Üzleti tippek

Lebuktatták Norbi módszerét

A GVH szerint Schobert Norbert cégei által népszerűsített Update-termékek csomagolásán feltüntetett feliratok alkalmasak a megtévesztésre, és az is, hogy Norbi könyvében a módszerét tudományosan alátámasztottnak hirdeti, ezért összesen 3 millió forint bírságot kell fizetniük, és be kell vonni a kiadványt.

A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított a Development Service Consulting Kft. (korábban: Norbi.hu Kft.), valamint a Norbi Update Worldwide Zrt. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Előbbi vállalkozás az Update életmódrendszer részét képező ételízesítőkkel és leveskockákkal kapcsolatban, a másik társaság pedig az általa kiadott „Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok” című könyvben az életmódrendszerrel összefüggésben tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást. Emiatt a Development Service Consulting Kft.-nek 2 millió, a Norbi Update Worldwide Zrt.-nek pedig egymillió forint bírságot kell fizetnie.

Nem a tájékoztatás volt a cél

A versenyhivatal a „Norbi Update ételízesítő”, a „Norbi lisztkeverék nokedlikhez és tésztákhoz”, „Norbi lisztkeverék édes és sós süteményekhez”, „Norbi lisztkeverék palacsintákhoz” termékek, a „Just Like Sugar” termék esetében vizsgálódott.

A Norbi.hu Kft. olyan kijelentéseket (kispórolják belőlük a fűszereket, s helyettük nátrium-glutamáttal töltik meg a zacskókat, a termékek kiváltják a kínai étterem jelenséget stb.) tett a piacon fellelhető ételízesítőkre és leveskockákra, amelyek az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) szakvéleménye szerint a valóságnak nem felelnek meg, pontatlanok. Ezekkel egyébként a GVH szerint nem a tájékoztatás volt a célja a vállalkozásnak, hanem az Update rendszer népszerűsítése oly módon, hogy a „nem Update” ételízesítők és leveskockák állítólagos kedvezőtlen tulajdonságait emeli ki.

Nem tudományosan bizonyított

A GVH szerint a fogyasztók megtévesztésére alkalmas a Norbi Update Worldwide Zrt. által kiadott, „Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok” című könyv borítójának elő- és hátsó lapján, illetőleg első oldalán egyaránt szereplő, „tudományosan alátámasztott” közlés is. Ez az „Update” rendszer egészéről fogalmazza meg azt az állítást, hogy az tudományosan alátámasztott (a kötet első oldala egyértelműen azt tartalmazza, hogy „tudományosan alátámasztott a teljes Norbi Update-módszer”). A versenyhatóság álláspontja szerint az „Update” rendszer esetében jelenleg tudományos alátámasztottságról nem lehet beszélni. A tudományos alátámasztottság hiányát igazolják a beszerzett szakvélemények is.

A GVH nem fogadta el a Norbi Update Worldwide Zrt. azon előadását, amely szerint megkülönböztetendő a „tudományosan alátámasztott” és a „tudományosan bizonyított” kifejezések fogyasztók általi értelmezése. A GVH szerint a fogyasztók nem tesznek különbséget a „tudományosan alátámasztott” és a „tudományosan bizonyított” kifejezések között, mindkettő ugyanazt közvetíti számukra, azt, hogy az adott kérdésben tudományos vizsgálatok történtek és zárultak le, nagy tömegű bizonyító értékű adatok állnak rendelkezésre, s a tudomány oldaláról fennáll egyfajta szakmai elfogadottság. Ez a jelen esetben nem áll fenn.

A GVH véleménye szerint a Norbi.hu Kft. (jelenleg Development Service Consulting Kft.) és a Norbi Update Worldwide Zrt. magatartása alkalmas volt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, így az előbbi cég 2 millió, utóbbi pedig 1 millió forint bírság megfizetésre köteles. Ezen túl a GVH a jogsértő magatartástól a határozat kézhezvételétől számított 60 nap elteltével eltiltotta a Development Service Consulting Kft-t. Ez azt jelenti, hogy ettől az időponttól a fogyasztók számára nem lehet elérhető a „Norbi Update – Minden, amit a fogyásról tudok” című könyv olyan példánya, amelyen szerepel a „tudományosan alátámasztott” állítás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik