Üzleti tippek

Ünnepi tipródások

Milyen karácsonyi ajándékot küldjünk, kinek és mikor? – egy sajtófőnök és kollégái gondolatai az ünnepi előkészületek hajrájában.

Bizonyára ismerik a halhatatlan poént a Három nővér paródiájából, amikor Körmendi János mindenkitől szamovárt kap ajándékba. Nagyon vicces. Holott ilyen a valóságban is megesik.

A médiacégek karácsonyi ajándékozása sem olyan egyszerű feladat, mint hinnénk. Egyrészt két „célcsoportnak” szól: az üzleti partnereknek és a társaság alkalmazottjainak. Másrészt valamilyen eredeti ötlettel kell előrukkolni, ami kapcsolódik a céghez, és még a költségkeretet sem lépi túl. Az előkészületeket csak nehezíti, hogy a legtöbb társaság kisebb-nagyobb karácsonyi rendezvényt, bulit is tart, s ennek megszervezése legalább akkora munka, mint maga az ajándékozás.

Kötelező üzenet

Bár meglepőnek tűnik, de ajándékot nem minden cég ad. „A T-Mobile csak UNICEF-képeslapot küld partnereinek, amellyel a rászoruló gyereken igyekszik segíteni” – világít rá a vállalat társadalmi szerepvállalására Zoltai Ildikó, a mobilcég médiakapcsolatokért felelős csoportvezetője. Kollégáiknak pedig hagyományos karácsonyi ajándékokat: gyertyát, füstölőt, illetve édességet szoktak adni.

Van, aki egyszerre jótékonykodik és ajándékoz. „A UNICEF-képeslap mellé szimbolikus értékű, kisebb ajándékot szoktunk adni, elsősorban olyan műszaki cikket, amely valamilyen módon kapcsolódik a szolgáltatásainkhoz” – árulja el Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója. A munkatársak általában egy üveg bort, hátizsákot vagy valami ezekhez hasonló ajándékot kapnak.

Karácsonyi bukták

A kreatív szakmákban dolgozó társaságok általában szellemes ajándékokkal, képeslapokkal köszöntik üzletfeleiket. A többség azonban megmarad a hagyományos ajándékoknál: az italoknál, naptáraknál, kozmetikumoknál, illetve könyveknél. Alapvető szempont, hogy az ajándék inkább legyen visszafogott, mintsem túlmenjen a jó ízlés határán. Vannak más buktatók is: a ruhaneműnél például nehéz eltalálni a méretet, az italok sérülékenyek, de visszatetszést kelthet egy hivalkodóan drága meglepetés is.

Ügyelni kell továbbá arra, hogy az ajándék megfelelő időben érkezzen meg a címzetthez. A december 8-i meglepetés zavaróan korai lehet, amelyik viszont csak karácsony után érkezik, az ciki. Ha nem azonos ajándékot küldünk egy cég munkatársainak, szintén sértődés, rossz hangulat lehet belőle. Az előre nyomtatott aláírás, bármennyire is célszerű, udvariatlanság. Érdemes odafigyelni arra, hogy néhány tartalék meglepetés maradjon raktáron, mert ha valakitől ajándékot kapunk, azt illik viszonozni, még akkor is, ha eredetileg nem szerepelt a listánkon. Romlandó holmit és ajándékutalványt sem elegáns küldeni, hiszen az előbbi kellemetlenséget okozhat, utóbbi pedig egyszerű lustaságnak tűnik. (Bár cégen belül az ajándékutalvány sokszor kedvező fogadtatásra számíthat.)

A szent tivornya

Karácsonyi csokidömping


Az év végi ünnepekkor az egyik legkeresettebb ajándék a csokoládé. Mikulásra és karácsonyra esik az éves figurás édességek fogyasztásának kétharmada, ilyenkor közel kétmilliárd forintért ötezer tonnányi édességet vásárolnak a magyarok – derül ki az ACNielsen piackutató felméréséből. A hungarikumnak számító szaloncukorból öt-hat ezer tonna fogy el, mintegy 5,5-6 milliárd forint értékben. A fogyasztók 65-70 százaléka az alacsonyabb beltartalmú bevonómasszából készült Mikulás-figurákat és az ezzel bevont szaloncukrokat választja, még akkor is, ha ezek élvezeti értéke alacsonyabb a csokoládéból készülteknél.

Szinte minden vállalat szervez valamilyen karácsonyi ünnepséget, ez a bensőséges ajándékozástól a több ezer fős rendezvényig terjedhet. Van, aki csak a cég dolgozóit látja vendégül és van, aki az ügyfeleket is meg szokta hívni. „Nem rendezünk ügyfélpartit karácsonykor, viszont arra törekszünk, hogy lehetőleg a vállalat valamennyi dolgozója egy helyen tudjon ünnepelni, ezért majdnem ezerfős belső rendezvényt tartunk olyan helyszíneken, mint a Vasúttörténeti Park vagy a BNV valamelyik pavilonja” – számol be a UPC hagyományairól Szűcs László. Mint mondja, a fogadás ültetett vacsorát, zenés-táncos mulatságot jelent, ahol megjelennek az év során általuk szponzorált előadók. Ezen az eseményen szokás átadni az esztendő legjobb dolgozóinak járó díjakat is.
„A T-Mobile valamennyi munkatársa meghívást kap a cég karácsonyi partijára, amelynek hagyományos helyszíne a Budapest Kongresszusi Központ” – meséli Zoltai Ildikó. Színvonalas előadások, állófogadás, dolgozói díjak átadása, zenés-táncos szórakozás a program. Az ügyfeleket a cégcsoport közösen látja vendégül egy másik eseményen.

A megkérdezettek egyetértenek abban, hogy a karácsonyi parti általában mindenhol az év leghangulatosabb eseménye, amin nem illik sokat takarékoskodni.

Házon belül

A karácsonyban persze az a szép, hogy hosszasan lehet rá készülni, tulajdonképpen már a Mikulás-ünnepség is egyfajta előkészület. A nagy cégeknél, ahol a munkavállalók között sok a családos, házi Mikulás-rendezvényt szoktak tartani. Az RTL Klubnál a gyerekek nagy örömére a csatorna valamelyik sztárja is elmegy a rendezvényre. Emellett a munkahely feldíszítése is fontos a jó hangulathoz, s ezen sem érdemes takarékoskodni. Az aulába állított karácsonyfa, a díszítés, a díszkivilágítás mind a gondoskodás érzetét kelti a munkatársakban. Ha a karácsonyi ajándékot angyalkának öltözött hoszteszek hozzák be az irodákba, a hatás nem marad el. Vannak vállalatok, ahol az ünnepi kivilágítás már-már a cégimázs része. A Magyar Telekom sok éve úgynevezett „fényfestéssel” díszíti fel Krisztina körúti székházát. „Akartunk adni valamit a városnak, hiszen az épület jól látszik a várból és az egész környékről” – emlékezik Nagy Bálint, a Telekom egykori kommunikációs igazgatója. A második évtől egyre inkább szabadtéri parti jelleget öltött az esemény, úgyhogy jött a forró gesztenye és forralt bort osztása az épület előterében, amit az emberek nagyon szeretnek.

Fazekas László
Absolute Man, főszerkesztő
Ötös csatorna, sajtófőnök

Ajánlott videó

Olvasói sztorik