Üzleti tippek

Kevesebb újságot vesznek a németek

Kereken félmillióval csökkent az eladott német újságok példányszáma az elmúlt esztendő hasonló időszakához képest.

A legfrissebb felmérések szerint 2008 második negyedévében 25,95 millió német újság kelt el, azaz 500 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban. Ugyanebben az időszakban visszaesett az előfizetések száma is, az egyetlen vigasz csupán, hogy valamivel csekélyebb mértékben, pontosan 249 ezerrel.

Mivel 2001 második negyedévében Németországban még 30,23 millió újságot adtak el, a trend egyértelmű, s fokozatos csökkenést jelez. Idén 4,28 millióval kevesebb újság fogyott az országban, mint hét évvel ezelőtt. Az adatokból kitűnt: a példányszámcsökkenés inkább a helyi, illetve regionális újságokat sújtotta, s kisebb mértékben az országos napilapokat.

A bulvár is csökken

Ez utóbbiak listáját egyébként az ország valamennyi tartományában megjelenő bulvárújság, a Bild vezeti 3,4 milliós példányszámmal, ami az egy évvel korábbi, hasonló adathoz képest 2,8 százalékos mínuszt jelent. Az igazán tekintélyes – s európai hírű – lapok sorában immár tetemes előnnyel a liberális Süddeutsche Zeitung áll az első helyen, 448 ezer példánnyal. A második hely a konzervatív Frankfurter Allgemeine Zeitungé, 366 ezres példányszámmal, a harmadik pedig az ugyancsak konzervatív Die Welté, 280 ezer példánnyal. Az üzleti napilapok versengésében a Handelsblatt több mint 40 ezer példánnyal előzi meg a Financial Times Deutschlandot, az előbbi példányszáma 145 ezer, míg az utóbbié 101 ezer.

A hetilapok rangsorában változatlanul a Der Spiegel áll az első helyen, 1,02 milliós példányszámmal. A Spiegelt a Stern követi 987 ezer példánnyal, míg a harmadik helyre a Focus jött fel, elérve a 752 ezres példányszámot. A két előbbi ugyanakkor csekély mértékben “visszaesett” az egy évvel korábbi helyzethez képest.

Az internet a mumus

Az adatokat publikáló német lapkiadók szövetsége egyelőre adós maradt a magyarázattal, az internet mind erőteljesebb konkurenciáját ugyanakkor senki nem vitatja. Erre utal az a törekvés is, amely szinte valamennyi lapot jellemez, s amelynek keretében az online a stratégiai irány. A legtöbb újság mind olvasói, mind üzleti szempontból is egyre erőteljesebben koncentrál az internetes kiadásra, de azért a hagyományos megjelenés területén sem adja fel a reményt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik