Mindig érdemes újabb és újabb utakat találnia annak, aki az interneten szeretne eladni. Az egyre népszerűbb ár-összehasonlító portálok látogatottsága például külön-külön és együttvéve is jelentős, így nagyszámú potenciális fogyasztót érhetünk el általuk. Egy kis- vagy középvállalkozásnak mindenképpen érdemes elgondolkodnia azon, hogy termékeit vagy szolgáltatásait szerepelteti-e ár-összehasonlító rendszerben, mert a csatlakozást követően gyorsan megnőhet a látogatottsága.
Természetesen fel is kell készülni technikailag a vásárlók rohamára, különben értékes ügyfeleket veszíthetünk. Ugyanakkor a másik oldalról nézve, felhasználóként a beszerzéseit is optimalizálhatja egy vállalkozás az ár-összehasonlító segítségével, mert könnyebben és gyorsan jut információhoz döntés előtt. Az árak mellett hasznos termékinformációt is nyújtanak ezek az oldalak.
Eleinte főként az IT-termékek piacán működött jól az ár-összehasonlítás, de az internetes kereskedelem térnyerésével a kínálat kibővült, és már a legkülönfélébb termékek árait is lehetőség van összemérni. „Egy ár-összehasonlító oldal inkább nevezhető keresőnek, amit alapvetően két vásárlótípus látogat: egyrészt, aki tudja, mit szeretne venni, és a legjobb árat keresi, másrészt, aki még nem tudja, hogy mit is szeretne vásárolni” – mondta Birkás Dávid, a kirakat.hu főszerkesztője a Web 2.0 Symposium című konferencián.
Becsapásfigyelő
Az ötlet tulajdonképpen adja önmagát, hiszen az internet segítségével a vevő időt és fáradságot spórolhat. Az internetes ár-összehasonlító oldalak működése az olyan jószágok esetében, mint a CD/DVD és a könyv, tulajdonképpen nem más, mint az árinformációk keresési költségének csökkentése. Egy fogyasztó, aki konkrét zenei CD-t vagy egy bizonyos regényt keres, még a kézhezvétel előtt tudja, hogy ugyanazt a hasznosságot kapja – függetlenül a kínáló kiskereskedőtől.
Vannak fogyasztók, akik ellátogatnak ugyan az ár-összehasonlítók honlapjára, de lemondanak arról, hogy az ott talált legalacsonyabb áron vásároljanak, legalábbis addig, amíg a kedvenc boltjuk számukra elfogadható árat alkalmaz. Más szóval, a kereső segítségével figyelik, hogy kedvenc boltjuk nem csapja-e be őket.
Koncentrált információk
Az aukciós piacterek után a magyar internetes kereskedelemben ma a leginkább látogatott oldalak az ár-összehasonlító keresők. Az egyszerű adatösszemérésen túl többet szolgáltatnak, koncentrált információforrások, így fontos szerepük van az internetes vásárlás fejlődésében.
Az összehasonlításra már több mint tíz éve indultak oldalak a dotkomvilágban. A tapasztalatok az mutatják, leginkább azok a keresők látogatottak, melyek az árak összehasonlításán túl képesek a boltokat a vevői elégedettség alapján is rangsorolni. Az online vásárlók ugyanis adnak egymás véleményére, ami növeli a bizalmat is.
Kézenfekvő lenne, hogy az árverseny ilyen rendszerrel egységesen alacsony árakhoz vezet a piacon. A tapasztalatok azonban nem feltétlenül ezt mutatják. A regisztrált kereskedők árai akár jelentős mértékben is eltérhetnek. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a különböző rendszerekben nem egyforma az eladói kör (bár átfedések előfordulhatnak). Még a legsikeresebb kereső sem tudja az összes boltot behúzni a rendszerébe, mert vannak, akiknek egyszerűen nem éri meg csatlakozni. Azok az eladók, akiknek sok lojális vevőjük van, valószínűleg nem lépnek be. Egy induló vállalkozás ellenben igen, a gyors látogatottságnövekedés reményében.
Összekötni akarnak
Fontos kihangsúlyozni, hogy az ár-összehasonlító oldalak nem webshopok, bár létezik olyan, amelyben van vásárlási lehetőség is. „A depo.hu oldalain lehet ugyan vásárolni, de ez csak történelmi maradvány” – mondta el a konferencián Nagy Attila, a depo.hu ügyvezetője.
Valójában az ár-összehasonlító oldalak nem szeretnének webshopként működni, inkább azoknak a fogyasztóknak szolgáltatnak, akiknek nem elég a hagyományos internetes kereső. Tulajdonképpen azon dolgoznak, hogy egyszerűen összekössék a vevőt és az eladót.
Mivel az ár-összehasonlító oldalakat felhasználó-központú szemlélettel hozták létre, szigorú etikai szabályokkal felügyelik a rendszerükbe feltöltött információkat. Ezt főként emberi erőforrással teszik, míg más funkciókat automatizáltan látnak el. „A kirakat.hu próbavásárlókat is alkalmaz a csalások felderítésére, hiszen ha a vásárló csalódik, tulajdonképpen bennünk csalódik” – mondta erről Birkás Dávid.
Vélemények, tanácsok
Az árak egyszerű összehasonlításán túl többet is kínálnak ezek a weboldalak. A termékekről az adatokat főként a gyártóktól gyűjtik, a kereskedők csak a raktárkészletről és az árakról küldenek információt. Figyelembe veszik ugyanakkor a felhasználók információit is – akár a kereskedők értékelésénél is.
Komoly probléma esetén a rendszerből való kizárással is járhat egy bolt hanyagsága. Eladóként érdemes ezért komolyan venni a szolgáltatást, ha már csatlakoztunk a rendszerhez.
Jelentős szerep jut a felhasználóknak a termékek értékelésében is. Visszajelzéseikkel informálják a többi vásárlót a termék minőségéről, az értékesítési folyamat színvonaláról, a szállítás pontosságáról. Mindezt a szerkesztőségek moderált formában hozzák nyilvánosságra. A jövőben, a véleménybeküldés újabb formájaként, felhasználói tesztek megjelenése is várható az ár-összehasonlító oldalakon, hiszen egyébként is számos termékteszttel lehet találkozni blogokon és egyéb személyes honlapokon.
Mind vásárlói, mind pedig eladói oldalról hasznos, hogy az ár-összehasonlítók jogi és vásárlási tanácsokkal is segítik a látogatókat. Egyszerű és érthető működésük következtében nagy tömeget tudnak elérni. Így felkészültebb, illetve tudatos vásárlóvá válhatnak a látogatók.