Üzleti tippek

Bevetésre készen

admin
admin

2008. 03. 18. 12:00

A Pannon és egy volt kommandós is hírportált indít a következő hónapokban. Utóbbi tervei olyannyira ambiciózusak, hogy kétségesnek tűnik a megvalósíthatósága.

Az utóbbi idők legkomolytalanabb hírportálja citromdíjat joggal kaphatná a Klikkhír, igaz, már csak posztumusz. A tavaly októberben indult „portál” tulajdonosa, Kárpáti György felvállaltan nem dolgozott még a médiában, sőt három (!) újságíró kollégáját sem nevezhette meg az impresszumban, mondván, jelenleg is napilapok munkatársai, és szerződésük miatt titokban kell tartani a nevüket. A hárommilliós tőkével és 10-15 ezres napi látogatószám kitűzésével indult Klikkhír néhány hónap után le is húzta a rolót.

Némi keresgéléssel lehet találni ehhez hasonló, tiszavirág-életű kezdeményezéseket. Ott van például a 2007 májusában startolt, 24 órás hírszolgáltatást zászlajára tűző Hírdepó, amelyen jelenleg számos „friss” januári hír olvasható. Bár ezek az oldalak legalább elindultak, nem úgy, mint a szintén tavaly beharangozott Zóna, amit a Magyar Hírlap egykori munkatársai szándékoztak létrehozni. Olyannyira, hogy még egy céget is alapítottak, Zóna Média Kft. néven, ám az elmúlt fél évben már nem sokat lehetett hallani róluk.

Csábító hírek

Tudta-e?

Crossroad címmel politikai, gazdasági, kulturális, társadalmi témákkal foglalkozó magazin indul, előreláthatólag áprilisban. A lap 120 oldalon, hatezer példányban jelenik meg Andok Ferenc főszerkesztésében és kiadásában. A főszerkesztő-helyettes Bakáts Tibor lesz.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy az ember kétkedve fogadja a lelkes, „hírportált indítunk” bejelentéseket. Ugyanakkor még tavasszal várható két olyan site indulása, amelyek az előzőeknél komolyabb piaci szereplőnek ígérkeznek. A Zoom.hu és a Pannon hírportálja hónapok óta sorban szerződteti az újságírókat, állítólag meglehetősen vonzó fizetési ajánlattal. Kettejük közül egyelőre a Pannon hírsite-járól lehet kevesebbet tudni. Majorosi Emese, a mobiltársaság sajtó- és információs igazgatója az indítási szándékot megerősítette lapunknak, ám csak annyit mondott el róla, hogy az „ötvözni fogja a legjobb európai tapasztalatokat a hazai igényekkel”. Mindenesetre sanszos, hogy PannonNews lesz a neve, különösen, hogy ezt a doméncímet már évek óta bejegyeztette a Pannon.

A Zoom.hu indulásáról – igaz, akkor még név említése nélkül – már januárban megjelentek hírek. A portál tulajdonosa a Hang Plusz Kép Kft., amely a T&T MMI Kft.-n keresztül Tarjányi Péter és Kotroczó Zsuzsanna tulajdonában van. Tarjányi ismert üzletember, bár pályája meglehetősen távol kezdődött a médiától. A katonai főiskola elvégzése után a 90-es években a rendőrség különleges szolgálatánál állt munkába, ahol kommandósként az őrnagyi rangig jutott. 1998-ban leszerelt, de már korábban megalapította az IT-biztonságtechnikával foglalkozó – mind a Fidesz-, mind az MSZP-kormány alatt állami megbízásokat is elnyerő – Proware Kft.-t. Széles körben csak 2002-ben lett ismert, amikor társasága számos állami cég átvilágításával került reflektorfénybe. Tarjányi az elmúlt években rendszeresen szerepelt a médiában mint független rendőrségi szakértő.

Elmondása szerint a portál indításának az ötlete is részben az utóbbiból jött. „Amikor szakértőként tévékhez, rádiókhoz, újságokhoz hívtak, azt láttam, hogy az újságírók a politikailag ellentétes oldalon lévő médiában dolgozó kollégáikkal is jó kapcsolatot ápolnak” – magyarázza Tarjányi Péter, aki ebből azt a következtetést vonta le, hogy az ellenséges „média-szekértáborokat” valójában mesterségesen tartják fenn egyes médiumok vezetői, tulajdonosai. Ebben egyetértett vele Nagy József, a 168 Óra belpolitikai rovatvezetője is, és végül ketten fundálták ki a Zoom.hu nevet kapott portál koncepcióját.
Cikkünk írásakor már elkészültek a szerkesztőség irodái – a 400 négyzetméteres belvárosi ingatlan Tarjányi cégének tulajdona –, s a tervek szerint március végén, esetleg áprilisban kezdi meg működését a Zoom.hu. Úgy tudjuk, a szerkesztőség már gyakorlatilag felállt, első körben 30 emberrel indulnak, akiket többek között a 168 Órától, a Heti választól, az InfoRádiótól és a Klubrádiótól csábított el a vezetőség. A főszerkesztő az említett Nagy József lett, helyettese pedig Szűcs Péter, aki ezt megelőzően az InfoRádiónál és a Duna Tv-nél dolgozott. Számos televíziós szakember is van a csapatban, ugyanis a koncepció szerint rengeteg saját készítésű videóanyag is elérhető lesz a portálon.

Cél az Index

Tarjányi Péter szerint az újságírók sorát elsősorban nem a vonzó fizetés miatt tudta elcsábítani a konkurensektől, hanem mert ők is hisznek abban, hogy lehet valóban független híroldalt készíteni. „Nem mondom, volt némi bizalmatlanság, eleinte sokan nem értették, hogy egy volt terrorelhárító miért akar hírportált indítani” – említi a tulajdonos, aki szerint komoly pénzügyi hátterük van, ami a saját, informatikával, pénzügyi tanácsadással és építőipari tervezéssel foglalkozó cégcsoportjából származik. Az Indexen erről megjelent 1,5-2 milliárdos összeget túlzásnak tartja, de pontos számot nem mond az exkommandós-vállalkozó. Amúgy a milliárdos tétel helyett vélhetően közelebb áll a HVG 400 milliós becslése.
Tarjányi tervei meglehetősen ambiciózusak, talán túlzottan is. Például két év múlva – az addig még bővülő szerkesztőséggel – mindenképpen meg akarja előzni az Indexet. (Uj Péter, az Index főszerkesztője még korábban azt nyilatkozta lapunknak, hogy szerinte hat-hétmilliárdos befektetéssel lehetne a semmiből felépíteni egy az övékkel versenyképes portált. Elrettentő példaként az indexes szerkesztőség nélkül tönkrement Internettót és a 2000-ben milliárdos befektetéssel indított és gyorsan megbukott Vianovo portál esetét említette.)
Tarjányi a bevezető kampányukról és a terveikhez szükséges reklámbevétel nagyságáról nem akart konkrétumokat említeni. Utóbbival kapcsolatban annyit mondott, hogy készítettek kutatásokat, és ez alapján igyekeznek a hirdetéseket hatékonyan összepasszintani a tartalmi elemekkel. Példaként azt hozta fel, hogy fiataloknak szóló tartalmak mellé nem tesznek reklámokat luxus lakóparkokról, az üzleti döntéshozók viszont felsőkategóriás autóhirdetésekkel találhatják szembe magukat. Tarjányi elképzelései szerint akár ugyanazokkal, amelyeket a tévében is láttak. „A tévés reklámokat szerintem egy az egyben fel lehet használni a neten is” – állítja a tulajdonos, aki szerint könnyen elképzelhető az is, hogy a jövőben tovább terjeszkedik a médiában.

Nem újdonság

„Szkeptikus vagyok mind a látogatottság, mind a bevételeket illetően. A komoly újságírói gárdával előállított tartalom ugyanis a létező legdrágább műfaj a tartalomszolgáltatási piacon” – vélekedik a fentiekkel kapcsolatban Novák Péter, a Kirowski ügyvezetője, aki szerint a kiélezett hírpiaci versenyben kétséges, hogy elérhető-e akkora látogatottság, amely elégséges bevételt produkálhat. Azt mindenesetre Novák Péter fontosnak tartja megjegyezni, hogy a komoly kihívók megjelenése a tartalomszolgáltatók között további fejlesztésekre ösztönözheti a szereplőket, s ez kedvező hatással lehet a piac egészére. Tarjányi Péter két hirdetési koncepciójából az első nem számít újdonságnak, a tematikai targetálásra ugyanis többnyire jelenleg is van lehetőség. „A célzás »okosságán« persze lehet javítani, kérdés, hogy ezt a Zoom.hu pontosan milyen eljárással szeretné megvalósítani” – teszi hozzá a Kirowski ügyvezetője, aki szerint a tulajdonos másik ötlete – tévés spotok a neten – nem fog működni, mert 30 másodperces reklámokra nincs igényük és türelmük a netes felhasználóknak.

Persze semmi sem elképzelhetetlen, de összességében az Indexnél és az Origónál senkinek sem kell lerágnia a körmét az izgalomtól a Zoom.hu indulása kapcsán. A lassan tíz év alatt felépített márkanevük mellé valószínűleg még egy ennél komolyabb szakmai befektető is csak nehezen és hosszú távon tudna felnőni.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Mentőkhöz menekült az elkószált 14 éves kutya

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.