Üzleti tippek

Jól fizetnek az online szerepjátékok

Akár ezer dollárt is kereshetnek a sokszereplős online játékok felhasználói egy-egy jól felszerelt, erős karakter értékesítésével. Az évente 1,5 milliárdos piac felkeltette a fejlesztők érdeklődését is, az ingyenes online játékok gyártói már a kiegészítők értékesítésére építik üzleti modelljüket.

Becslések szerint a múlt évben több mint másfél milliárd dollárt költöttek az online szerepjátékok felhasználói arra, hogy virtuális karaktereiknek új képességeket, eszközöket vagy akár ruhákat vásároljanak. A World of Warcraft (WOW) nevű játékkal fémjelzett sokszereplős internetes játékok (Massively Multiplayer Online Game, MMOG) amellett, hogy milliók számára jelentenek a szórakozást, sok ezer felhasználó megélhetéséhez is hozzájárulnak. Bár első hallásra talán kicsit furcsának tűnik, de rengetegen hajlandók fizetni azért, hogy gyorsabban jussanak feljebb a virtuális világok hierarchiájában.

Sokan élnek abból, hogy a játékban szereplő karaktereket fejlesztik, és a megszerzett képességeket vagy akár az egész virtuális figurát értékesítik, de vannak olyanok is, akik a virtuális világ aranyát gyűjtik és adják tovább valódi pénzért. Átlagosnak mondható karakterek eladásából akár 200–700 dollár közötti összeg is befolyhat, de a WOW-ban például vannak olyan szintek, amelyeken egy-egy jól felszerelt, erős karakter akár ezer dollárt is érhet, míg ezer virtuális arany ára 54 valódi dollárba kerül.

Jelenleg a World of Warcraft uralja az MMOG-piacot, a játék hivatalos oldala szerint világszerte több mint 11 millió előfizető szán havonta 15 dollárt arra, hogy részese legyen a Blizzard Entertainment által megalkotott virtuális valóságnak. A játék fejlesztője, a Blizzard Entertainment egyébként ellenzi a karakterek, képességek, virtuális aranyak kereskedelmét. Nemcsak azért, mert ez véleményük szerint illegális, de a magatartás alkalmas arra is, hogy kárt okozzon a játék saját, belső gazdaságában.

HirdetésEk értéke

A játékokban elhelyezett hirdetések értéke

Forrás: eMarketer
(Egyesült Államok, millió dollár)

2007 295
2008* 403
2009* 511
2010* 589
2011* 625
2012* 650
* Előrejelzés.

Jelenleg ugyan az előfizetés a meghatározó üzleti modell a sokszereplős online játékok világában, azonban Ázsiából már elindult hódító útjára egy új konstrukció, amely az elemzők szerint gyökeres változást hoz ezen a területen. Az új modell keretében magához a játékhoz ingyen juthatnak hozzá a felhasználók, a fejlesztő cég bevételei az online felületeken elhelyezett hirdetésekből és főleg a számos kiegészítőből származik, amelyet a karakterek fejlesztésére használhatnak a játékosok.

Az „újhullámos” játékok egyik tipikus képviselője a MapleStory, amelyet a dél-koreai Nexon fejlesztett ki. Bár ugyanazt a kategóriát képviseli, mint a WOW, ez azonban egy napfényes fantáziavilágot mutat be, és a világszerte már 83 milliós rajongótábora órákat tölthet online személyiségek fejlesztésével és nagymennyiségű Nexon pénz elköltésével, amit a legújabb virtuális divat követésére fordíthatnak. A MapleStory világában előre feltöltött hitelkártyákkal lehet vásárolni, amelyeket kiskereskedelmi üzletláncokban szerezhetnek be a játékosok.

A Nexon ugyan hirdetéseket is elhelyez a játék webes felületein, de az igazán nagy bevétel a kiegészítők értékesítéséből származik, egyedül az USA-ban havonta 1,5 millió dollár.
Persze a Nexon játékai képi megjelenítésben nem versenyezhetnek a nagyok, mint például az Electronic Arts (EA) vagy a WOW-ot fejlesztő Blizzard termékeivel. Ugyanakkor van már olyan szereplője is az ingyenes online játékok piacának, amely a minőségben is versenyezni próbál velük az ötszáz ingyenes játékot kínáló WildTangent révén.

A cég üzleti modellje bár eltér a Nexonétól, hasonlóképpen egyedi. Két módon tesz szert bevételre, egyrészt hirdetéseket ad el a felületén, másrészt lehetőségeket kínál a játékosoknak, hogy megszabaduljanak a reklámoktól, 20 dollárért.

A Nexon és a WildTangent sikerére felfigyeltek a játékipar nagyjai is, és igyekeznek reagálni. Az EA már aktív az ázsiai ingyenes online játék piacon, és arra készülnek, hogy a nyáron az USA-ban is piacra dobják egyik sikertermékük, a Battlefield Heroes ingyenes változatát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik