Üzleti tippek

Határon túli kapcsolatok

Az ITD Hungary új, testreszabott szolgáltatáscsomagokkal igyekszik kiszolgálni az egyedi vállalati igényeket.

A hazai kkv-knak csak töredéke folytat külpiaci tevékenységet, a nemzeti össztermékből viszont jelentős rész tőlük származik. Az arányok az Erópai Unió országaiban is hasonlók. A kormány kereskedelemfejlesztési ügynöksége, az ITD Hungary célja az, hogy piacra segítsen exportképessé tehető vállalatokat. „Ha javítani tudjuk a magyar kkv-k helyzetét külföldön, akkor meg tudjuk erősíteni Magyarország versenyképességét a régióban és az EU-ban is” – fejti ki Süveges-Szabó László, az ITD Hungary üzletfejlesztési igazgatója.

Új elem

Hazánk egy 500 milliós piacnak mindössze két százalékát fedi le. Ha egy vállalkozó például Franciaországban a székhelyétől 300–400 kilométerre viszi tevékenységét, nem feltétlenül lép ki az ország határán, nálunk ez szinte elképzelhetetlen. Amennyiben magyarországi vállalkozónk Pozsonyban szeretne valamit kezdeni, vagy akár Szabadkán, már külpiacon dolgozik, függetlenül attól, hogy milyen tevékenységet fejt ki. „Ehhez a munkához szeretnénk viszonylag széles spektrumú támogatást nyújtani” – hangsúlyozza az üzletfejlesztési igazgató.
Az ITD jól felépített szolgáltatáskínálattal dolgozik. Első lépésben megad minden olyan ágazati vagy országinformációt, amely szükséges ahhoz, hogy egy vállalkozás a kezdő lépéseket megtegye a külpiacon. Elérhetők náluk külkereskedelmi, vámügyi, jogi, adózási, a különféle állami támogatási rendszerekkel kapcsolatos előírások, jogszabályok, befektetési és privatizációs projektek, uniós és hazai támogatási, pályázati lehetőségek. A tevékenységet elősegíti, hogy 43 országban tartanak fenn képviseletet. Ezeken a helyeken külgazdasági szakdiplomatákat vagy tanácsadókat foglalkoztat.

A következő lépésben az ITD Hungary által szervezett nemzetközi, multiszektoriális vagy ágazati kiállításokon, üzletember-találkozókon lehet kapcsolatokat szerezni, illetve építeni. Ezeken a részvételt a minden évben kiírt kereskedelemfejlesztési pályázattal segítik. „Idén új elem, hogy ha valaki egy célország piacára szeretne konkrét árucsoporttal belépni, arra hosszabb távú programot is tudunk finanszírozni” – mondja Süveges-Szabó László.

Évente egy alkalom

Minimum öt marketingelem együttes igénybevételével lehet erre pályázni (amely elemek közül legfeljebb három lehet kiállításon való részvétel, illetve kiállításhoz kapcsolódó kísérő rendezvény szervezése): évente egy alkalommal, a költségek 70 százalékára. Kiállítási részvétel, illetve külföldi kiállításhoz kapcsolódó konferencia regisztrációs díja esetén a támogatás 100 százalék, míg a külföldi kiállításhoz kapcsolódó kísérő rendszervény megszervezése esetén 80 százalék.

A magyar befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési ügynökség pilot jelleggel, öt új, az üzletfejlesztést érintő, vállalatra szabott résztérítéses szolgáltatást indított idén ingyenes közhasznú tevékenységének bővítése érdekében. „Nem arról van szó, hogy az ITDH ingyenes közhasznú tevékenysége helyett néhány majd térítéses lesz, hanem olyan szolgáltatásokat kínálunk, amelyek eddig nem léteztek” – nyomatékosítja Süveges-Szabó László.

Az első fecske

A Roni’s Kft. ügyvezetője és résztulajdonosa, Jánosi László az elsők között, március 12-én írta alá azt a szerződést az ITD Hungaryvel. Az ügynökség vállalta, hogy március 30-áig két országban is üzleti partnereket keres számára. Jánosi László vállalkozása fürdőruhákat gyárt, korábban főleg az orosz, illetve a szerb piacra. „A szerbeknek már nincs tengerük, Oroszországból pedig a vízumkényszer miatt nehezen tudnak minket felkeresni a kereskedők” – fogalmaz kicsit keserűen. Ezért most az osztrák és a német piacot szeretnék megcélozni az ITD segítségével. Országonként 100 ezer forint a szolgáltatás ára. Ebből neki 40 százalékot kellett befizetnie, a teljes összeget pedig akkor, ha az ITD közreműködése sikeres.

Vállalatra szabják

Az extra piaci lehetőségek feltárásának keretében vállalatra szabottan segít az ügynökség olyan partnereket találni, amelyek a megbízó vállalat exportterméke vagy szolgáltatása iránt konkrétan érdeklődnek, önálló külföldi vállalati bemutatkozást szervez, ágazati üzletember-találkozót, egyedi szakmai fórumot kínál. Előbbi keretében azonos szektorba tartozó vállalatokat mutat be, célzott körben tárgyalásokat szervez számukra, utóbbi keretében pedig egy cég termékeit, szolgáltatásait segít promotálni potenciális vevőknek, illetve beszállítóknak.

Az ügynökség akvizíciós célpont keresésében is segít, egy-egy vállalat igényeire szabottan, ágazatonként, a tevékenységi körnek megfelelően szűri például a privatizációs tendereket, összesíti a javaslatokat, akárki is választja a felvásárlásra javasolt cégeket.

A kalkulált szakértői rezsióradíj 6000 forint (áfa nélkül), a szolgáltatások legkisebb összege 100 ezer forint. Az üzletfejlesztési igazgató hozzáfűzi: az összeget úgy kalkulálták, hogy az még egy kkv számára is kifizethető legyen.

Nonprofit szervezet

Az 1993-ban életre hívott, 2008 január 1-jétől nonprofit, zártkörűen működő részvénytársasággá alakult ITD Hungary feladatai: a hazánkba irányuló működőtőke-befektetések ösztönzése, a külföldi befektetők számára információs, projektmenedzsment és támogatási egy ablak működtetése; valamint a magyar kis-, közép- és nagyvállalatok külpiaci törekvéseinek támogatása.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik