Üzleti tippek

Keleten a helyzet változó

Az utóbbi négy évben megduplázódott, 2010-re pedig előreláthatóan megtriplázódik Oroszországban a reklámra költött pénzek összege. Az abszolút győztes a tévé, övé a fele királyság.

Noha a nyugati országok médiapiaci helyzetétől Oroszország még nagyjából olyan távol áll, mint Makó Jeruzsálemtől, a fejlődés jelei jól láthatók: az utóbbi négy évben megduplázódott, 2010-re pedig az előrejelzések szerint megháromszorozódik a reklámköltés. A reklámozók favoritja a tévé, amely a hirdetési pénzek nem kevesebb mint 51 százalékát (azaz körülbelül 3,7 milliárd dollárt) szerezte meg. A tévés piac hatalmas léptekben növekszik, az elm0últ nyolc év alatt piaci részesedése 63 százalékkal ugrott meg, s 2008-ban a hirdetők pénzének akár 54 százalékát is magáénak tudhatja.
A nyomtatott sajtó ugyanakkor épp a tévékkel ellentétes utat járt be: 2000-ben az újságok még a piac 42 százalékával számolhattak, az idén azonban részesedésük már csak 22 százalékra tehető.

Médiumok részesedése

Reklámpiaci részesedés Oroszországban, 2007-ben, (%)

Tévé 51
Nyomtatott sajtó 24
Outdoor 16
Rádió 6
Internet 2
Mozi 1

A harmadik legnagyobb médium, az outdoor nem produkált látványos változást az elmúlt hét esztendőben, s szakértők szerint ez 2008-ban sem lesz másképp. A köztéri reklámmal foglalkozó cégeknek a 2001-es év jelentette a csúcsot a reklámpiaci részesedés tekintetében. Akkor 21 százalékra tudta feltornázni magát, az idén viszont körülbelül 15 százalékos lesz ez az arány. Fejlődési dinamika tekintetében hasonló a helyzet a rádió esetében, amely évek óta 5-6 százalékon stagnál. Fényesebb jövő elé néz azonban az online. Ahhoz képest, hogy 2006-ig nem is mérték a fiatal médium részesedését, az idén hozzávetőlegesen háromszázalékos szeletet haraphat ki a reklámtortából.

A Kreml közelsége

Orosz kedvencek

Az oroszok legszívesebben filmeket néznek, de sok rajongója van a szórakoztató, illetve hírműsoroknak is. Legnagyobb nézettséggel a Pervy műsorai büszkélkedhetnek, ezek közül három szórakoztató produkció a rekorder. A csatorna egyik szilveszteri műsora például több mint 17 millió 18 éven felüli nézőt vonzott a képernyők elé.
Sportközvetítések terén is a Pervy a nyerő, a 2008-as labdarúgó Európa-bajnokság egyik selejtező mérkőzését 7,47 millión nézték.

A tévépiac legnagyobb játékosa a nagyrész állami kézben levő Pervy csatorna, az ő kasszájukban landol minden negyedik rubel, amit Oroszországban tévéhirdetésre költenek. A 26 százalékos tévés reklámpiaci részesedéssel büszkélkedő médium kisebbségi tulajdonosa nem más, mint a Chelsea futballcsapatát is magáénak tudó milliárdos, Roman Abramovics. A toplista második helyét szintén egy Kreml közeli tévéadó, a Rosszija foglalja el 18 százalékkal, majd egyszázalékos lemaradással az Alfa Group és az MTG közös tulajdonában levő NTV következik. A magánkézben levő REN Tv, amelyben a német RTL csoport is részvényes, ötszázalékos részesdést szerzett, míg az MTV zenecsatorna kénytelen beérni a hirdetési pénzek mindössze egy százalékával.

Tudta-e?

Az orosz tévépiacon két nagy médiaügynökség osztozkodik: a Video International és az NTV Media. Előbbi nyolc, utóbbi öt tévécsatorna hirdetési ügyleteit bonyolítja.

Az orosz tévék programstruktúrája – néhány kivételtől eltekintve – nem hasonlít egymásra, hacsak nem annyiban, hogy szinte mindegyik csatornának vegyes a műsorkínálata. A tematikus csatornák, rétegadók nem jellemzők, ilyenből csak három van: a már említett MTV, az ugyancsak zenét sugárzó Mus Tv, valamint a Sport.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik