toyota csoport kínálatából választott, egy Lexus RX300-ast használ. „Lassan ötéves, úgyhogy ideje lenne lecserélni, de ha lenne egy új autós ügyfelünk, akkor akár az egész flottát megújítanánk” – üzen a vezérképviseletnél dolgozó olvasóinknak a Mediaedge:cia ügyvezetője. A korábbi toyotás megállapodás értelmében egy adott értékhatáron belül szabad keze volt a médiaügynökség igazgatóinak. Eldönthették például, hogy egy jól felszerelt Corollát, vagy egy fapados Avensist akarnak inkább.

A Maximize speciális helyzetben van a médiaügynökségek között, ugyanis a WPP csoport mellett 49 százalékos tulajdonrésze van a cégben Kerti Attila ügyvezetőnek is. „Egy cégautónak olyan adóvonzata lenne, hogy az én esetemben nem érné meg, azonkívül nem szeretném, ha bármilyen policy beleszólna abba, hogy mit vezetek és az mennyit fogyaszthat” – ecseteli a sajátos szempontjait a bevallottan autómániás Kerti Attila. Az ügynökségi vezetőnek ennek megfelelően két saját tulajdonú autója van, a hétköznapokban egy Infinity FX45-öst használ, a „szerelme” pedig egy 1973-as gyártású Buick Riviera.
A Maximize-nál a többi kollégára vonatkozóan az a gyakorlat, hogy igazgatói szinttől jár a cégautó, azonban ha az illető nem tart rá igényt, akkor beépítik az egyéb pénz- és természetbeni juttatásai közé. Márka terén – autós ügyfél híján – nincs megkötés. „Csak az a kérés, hogy olyan legyen, amelybe a kollégák is beleférnek, ha éppen ügyfélhez mennek, tehát kabrió kizárva” – teszi hozzá a Maximize ügyvezetője.

A McCann Ericksonnál ügyfelükhöz, a General Motorshoz (GM) kötődnek a cégautók terén. Abban, hogy ki kap gépkocsit, az korábban egyedi elbíráláson múlt a reklámügynökségnél. „Mostanában gondolkodunk ennek az egységesítésén” – mondja Záprel Zsolt ügyvezető, aki saját autónak egy Saab 9-3-ast választott a GM kínálatából, a munkatársak pedig az Opel valamelyik típusával járnak.

Német tévék

A televíziók esetén már nem csak vezetői privilégium a céges gépkocsi, hiszen a stáboknak is szükségük van autóra. A TV2-nél a vállalati gépkocsipark 30-40 százalékát a stábautók teszik ki, igaz, ezek „kulcsos autók”, tehát privát utakra nem használhatók. „Nincs policy arra, hogy milyen autómárkákat vásárolunk” – említi Szilágyi Miklós, a TV2 gazdasági igazgatója. A televízió beszerzési ciklusokban újítja meg az autóparkját. Ezeknél igyekeznek valamelyik vezérképviseletnél előnyös ajánlatot elérni, így ilyenkor több gépjárművet is vásárolnak egy helyről. Korábban egy ilyen megállapodás keretében a Porsche Hungariától szereztek be autókat: az igazgatóknak Audit, a középvezetőknek VW Passatot. „A vezetőknek választási szabadságuk volt az extra felszerelés elemeit illetően” – teszi hozzá Szilágyi Miklós. A TV2 vezérigazgatója, Várdy Zoltán egy Audi A6-ost használ, ami mellett saját elmondása szerint azért döntött, mert korábban már használta ezt a típust és elégedett volt vele.

A konkurens RTL Klubnak szintén a Porsche Hungariával van szerződése. Az ottani vezérigazgató, Dirk Gerkens viszont nem ennek a vezérképviseletnek a kínálatából választott, hanem egy S osztályú Mercedest használ. A cikkünkben szereplő topmenedzserek közül ezzel ő az egyedüli, aki kifejezetten luxuskategóriás autóval jár.

Reklámért autó

A legrövidebb céges car policyje a Viasatnak van. „Senki nem kap cégautót, még én sem” – vázolja fel a gyakorlatukat Kocsis Attila, a Viasat Hungária Zrt. vezérigazgatója. A viasatos vezető saját kocsiként egy Toyota Land Cruisert használ. „Praktikus, hatalmas beltere van, nyolcszemélyes, ennek ellenére nagyon kényelmes és még autópályán sem hal meg” – sorolja a kiválasztási szempontjait Kocsis Attila.
Ötös BMW-vel jár Vaszily Miklós, az Index.hu Zrt. első embere. Az internetes vállalatnál a felső vezetés tagjai kapnak autót, igaz, ezek kiválasztásában meglehetősen praktikusan gondolkodnak. „A típust jellemzően az befolyásolja, hogy lehetséges-e hirdetéssel kompenzálni a beszerzést” – mondja Vaszily Miklós, aki az általa használt BMW-nél is ezt az elvet követte.

Kötelező választás

A lapunkat is kiadó Sanoma Budapest Zrt.-nél a nagyobb cégekhez hasonlóan külön, írott gépkocsi-használati előírás van. A sanomás szabályzat szerint a főszerkesztők, osztályvezetők és igazgatók mellett azok is jogosultak céges autó használatára, akik üzleti célból legalább évi 15 ezer kilométert vezetnek. A Sanománál a gépkocsi típusát illetően lényegében nincs megkötés, bizonyos összeghatárokon belül mindegyik jogosult önállóan választhat autót. Az előírás szerint a benzines kocsikat 120 ezer, a dízeleket 150 ezer kilométer, vagy öt év után kell lecserélni. Olyan apró érdekességek is találhatók a részletes szabályzatban, mint például az, hogy az ablakmosó folyadékot a használónak kell utántöltenie. Kiégett izzó, csíkozó ablaktörlő esetén viszont már az üzemeltetési osztálynál lehet kopogtatni a problémával.

Szabó György, a Sanoma Budapest vezérigazgatója egy négykerék-meghajtású dízel Audi A6-ost használ. „A gépkocsi kiválasztásánál szerintem fontos, hogy az autó legyen adekvát a használója személyiségéhez. Valamint a gépkocsi típusának is meg kell felelni bizonyos elvárásoknak, a vezető pozíciókhoz tartozik ugyanis egy típuskör, szinte »kötelező« ezek közül választani” – sorolja a szempontjait Szabó György, aki ezen túlmenően az autó kényelme, praktikussága, megjelenése miatt döntött újra az A6-os mellett, hiszen korábban is ezt a márkát használta.

Lojális szempont

Mihók Attila, a Ringier Kiadó Kft. ügyvezetője szintén az Audi A6-os mellett tette le a voksát, igaz, ő a magasabb építésű Allroad Quattro változatra esküszik. Várdy Zoltánhoz és Szabó Györgyhöz hasonlóan ő is márkahű. „Még a Ringier szerb leányvállalatánál kezdtem használni ezt a modellt lassan négy éve, s a napokban rendeltük meg egy újat, ami ugyanilyen lesz, igaz, közben volt egy modellfrissítés” – említi Mihók Attila, aki autómániás topmenedzserként a biztonságos és gyors gépkocsikat kedveli.

A Ringier mindenkori ügyvezetője a svájci tulajdonossal egyeztet a saját céges autója tekintetében, amiben teljes mértékben egyedi elbírálás érvényes. Szolgálati kocsi az igazgatóknak és a főszerkesztőknek jár, bár kivételt erősítő szabályként van olyan főszerkesztő, akinek nincs cégautója. A gépkocsihasználók körét egyébként éppen bővítik a Ringier-nél, így jövőre az igazgatóknál alacsonyabb beosztású alkalmazottak közül is lesznek olyanok, akik autóhoz juthatnak. „Az azonos szinten lévő vezetők minden esetben azonos elbírálás alá esnek. Vagy mindannyian kapnak kocsit, vagy egyikük sem” – határoz meg egy alapvető szabályt Mihók Attila, aki hozzáteszi, hogy az autók értékében ugyanakkor jelentős különbségek vannak. Ez ugyanis függ az adott szervezeti egység, illetve kiadvány méretétől, stratégiai fontosságától, valamint a vezető által a cégnél eltöltött időtől, azaz a lojalitástól is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik