Üzleti tippek

Pénztárca-nyitogatók

Hasznos eszköztárnak bizonyult a direkt marketing a hirdetők kezében – derül ki egy a közelmúltban készített felmérésből. A DM ráadásul a vásárlásösztönzés terén is egyre jobb eredményeket ér el.

A Direkt Marketing Szövetség és a Szonda Ipsos közös kutatására épülő másodelemzés szerint a DM-eszköztár hatékony a célcsoportok elérésére, és az elkövetkező néhány évben pozíciója tovább erősödik. Biztosnak tűnik az is, hogy egyre inkább előtérbe kerülnek az internetes megoldások, és a szélesebb rétegek elérése miatt központi kérdéssé válik az adatbiztonság.

A címzetlen reklámlevél a konkrét vásárlásösztönzés terén már most a leghatékonyabb eszköznek számít hazánkban, ugyanis a megkérdezettek majdnem fele (48 százalék) vásárolt az elmúlt egy évben valamilyen reklámlevél hatására. A címzett levél is jól szerepel, a válaszadók egyharmadát késztetve vásárlásra. Az e-mailes megkeresések egyelőre nem állnak valami fényesen a hirdetők bevételeinek tekintetében, mindössze nyolc százalék döntött úgy elektronikus levél hatására, hogy megveszi a kínált terméket vagy szolgáltatást. Érdekes módon az SMS mint eszköz a kifejezetten célzott megkeresésre kiváló, azonban egyelőre nem sok költést idéz elő. A megkérdezett 30 év alatti válaszadók mindössze négy százaléka számolt be arról, hogy valaha vásárolt SMS hatására.

Nyitott fiatalok

A fiatalabb korosztályról elmondható, hogy vásárlási döntéseik meghozatalánál a DM-eszközök fontos súlyt képviselnek, negyven százalékuk ugyanis vásárolt már valamit ennek hatásra. A 30 év alattiakon belül az érettségizettek vagy felsőfokú végzettségűek körében kiemelkedően nagy ez az arány (50, illetve 47 százalék). Természetesen ebben a csoportban is élesen elkülönülnek azok az emberek, akik általában nyitottan állnak a hirdetői megkeresésekhez, illetve adataik DM-célokra való megadásához. Ebben a csoportban ugyanis 61 százalék döntött vásárlás mellett valamilyen célzott megkeresés hatására. A DM-küldeményekhez elutasítóan viszonyulók értelemszerűen nem jeleskednek e téren, mindössze 12 százalékuk állítja magáról hogy reklámlevél hatására költött.

Netes ösztönzés

A vásárlásra buzdítás terén az e-mail lehengerlő sikert mutat, hiszen a válaszadó fiatalok 85 százaléka vett valamit elektronikus levél hatására. Mivel azonban az internethasználók aránya egyelőre csupán közepesnek mondható a teljes lakosság tekintetében, így ez a nagy arány nem jelent nagy vásárlói volument. A direkt marketingben érdekeltek nagyon bíznak az internetben mint új eszközben, ezt a széles sávú előfizetések számának ütemes növekedése alátámasztja. „Legutóbbi kutatásunk kimutatta azt is, hogy minél újabb DM-eszközt alkalmazunk, annál inkább számíthatunk a sikerre. Most az e-mail az egyik legjobb módszer arra, hogy elérjük az iskolázottabb, tehetősebb, azaz a nagyobb vásárlóerejű fogyasztókat” – mondja Bartók János, a TeleData ügyvezető igazgatója. „Igaz azonban az is, hogy az internet elterjedtsége miatt az e-mail még nem ér el mindenkit az iskolázott emberek közül sem. Arra számítunk, hogy az elektronikus levél hatása valamivel gyorsabban nő, mint az internetpenetráció, hiszen az emberek egymást is befolyásolják vásárláskor, azaz egy jó ajánlatról másnak is beszélnek” – fűzi hozzá a szakember.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik