Üzleti tippek

A világ második leggazdagabb embere

A Forbes magazin listáján második Carlos Slim Helú az 1982-es mexikói gazdasági válság idején kezdte kiépíteni cégbirodalmát. Ma többek között óriási telekomcége, netbankja, étteremlánca és biztosítói vannak. A nagy stratégának tartott mexikói üzletember bevezetné Latin-Amerikát a digitális világba.

Az amerikai Forbes magazin minden évben közzé teszi a világ leggazdagabb embereit tartalmazó listáját. Az idei évben, Warren Buffett mögött és Bill Gates előtt egy mexikói üzletember, Carlos Slim Helú végzett a második helyen. Bár már évek óta ott van a legtehetősebbek között, mégsem tudunk sok mindent „Mr. Mérnökről”.

A 68 éves Carlos Slim vagyonát jelen pillanatban 60 ezer millió dollárra – azaz több mint 11 ezer milliárd forintra – becsülik, vállalatai összesen 250 ezer mexikóit foglalkoztatnak. Cégcsoportját, a Grupi Carsót ma már három fia vezeti, ő már csak tiszteletbeli elnök.

Buffet és Gates között ő a második leggazdagabb (MTI/EPA)

Buffet és Gates között ő a második leggazdagabb (MTI/EPA)

A mérnök végzettségű, mexikói üzletember egy Libanonból Mexikóba települt családban született. Apja, akinek boltja a „Kelet csillaga” nevet viselte, az 1910-es mexikói forradalom idején ingatlanfelvásárlásokba kezdett, megalapozva ezzel így a család vagyonát. Ezt az örökséget és tehetséget vitte és viszi tovább a mai napig Carlos Slim. Eleinte gyárakat, üzleteket vásárolt meg, majd futtatta fel őket. Cégbirodalmát, mely a Grupo Carso nevet viseli, az 1982-es mexikói gazdasági válság idején kezdte kiépíteni, mikor sok kis céget mentett meg az összeomlástól, létrehozva ezzel egy dinamikusan fejlődő befektetői csoportot.

A BusinessWeeknek 2000-ben adott interjújában fogalmazta meg Slim, hogy az „internet a kulcs mindenhez”, így ahhoz is, hogy megértsük Slim üzleti filozófiájának lényegét. Számára a telekommunikáció (a Telmex nevű cégén keresztül) a digitális forradalom idegrendszere, mely rendszert a Grupo Carso irányít és szervez Mexikóban, s lassan már Észak-Amerikában is. Az ő cégei bonyolítják az elektronikus kereskedelem nagy részét, de van online bankja (ISP), dohányipari cége (Cigatom), öt biztosítótársasága, autóalkatrész-cége és egy több mint 100 részből álló étteremlánca is. (Egyes nyilatkozatok szerint fontolóra vette továbbá, hogy a 2008-as idényben beszálljon a Forma-1-be is a Renault istálló támogatójaként.)

Nagy gazdasági stratégának tartják, aki 1997-ben Steve Jobbs üzletember visszatérése előtt három nappal megvásárolta az Apple Computer 3 százalékát. A döntés sikerességét mutatja, hogy az akkor 17 dollárért megvett részvények közel egy éven belül már a hatszorosukat érték.

Carlos Slim fáradhatatlanul munkálkodik azon, hogy bevezesse Mexikót és Latin-Amerikát a dinamikusan fejlődő digitális világba (ilyen például az internet-hozzáférés biztosítása minden iskolában) és annak előnyeibe, ami nem kis feladat egy olyan embertől, aki saját bevallása szerint csak be- és kikapcsolni tudja a számítógépet.

Slim szerint minél sikeresebb valaki, annál többet kell másokon segítenie. Hogy szavai nem pusztán üres ígéretek, a következő lépései mutatják: eddig összesen 1,5 milliárd dollárnyi vagyont adott jótékonysági célokra a Telmex Alapítványon keresztül. Ezek között szerepel 95 ezer bicikli vásárlása gyerekeknek, hogy azok eljussanak az iskolákba; 10 millió kontaktlencse biztosítása gyengén látóknak, 150 ezer egyetemi ösztöndíj diákoknak, 250 ezer notebook vásárlása a „minden gyereknek egy laptopot” program keretében és 11 ezer műtéti beavatkozás kifizetése a mexikói rászorultaknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik