Üzleti tippek

Megszabadul a Mol az OMV-től?

Ha az osztrák OMV olaj- és gáztársaság felvásárolná a Molt, az komolyan korlátozná a piaci versenyt, és magasabb árakhoz vezetne, állapítja meg az Európai Bizottság egyelőre bizalmas dokumentumában, amelyről a Reuters hírügynökség közölt részleteket. Az OMV Zágrábban vehet revánsot.

A két cég kölcsönösen egymás legfontosabb “fékentartója” a térségben, az összeolvadással ez megszűnne, olvasható az uniós versenyügyi szakértők 134 oldalas jelentésében.

“Aggasztó indiszkréció”

Az OMV szerint ebben a szakaszban az indiszkréció “aggasztó”. Az OMV egyik szóvivője – akit az APA idézett – úgy nyilatkozott: “nézetük szerint most az EU versenyhivatalát kell porondra szólítani, mert a bizalmi szabályok betartása fontos az egész folyamat egyensúlya szempontjából”. Mint mondta, nem tudni, ki rejtőzhet a bizalmi szabályok megszegése mögött, de “a Mol vezetése a múltban sem éppen a finom pengeváltással tüntette ki magát az OMV-vel folyó vitában”.

Aggodalomra okot adónak nevezte a szóvivő azt a tényt, hogy “nyilvánvalóan egy részes fél szegte meg a bizalmi szabályokat” és ezzel azt mutatja, hogy “egy alapos és nyugodtan folyó versenyjogi vizsgálat neki egyáltalán nem érdeke”. A Mol jelezte, a vizsgálat lezárultáig nem kíván nyilatkozatokat tenni az ügyben.

Jonathan Todd, az uniós versenyügyi főigazgatóság szóvivője közölte: a Bizottság soha nem kommentál folyamatban levő összefonódási vizsgálatot. Az OMV várhatóan ellenvéleményében igyekszik majd meggyőzni a bizottságot, illetve javaslatokat tenni a bizottság által jelzett problémák orvoslására, írja a Reuters.

Az esetleges egyesülés révén az OMV, amelyé a schwechati finomító, megszerezné a Mol százhalombattai finomítóját, illetve a pozsonyi Slovnaft finomítót is. Mivel mindhárom finomító képes kerozinnal ellátni a bécsi repülőteret, egyetlen tulajdonos esetén megszűnne közöttük a verseny, a bizottsági dokumentum szerint. Ez a bírálat fölveti annak lehetőségét, hogy az OMV-nek adott esetben meg kellene válnia az egyik finomítótól, hogy az üzletet Brüsszel jóváhagyja, jegyzi meg a hírügynökség.

Versenyjogi aggályok

Az unió ellenvetésében az egyes termékeket és az egyes országokat érintően részletesen értékeli a helyzetet. Ezek szerint az OMV által javasolt egyesülés következtében Ausztriában, Magyarországon és Szlovákiában korlátozottá válna a verseny a benzin, a dízelolaj, a fűtőolaj és a kerozin piacán. A versennyel kapcsolatban komoly gondok merülnének fel a magyar és a szlovák aszfaltpiacon, és a benzin valamint a dízelolaj magyarországi, szlovákiai és romániai forgalmazásakor, állítja a bizottság.

A bizottsági dokumentum csak egy ízben említi a földgázpiacot, állítja a Reuters. Az OMV arra kérte a bizottságot, hogy a piacot egészében tekintse át, a német-dán határtól és a Benelux-térségtől a Fekete-tengerig terjedően, az OMV szerint ugyanis az egész Európára kiterjedő termelés korlátot szab az OMV és a Mol áremelésének.

A bizottság elvetette ezt az érvet, mondván, hogy Európában 10 százalékos árkülönbségek vannak. Ezért a bizottság nemzeti piacokra bontva végezte el vizsgálatát. A bizottság szerint “ez az árkülönbség nemcsak az európai méretű piac hiányát bizonyítja”, szemben az OMV állításával, hanem a nyugat-európai termelők közép-európai piacok iránti érdeklődésnek hiányát is.

A bizottság elemezve a két cég versenyhelyzetét, a Mol érvelését fogadja el, amely szerint a két társaság csaknem egymás tükörképe.A két olajtársaság tavaly óta, azóta vitázik egymással, hogy az OMV nyilvánosságra hozta vételi szándékát. Az OMV – mint a Reuters írja – azért szeretné egyesíteni erejét a Mol-lal, hogy ellenálljon az orosz és a nyugat-európai olajmultik nyomásának. A Mol szerint viszont az üzlet rontaná a részvényesek tulajdonának értékét.

Fölvásárlással fejlődnének

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója korábban az kifejtette, hogy a vállalat álláspontja szerint az OMV megkeresése komoly versenyjogi aggályokat kelt: nem szolgálja a fogyasztók érdekeit, ráadásul korlátozza a régióban lévő versenyt, mintsem egy hatékonyabb piac kialakítását elősegítené.

Mosonyi György vezérigazgató hangsúlyozta: az OMV négy éve javasolja a két cég fúzióját, amelyre a Mol többször is úgy reagált, hogy rossz ötletnek tartja. Magyarország több együttműködést is javasolt harmadik országban, de az osztrákok csak az egyesülésről szerettek volna tárgyalni. Az OMV kényelmes helyzetben van hazájában, és a vezetői úgy gondolták, hogy az egyetlen kelet-európai konkurens felvásárlása a legjobb mód a fejlődésre – tette hozzá.

revánsot vesz az omv zágrábban?

Az osztrák OMV olaj- és gázipari vállalat csütörtökön tudatta, hogy “érdeklődik” a horvát INA olajtársaság iránt: ha az egymilliárd eurós csomagot nem sikerül teljesen részvénycserével megoldani, illetve, ha a Mol a többi részvényesnek is kénytelen ajánlatot tenni, akkor erre aligha lesz pénze. Ha mégis, a saját részvényének az ára zuhan olyan alacsonyra, hogy könnyű préda lehet az OMV számára – írja az osztrák Wirtschaftsblatt.

Lehetséges, hogy a helyzet megoldása az lesz, hogy az OMV megveszi az INA-t, és a továbbiakban békén hagyja a Molt – véli a lap.

Horvát sajtóértesülések szerint az osztrák OMV olaj- és gázipari vállalat 26 százalékot akar vásárolni a horvát INA olajtársaságból. Az OMV erről levélben tájékoztatta a horvát kormányt, vélik tudni Zágrábban. A horvát kormány szóvivője csütörtökön megerősítette, hogy levelet kaptak az OMV-tól, de annak tartalmáról nem nyilatkozott. E fejlemények miatt az INA részvénye drágult csütörtökön.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik