Üzleti tippek

70 milliárdot kerestek a magyar tévék

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) adatai szerint összesen 70 milliárd forint áramlott a magyar televíziókhoz tavaly.

Az elektronikus média legnagyobb képviselőit tömörítő egyetlen szervezet 2005 óta publikálja az éves elektronikus reklámbevételeket a tagok által nyújtott adatok alapján.

A televíziók korábban tényleges bevételi adatot hivatalosan nem közöltek, így csupán becslések láttak napvilágot. Publikáltak bruttó bevételt és becsléseket, de a tényleges bevételeket bemutató, a műsorszolgáltatók által közzétett úgy nevezett „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) árbevétel adat egészen 2006-ig nem látott napvilágot.

Az elektronikus reklámtorta meghatározásánál az egyesület tagjai a reklámszpotokból és szponzorációból származó „net-net” bevételeket vették figyelembe. Így a reklámtorta nem tartalmaz olyan bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a merchandise eszközök forgalmát sem. A reklámtorta továbbá csak a tényleges pénzmozgást jelentő bevételeket tartalmazza, vagyis a bartereket nem.

Az egyesület vezérkara: Schatz Péter (MTV), Szeles Pál (Duna TV), Tiszttartó Titusz (Danubius), Málnay B. Levente (MTV Networks)

Az egyesület vezérkara: Schatz Péter (MTV), Szeles Pál (Duna TV), Tiszttartó Titusz (Danubius), Málnay B. Levente (MTV Networks)


A napvilágot látott számok a teljes TV-piac eredményét tükrözik: az AGB mérése szerint az adatszolgáltató televíziók a négy évnél idősebb tévénézők 94,3 százalékát érik el. Idetartoznak a HBO és a videonézők is, ők azért szerepelnek az adatok között, mert nincs reklámbevételük.

A 2007-es évi reklámtorta adatszolgáltatói között összesen 29 jelentős televízió található.

A rádiók közül a Danubius, a Juventus, a Sláger, és új belépőként a Gazdasági Rádió szolgáltattak adatot.

Az Ernst&Young által összesített adatok alapján 2007-ban a „net-net” televíziós reklámpiac mérete 70 123 millió forint, a rádiós reklámpiacé pedig 7 579 millió forint volt. Az adatok a televíziós reklámpiac esetében 7,7 százalékos növekedést, míg a rádiók esetében 4,9 százalékos csökkenést jeleznek. Az utóbbi értéket azonban befolyásolja, hogy a Magyar Rádió tavaly óta már nincs az adatszolgáltatók között. Tiszttartó Titusz, a Danubius Rádió vezérigazgató-helyettese szerint a közszolgálati rádió becsült bevételével együtt a csökkenés csupán 2,2 százalék körül lenne.

A földi sugárzású televíziók reklámbevétele 2007-ben 59 955 millió forint, a többiek összesen 10 168 millió forintot könyvelhettek el. Tévéreklámokból 67 195 millió forint, míg szponzorációból 2 928 millió forint áramlott a tévétársaságokhoz.

Szeles Pál, az egyesület közszolgálati alelnöke lapunk érdeklődésére elmondta: a Duna Televízió kirívóan magas, 80 százalékos bővülést ért el tavaly a nézőszám alapján befolyt reklámbevételek tekintetében. A műholdas közszolgálati csatornán állítólag már az éjjeli műsorsávban is hónapokra előre elkeltek a reklámhelyek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik