Üzleti tippek

Csomagolás kérdése

admin
admin

2008. 04. 16. 09:23

Konfliktusforrás lehet a televíziók és a kábelszolgáltatók között
a kábeles digitalizáció módja, ennek egyik első jele, hogy
a Sport Tv műsora kikerült harmincezer háztartásból. Mindeközben újabb tévé helyezte át a székhelyét külföldre.

Már ott tartunk, hogy a tévé is Romániából jön – fakadt ki az egyik tévés blog kommentelője az AXN televízió Lost premierje körüli kavarodást látva. A Digi Tv előfizetői ugyanis lemaradhattak a Lost negyedik évadjának első részéről, miután az a meghirdetettnél egy órával előbb került adásba. Mint kiderült, a problémát az okozta, hogy a Digi Tv adása Romániából érkezik, emiatt egyórás időeltolódással látható a televízió műsora. A meglepődött kommentelő valószínűleg elcsodálkozna, ha tudná, hogy lassan már kuriózumnak számít a Magyarországról sugárzott magyar nyelvű televízió. A TvNetwork kábelszolgáltató sportrajongó előfizetői pedig valószínűleg még irigylik is a digitévés Lost-fanok problémáit, ők ugyanis március végétől a Sport 1 és a Sport 2 programját nem hogy időeltolódással, hanem sehogy sem nézhetik. A TvNetwork és Sport Tv közötti affér érdekessége, hogy előrevetíti a kábelrendszerek digitalizációjának egyik lehetséges konfliktusforrását.

Összevesztek

Az említett sportcsatornákat működtető Chello Central Europe Zrt. és a TvNetwork Nyrt. kölcsönösen egymást okolják a történtekért. A kábelszolgáltató verziója dióhéjban a következő: tavaly év végén a TvNetwork jelezte a Chellónak, hogy 2008-tól az analóg csatornakiosztás helyett egy újonnan indítandó, külön előfizethető digitális minicsomagba terelné a Sport 1-et és a Sport 2-t. A minicsomagban értelemszerűen kevesebb elért háztartásra számíthatott volna a két sporttévé, ezért a kábelcég felajánlotta, hogy határozza meg a televíziók tulajdonosa, milyen új árat tart reálisnak ebben a konstrukcióban. Meg is határozta, ám ezt a TvNetworknél irreálisnak tartották. Március 26-án a Chello – a kábelcég szerint jogellenesen – megtiltotta a két csatorna műsorának továbbítását. Fazekas Csaba, a kábelszolgáltató marketingigazgatója a történtekhez annyit fűzött hozzá, hogy ők végre nem tűrték tovább a televíziók ilyen jellegű ellenállását a digitális műsorszórásra való átállás ellen.

Hajós Balázs, a Chello terjesztési igazgatója viszont egészen másként látja a történteket. „2007 végén a TvNetwork Nyrt. írásban közölte, hogy a korábbi feltételekkel nem kívánják a Sport 1, a Sport 2 és akkori verzió szerint még a Minimax műsorát sem sugározni, ezért szerződést bontanak” – említi. Ezután február közepén ültek csak le velük tárgyalni a kábelszolgáltató illetékesei, ekkor azonban nem született megállapodás. Ennek ellenére néhány nappal később meghirdettek az előfizetőik felé egy minicsomagot a három említett csatornával, amit ráadásul addigra már be is áraztak.
Hajós Balázs elmondása szerint szokatlan volt az is, hogy kizárólag a kiscsomagban lettek volna hozzáférhetők a televízióik. A piaci gyakorlat ilyen esetben ugyanis az, hogy párhuzamosan más, szélesebb körű kínálatban is elérhetők maradnak a televízióik. „Az sem könnyíti a megállapodást, hogy a TvNetwork komoly díjhátralékot halmozott fel velünk szemben” – teszi hozzá a terjesztési igazgató, aki szerint mindezek fényében furcsa, hogy még a kábelcégnek vannak jogi aggályai.

Resztlicsomagok

Láthatóan még a kábelszolgáltatók is óvatosak a kisebb csomagok összeállításánál, kínálatukat látva az embernek az az érzése, hogy egyelőre a „resztlik” kerülnek ezekbe, húzócsatorna csak elvétve akad a kínálatban. A T-Kábel rajzfilmes programcsomagjában például olyan kevéssé ismert, zömében az elmúlt években indult tévék vannak, mint a Kidsco, a Jetix Play vagy a Boomerang.

Az Antenna Digital egyfajta hibrid rendszert vezetett be. Van egy 89 csatornás nagy csomagjuk, amelyben „minden benne van”, a két kisebbhez viszont lehet válogatni a tematikus tartalmakat. A 37 csatornás alapkínálat mellé például 280 forintért adják a Sport 1-et és a Sport 2-t.

Tömeget akarnak

A kábeles digitalizáció alapvető¬en két fő irányt kínál. A mini¬cso¬ma¬gok¬nál – amit a T-Kábel honosított meg náluk – az előfizetők érdeklődésük szerint válogathatnak össze tematikus programcsomagokat. Más kábeles cégek is ebbe az irányba indultak el, mint például a Fibernet, a TvNetwork vagy a Tarr. A UPC viszont az áprilisban bevezetett digitális kábelcsomagjainál egészen más utat választott: a korábbi családi csomagot 18 új televízióval kibővítették 73 csatornásra. Külön előfizethető szolgáltatásként pedig továbbra is csak az HBO csatornáit, illetve újdonságként néhány HD-tévét, és egy felnőtt-csomagot kínálnak.

A minicsomag-koncepció előnye, hogy a meglévő kínálathoz igazítható, nincs kényszer a programcsomagok teljes digitalizációjára. „Ha viszont tömegesen szeretnénk digitalizálni, akkor ahhoz a nagy csomagokon keresztül vezet az út” – említi Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója, aki szerint a minicsomag rétegigényeket elégít ki, a UPC viszont a széles körű digitalizáció híve.

HBO ment, valami jött

Tavaly tavasszal az ORTT egy füst alatt több műsorszolgáltatót is országos vételkörzetűvé nyilvánított, majd ennek apropóján magasabb műsorszolgáltatási díjat szabott ki rájuk. Az érintett csatornák közül az HBO tavaly nyilvánosan ugyan nem háborgott, pár hete viszont kijelentkezett a magyarországi műsorszolgáltatók közül. „Csak annyi információval tudok szolgálni, hogy az HBO Zrt. egy üzleti döntésen alapuló – 11 közép-európai országot érintő – átszervezés részeként mondott le a magyarországi műsorszolgáltatási jogosultságáról, azonban mindebből a hazai előfizetőink nem éreznek semmit” – magyarázta a történteket Harsányi Gábor, az HBO Magyarország country managere.

Az HBO távozásával párhuzamosan egy furcsa jövevény jelent meg az ORTT műholdas adókat lajstromba vevő listáján: a 3WM nevet viselő közműsor-szolgáltató. A csatornát működtető 3WM Zrt. vezetői a megkeresésünkre nem reagáltak, így nem tudni, milyen leendő televíziót takar a furcsa név. Érdekes egyébként, hogy sem a kábelszövetségeknél, sem a megkérdezett kábelszolgáltatóknál nem tudtak a tévéről. A leendő csatornát működtető cég vezetőiről mindössze annyit sikerült kiderítenünk, hogy jelenleg a Tipp Ingatlanügynökségnél dolgoznak különféle beosztásokban.

Más modell kell

„Egyébként a tévék is a tömeges terjesztésben érdekeltek” – utal egy lényeges momentumra Szűcs László. A televíziók eddigi tapasztalatai alapján ugyanis a minicsomagok nem hoztak átütő sikert. A szolgáltatók ugyan magasabb díjat hajlandók fizetni az ebbe a csomagba kerülő tévéknek az alacsonyabb háztartásszám miatt, ám ez nem kompenzálja teljesen a kieső bevételeket. Egy alacsonyabb elérésű televízió ugyanis kisebb reklámbevételre számíthat, ám ha ezt is belekalkulálnák az előfizetési díjba, akkor meg nem lenne, aki előfizesse az adott kiscsomagot.

„Tömegtermékeink számára, vagyis amely csatornáknál az üzleti modell jelentős részét a reklámbevételek jelentik, a nagyobb lefedettség miatt szimpatikusabb a családi csomag bővítése. Ilyen nálunk a Viva, az MTV, a Nickelodeon és az induló
Comedy Central” – sorolja Málnay B. Levente, az MTV Networks Magyarország vezérigazgatója, aki szerint az olyan rétegigényeket kielégítő termékeiknél, mint például az MTV Dance, a VH1 Classic vagy az MTV2, már örömteli a tematikus csomagok megjelenése.

„A televíziók többsége, a »nagy elérés-alacsonyabb díjak« üzleti modell alapján jött létre, ha a piac a minicsomagok felé mozdul el, akkor alapjaiban más díjazási szisztémát kell kialakítani” – vélekedik Hajós Balázs, aki szerint a tévés kínálat elaprózásának szükségtelenségét mutatja egy külföldi példa is. Egy német kábelcégnél próbaképpen lehetőséget biztosítottak arra, hogy a nézők egyenként válogassanak a csatornák közül. Mindenki arra számított, hogy radikálisan visszaesik az előfizetett televíziók száma, ám a várakozásokkal ellentétben a többség a korábbihoz hasonló nagyságú programcsomagot állított össze magának.

Tudta-e?

Becslések szerint a 450 hazai kábelszolgáltatóból jelenleg 20-30 nyújt digitális szolgáltatást. A 2,4 milliósra becsült magyarországi kábeles háztartások körülbelül 30-40 százaléka számára adott a digitális hozzáférés.

A UPC kábelrendszerében első körben hetvenezer háztartásnak nyílt lehetősége a digitális tévézésre. Közülük a szolgáltatás elindulásának napjáig nyolcezren jelezték átállási szándékukat.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.