Üzleti tippek

Szellemi tőkét exportálnak

A humán rákgyógyászat területén működő OncoTherm saját fejlesztésű terápiás készülékeivel tört be a nemzetközi orvos-egészségügyi piacra.

Az OncoTherm Kft. 1988-ban alakult, kifejezetten a humán rákgyógyászat egy új kezelésének bevezetésére koncentrált. A cég saját tudásra, az oncothermiára alapozza sikereit. Az alapítók büszkék arra, hogy ők már akkor a hazai fejlesztést, hazai gyártást, hazai tőkét exportálták az igen igényes és fejlett, német orvos-egészségügyi piacra, amikor még szinte kizárólag csak befelé áramlott hazánkba a működő tőke, és a működés szellemi hátterének importja volt a meghatározó.

Névjegy


Cég neve: OncoTherm Innovációs és Kereskedelmi Kft.
Alapítás éve: 1988
Ügyvezető: dr. Szász Olivér (33) és dr. Szász András (60)
Ágazat, főtevékenység: orvosi műszerek gyártása
Alkalmazotti létszám: 19 fő
Értékesítés nettó árbevétele: 410 837 000 forint
Indult-e korábban a pályázaton? Nem.

A cég vezető készüléke az EHY–2000+; jelenleg több mint 10 országban és több mint 200 klinikán használják. A telepített készülékekkel történő kezelések száma meghaladja a százezret évente, miközben jelentős biztonsági kockázat nem volt, a kezelések hatékonysága egyaránt meggyőzi az orvosokat és a betegeket. Igen jellemző, hogy az eljárásukat alkalmazó klinikák 30 százaléka az első készülék vásárlását követő egy éven belül megveszi második készülékét is.

Dr. Szász Olivér, a cég marketingigazgatója azt mondja, objektív értékelést, egyfajta külső megmérettetést és az ismertséggel járó marketingértékeket várták az Üzlet & Siker pályázatától. Az elismerés talán ér annyit a piacon, hogy egy csipetnyit segít a cég hazai megítélésében. Azt is hozzáteszi: egyelőre sajnos szinte kizárólag külföldön vannak jelen. A hazai helyzet nem a marketingtevékenységtől, nem a piactól, hanem az aktuális orvos-egészségügyi rendeletektől és az azokat képviselő bizottságoktól függ. Ezért helyzetük ilyen pályázati sikerrel nem befolyásolható.

A kkv-k jövőjéről általában véleményt mondani igen nehéz, véli a marketingigazgató. Akár globális vállalkozásokkal szemben is lehet versenyképes egy vállalkozás, ha képes megtalálni azt a területet, mely a nagyvállalatnak nem gazdaságos, vagy nehézkessége, a döntések meghozatalának bonyolultsága miatt az adott területet nem képes lefedni. A kkv-k hatalmas előnye rugalmasságuk, gyors reagálási lehetőségük, bizonyos esetekben könnyű delokalizálásuk, esetleg specializálódásuk. Az emberközpontú szolgáltatások és azok alkalmazkodási igénye mindenkor meg fogja teremteni a kkv-k iránti igényt.

A tömegtermelés, a nagyszabású tőkeigényes befektetések, az országos szolgáltatások vagy nemzetbiztonsággal összefüggő kérdések azonban természetesen nem kkv-területek. A monopolista piacok természetesen akadályt jelentenek, de nem minden tevékenységben, hiszen a monopóliumok széles bedolgozói, beszállítói bázist igényelnek, ahol a verseny már jóval kiegyenlítettebb.

Ugyancsak fontos a kkv-k számára a szellemi termékek piaca, illetve a szellemi termékek alapján előállított újdonságok gyártása. Ez a piac hatalmas lehetőség, nem véletlen, hogy ma is jellemző a „garázs-modell”. A monopóliumok ugyan bekebelezik a sikeresek többségét, de az így megszerezhető javak újabb újdonság kidolgozására alkalmasak. A dinamizmus ezen a területen sorsdöntő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik