Üzleti tippek

Négyszáz millió felett a pekingi olimpia reklámköltése

Becslések szerint csak televízióreklámokra több mint négyszáz millió dollárt költenek a hirdetők az ötkarikás játékok idején. Az előrejelzés szerint Kína a második legnagyobb reklámpiaccá nőheti ki magát 2010-re, írja a Mediaguardian.

A pekingi olimpia kulcsszerepet játszik a kínai reklámköltések növekedésében. Az elmúlt időszakban évente mintegy 22 százalékkal emelkedett a reklámokra szánt összeg értéke, így 2008-ra már eléri a 35 milliárd dollárt. A WPP médiavásárlási részlege, a Group M. által készített prognózis szerint a reklámköltések motorja Kínában a jövőben a tévé és az internet lesz.

A növekedés a következő években sem fog jelentősen visszaesni. 2009-re 19,5 százalékos emelkedést prognosztizál a jelentés. Így jövőre Kína 42 milliárd dollárral megelőzheti Japánt,s a világ második legnagyobb reklámköltőjévé válhat.

Visszafogott költekezés

Az olimpiai eseményeket sugárzó kínai állami tévécsatorna, a CCTV a Group M. szerint legalább 400 millió dollárt zsebelhet be a hirdetésekből. A nyitó ceremóniát több mint 920 millió kínai követte nyomon a képernyőn. A társaság egyik elemzője szerint a tavalyi esztendőben a hirdetők „visszafogottak” voltak, de ennek hátterében az idei olimpia állt, amelyre nagyobb összeget szántak a reklámozók.

A viszonylag mértéktartó költéssel Európa két legnagyobb reklámköltőjét a brit, valamint a német piacot Kína már megelőzte. Világviszonylatban a reklámköltés idén mintegy 5,8 százalékkal emelkedik, amelyből Kína 23 százalékot tudhat magáénak. A jövő esztendőben az előrejelzés szerint már 30 százalékos lesz az ázsiai ország részesedése.

Dinamikusan növekvő internethasználat

Ugyan Kínában a legnagyobb a világon az internethasználat, a reklámköltésből ez a csatorna még nemigen veszi ki a részét. Idén a teljes költés 7,3 százaléka esik a világhálóra (Nagy-Britanniában 20 százalék feletti az internet részesedése), s jövőre sem haladja meg a 8-9 százalékot. Ennek ellenére az elemzés készítői bizakodók.

„Tavaly június óta 90 millióval nőtt az internetet használók száma, elérve a 250 milliót. Ez éves szinten 55 százalékos emelkedést jelent” – mondta az egyik szakértő. A kutatás arra is kitért, hogy a világhálós hirdetésekből oroszlánrész jut az online szerencsejátékokra. Tavaly mintegy 120 millió felhasználó játszott valamilyen internetes szerencsejátékot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik