Üzleti tippek

Yahoo! nem a Microsoftnak

Első próbálkozásra nem sikerült megszereznie a Yahoo!-t a Microsoftnak, a keresőcég elutasította a 44,6 milliárd dolláros vételi ajánlatot. A harc várhatóan tovább folytatódik. A tét nagy: kié uralja a webet?

Ahogyan az borítékolható volt, a Microsoft első próbálkozása a Yahoo! megszerzésére kudarcba fulladt, a keresőcég igazgatósága a társalapító és jelenleg is vezérigazgatói posztot betöltő Jerry Yanggal az élen visszautasította a szoftvergyártó részvényenként 31 dolláros vételi ajánlatát. Az már más kérdés, hogy a társaság egyes vezetői milyen indokok alapján döntöttek így. Míg minden bizonnyal vannak köztük olyanok, akiket valószínűleg a hideg ráz ki annak gondolatára, hogy a Microsoft bekebelezze a társaságot – többek között ezt a tábort erősítheti az érzelmi kötődés miatt Jerry Yang –, addig nyilvánvalóan akadnak olyanok is, akik az árat szeretnék felsrófolni.

Árra játszanak

Ez egyáltalán nem reménytelen próbálkozás, amit az is mutat, hogy a piacon legalább 40 dolláros, esetleg azt meghaladó ajánlat esetén számítanak arra, hogy a Yahoo! vezetői komolyabban fontolóra veszik a Microsoft vételi ajánlatát. A keresőcégnél sokan úgy érzik, hogy a vállalat gyengélkedését kihasználva a szoftvergyártó olcsón, áron alul akarja megszerezni a társaságot, és hozzá kell tenni, hogy nem is alaptalanul. A The Times angol napilap összeállítása szerint a Microsoft egy éve 43 dollárt fizetett volna részvényenként, igaz, akkor a Yahoo!-papírok árfolyama 28 dollár körül volt, míg a mostani ajánlatkor 19 dollárért cseréltek volna gazdát. Persze február eleje óta sokat változott a helyzet, a keresőtársaság részvényei a hónap közepén már 29 dollár körüli összegre rúgtak, ami mellett közel sem tűnik irreálisnak az egy évvel ezelőtti ajánlat sem.

Az ár felhajtását szolgálhatja, hogy más, média- és internetpiaci szereplőkkel való összeolvadás, együttműködés lehetőségét is megszellőztették. Így például a The Times szerint keresik annak lehetőségét, hogy felújítsák a tárgyalásokat a Time Warner médiabirodalomhoz tartozó America Online-nal egy esetleges összeolvadásról. De a Disney-vel, sőt állítólag az ősellenségnek számító Google-lal való együttműködés lehetőségét is számításba vették.

Nagy kihívás

Igaz, ha végül mégis úgy döntenek, más kérő után néznek, túl sok választási lehetőségük nincs a Yahoo! vezetőinek, hiszen kevés cég van abban a helyzetben, hogy kifizesse a végül akár az ötvenmilliárd dollárt is elérő vételárat. Ráadásul viszonylag gyorsan kiderült, hogy egy potenciális vevőjelölt, a világ legnagyobb közösségépítő portálját, a MySpace-t birtokló News Corp. nem érdeklődik a társaság iránt.

Egy lehetséges Microsoft–Yahoo! fúzió egyébként a Google számára jelentené a legnagyobb kihívást. Elsősorban nem is a keresőpiacon elért pozíciója miatt kell aggódnia a világ legnépszerűbb internetes keresőjét üzemeltető cégnek, hiszen ebben a szegmensben az Egyesült Államokban 58,4 százalékos a részesedése, míg a két nagy vetélytársnak összesen 32,7. Azonban az utóbbi években az internetes piac egyéb szegmenseiben egyre komolyabb jelenlétet épített ki a Google, webes irodai alkalmazásaival pedig már a Microsoft felségterületére is bemerészkedett. A cél egyértelmű, az internetezők minél nagyobb táborát elérni, minél jobban a márkához kötni őket, és ezáltal vonzóvá tenni a cég által fenntartott felületeket, szolgáltatásokat a hirdetők számára.
Ebbe a stratégiába alaposan belerondíthat a Microsoft, ha megszerzi a Yahoo!-t. A szoftvercég ezzel piacot, több százmillió felhasználót nyerne, így nagyobb eséllyel indulhatna harcba a netes hirdetési dollárokért, hosszabb távon gyengítve a Google pozícióját. Emellett szinte biztos, hogy egyes online szolgáltatásokban nem rúghat majd labdába a Google, hiszen mind az e-mail, mind az azonnali üzenetküldés területén mindkét cég külön-külön is erősebb a keresőtársaságnál. Ennek fényében aligha kétséges, hogy a Microsoft nem adja fel, és mindent bevet majd a Yahoo! megszerzése érdekében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik