Üzleti tippek

Magyarok tanítják tájékozódni a világot

Tömörítéssel lepték meg a világcégeket, na és azzal, hogy sokkal ésszerűbben használhatók navigációs szoftvereik, mint a versenytársakéi. Az újdonság ereje pénzben is mérhető volt, egy év alatt megötszörözték árbevételüket. Hogyan lehet 2-3 év alatt hatalmasat robbantani a piacon, bekerülni a nagyok közé, s meg is őrizni a pozíciót – ennek titkát osztotta meg a FigyelőNet olvasóival Fazakas András, a Nav N Go operatív igazgatója, az Üzlet&Siker tavalyi fődíjasa.

A telekommunikációs piacot hihetetlen nagyságú tőkék, koncentrált fejlesztési műhelyek mozgatják, adják meg az irányokat. Hogyan lehet „pályán kívülről” labdába rúgnia egy frissen alapított magyar cégnek, s nagyon hamar az „év gólját bevarrnia”?

Több tényező együttesen hozta az eredményeket. Amikor 2004 végén a tulajdonosok megalapították a céget, lényegében egy célt tűztek ki a Nav N Go számára, hogy a piacon lévőknél egy használhatóbb GPS-navigációs rendszert alkossunk meg.

Nem volt elhanyagolható szempont az sem, hogy Kelet-Közép-Európa „nem volt digitálisan feltérképezve”, a GPS-navigáció szempontjából se Magyarország, se a környező országok nem léteztek.

Fazakas András: 2006-ban

Fazakas András: 2006-ban “robbantottunk” a piacon

De az igazi dobás mégis az volt, amikor lényegében egy évnyi fejlesztő munkát követően, 2006 tavaszán a hannoveri CEBIT-en bemutattuk az iGO My Way 2006-ot, ami abban volt forradalmian új, hogy 1 gigabyte-nyi memóriahelyre tömörítettük Európa térképét. Ez a konkurenciának 3-4 gigán fért el annak idején, ráadásul mondjuk Madridból Frankfurtba lehet hogy csak úgy lehetett „eljutni”, hogy közben memóriakártyát kellett cserélni a készülékben.

Gyorsan „kapcsoltak” a GPS-készülékgyártók?

Azonnal ráharaptak. A CEBIT második napján a piacon meghatározó ázsiai gyártók „már egymás sarkát taposták”, miután megtudták, hogy 2-3 gigabyte-ot „spórolhatnak” a szoftverünkkel. Tudni kell, hogy a készülék- és rendszergyártók a 10-20 centes megtakarításokra is rögtön rámozdulnak, ebben az esetben viszont 10-20 dollárt spórolhattak, ráadásul egy korszerűbb termékkel. Úgy jöttünk haza a 2006-os CEBIT-ről, hogy 60-70 előzetes szerződést írtunk alá. Ekkor „ült föl a gyorsvonatra” a Nav N Go.

Az adatok tömörítése tehát kulcsmozzanatnak tekinthető, de milyen pluszt tudtak még felmutatni a konkurenciával szemben, egyáltalán kik valójában a vetélytársaik?

Néhány szám

Az induláskor 10 főt foglalkoztató Nav N Go-nál jelenleg 250-en dolgoznak, de a létszám az év végére várhatóan 300-350 főre is növekedhet. Míg 2005-ben kicsivel több, mint 100 millió forintos árbevételt ért el a frissen piacra lépett cég, addig 2006-ban 1,86 milliárd, tavaly 10 (!) milliárd forint értékben értékesítették termékeiket, idei forgalmukat pedig 20 milliárd forintra várják.

Igazából két céget említhetek, de a Garmin és a TomTom annyiban különböznek, hogy hardver- és szoftvergyártók is egyben. Az viszont már bizton állítható, hogy a maximum 10 éves iparágban a 3-4 éves múltra visszatekintő Nav N Go sikerét hűen tükrözi, hogy olyan készülékgyártók használják a szoftvereinket mint a Sony, a Hewlett-Packard, az Asus, vagy a Clarion, hogy csak néhányat említsek. Megbízható adatok hiányában azt gondoljuk hogy a navigációs piac szereplőinek élvonalába tartozhatunk.

Hogy miben vagyunk esetleg versenyképesebbek, jobbak? Nos, nyílván nagyon fontos szempont, hogy például az általunk használt térképek mennyire pontosak, valósághűek, mennyire könnyű vagy bonyolult értelmezni őket.

De – megítélésem szerint -, legalább ennyire, ha nem még fontosabb az a szempont, amit az alapításkor tűztek ki célul a cégnek, a már említett felhasználóbarát, logikus kezelhetőség, a felhasználói élmény megadása a fogyasztónak. Ezt tapasztalhatták meg az iGO My way 2006 használói, ezt szolgálja az itthon most debütáló Nav N Go iGO 8 háromdimenziós szoftver is.

A GPS-navigáció további fejlődését sokan látják a mobiltelefonéval egybekapcsolódva. Ez lesz az út?

Minden mindennel összefügg, s ha van már egy olyan szolgáltatás, ami jószerivel mindenkinek elérhető – az ellátottság már nálunk is meghaladja a népességszámot – akkor logikus elképzelés, hogy a GSM és a GPS „együttjárjanak”. Jelenleg azonban a technikai, technológiai kérdéseken túl legalább annyira tisztázandó, hogy miképpen lehet érdekeltté tenni a szolgáltató társaságokat abban, hogy „beengedjék” a GPS-navigációt a kínált termékeik közé?

Nyílván úgy, hogy üzletet jelentsen nekik is. Ehhez pedig az kell, hogy tervezhető, reális költsége legyen például annak, ha valaki mobiltelefonján „navigálja magát” Pécsett, Debrecenben, vagy bármely két település között.

Hogyan látja ezenkívül a GPS-navigáció jövőbeni lehetőségeit, milyen további szolgáltatások jelenhetnek meg?

Naponta az M1-M7 közös bevezetőjén járok be Budapestre, gyakran fordul elő, hogy akár a Tescóig áll a sor az Erzsébet hídtól. Ha erről korábban értesülök, és elkerülhetem a dugót, időt spórolok meg, nem füstölök el feleslegesen több liter benzint, terhelve a környezetet és apasztva a pénztárcát. Ez a szolgáltatás (TCM: Traffic Message Chanel – a szerk.) külföldön már működik.

De, az is megvalósítható, hogy ha valaki Rómában autózik, akkor a Colosseum mellett elhaladva, ne csak annak háromdimenziós ábrázolását lássa, hanem például 10-15 mondatban meghallgassa a cirkuszépület történetét, jellemzőit, így nem kell lapozgatni, keresgélni egy útikönyvben.

Beszélő útikönyvként is működhet a jövőben

Beszélő útikönyvként is működhet a jövőben

De hasonlóan más technikai vívmányokhoz, szolgáltatásokhoz, itt is szinte megjósolhatatlan, hogy milyen más célokra is használjuk majd a navigációt a közeljövőben. A Nav N Go úgy kívánja formálni a navigációs kultúrát, hogy néhány év múlva ugyanúgy visszaforduljunk a készülékért, mint azt ma tesszük, ha véletlenül otthon hagyjuk a mobilt. Hogy a telefon és a navigáció akkor már egy készülékben lesz-e, ez ebből a szempontból már mindegy…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik